En andere opmerkelijke claims…

10:01 - 06:00
luistertijd 10:01 - leestijd 06:00

Kan body wash je huid hydrateren?

En andere opmerkelijke claims…

Je bent het vast wel eens tegen gekomen. Body wash met claims die te mooi klinken om waar te zijn. Neem nu bijvoorbeeld de Moisturizing Body Wash van het Amerikaanse merk Dial met een vitamine complex genaamd ‘amazing B’. Nee.. niet gewoon vitamine B, maar amazing vitamine B. De grote vraag is natuurlijk wat ‘amazing’ in deze context in vredesnaam betekent. En wat vitaminen in een body wash eigenlijk voor je huid doen.

Laten we eerst eens naar de claims van dit product kijken. Dat is niet onbelangrijk, aangezien het vrij eenvoudig is voor merken om allerlei veelbelovende claims uit te denken, die impliceren dat hun product iets bijzonders doet, zonder dat ze het ook daadwerkelijk zeggen. En op die manier word je als consument om de tuin geleid om iets te kopen wat misschien het geld niet waard is.

Label van de body wash van het Amerikaanse merk Dial.

Productnaam zelf is al een claim

Vergeet niet dat de productnaam zelf ook al een claim kan zijn. In het geval van ‘Vitamin Boost Amazing B Lotion Infused Body Wash’ zien we in de naam van het product al claim-achtige uitdrukkingen die te maken hebben met vitaminen en een ‘boost’ van het een of ander. We zien ook dat er iets ‘amazing’ is en dat het product bovendien boordevol lotion (‘lotion infused’) is.

Vervolgens stelt het label van dit product jou als het ware impliciet de vraag “Wil je een gezonde, zachte huid?” We horen je denken: “Natuurlijk!” En het label antwoordt: “Geef je huid dan een vitamine boost, iedere keer dat je onder de douche stapt.”

Verleidelijke labels met gevleugelde tekst

En het gaat nog even door, want volgens het label bevat dit product een formule met een hydraterend vitamine complex dat helpt om vocht in de huid te trekken. En… dat bij gebruik van deze body wash je huid er net zo gezond uitziet als dat jij je voelt.

Mocht je door deze gevleugelde teksten de claims uit het oog zijn verloren, dan vatten we ze nog even voor je samen. Deze body wash:

Kloppen deze claims wel? We nemen ze een voor een onder de loep.

‘Lotion infused’

Om deze claim waar te maken, zou je verwachten dat de fabrikant een lotion toevoegt aan de body wash. De hoofdbestanddelen van de meeste lotions zijn vette alcohols die de huid zacht laten aanvoelen, ingrediënten zoals minerale oliën of siliconen die de huid van een ‘coating’ voorzien en daarmee vocht insluiten of hydraterende ingrediënten zoals glycerine of hyaluronzuur.

Ontnuchterende INCI lijst

Wanneer je echter naar de INCI-lijst van de meeste body washes kijkt, dan zien we geen vette alcohol of ingrediënten die de huid van een coating kunnen voorzien. De INCI-lijst van de Dial body wash (zie hieronder) bevat weliswaar glycerine en sodium PCA – beide een moisturizer – maar het is de vraag of je hiermee een écht ‘lotion infused’ product creëert.

Water, Sodium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl Betaine, PEG-8, Fragrance, Glycerin, Polyquaternium-7, Sodium PCA, Tocopheryl Acetate, Panthenol, Actinidia Chinensis (Kiwi) Fruit Juice, Averrhoa Carambola Fruit Juice, Mangifera Indica (Mango) Juice, Cocamide MEA, Styrene/Acrylates Copolymer, PEG-7 Glyceryl Cocoate, PEG-200 Hydrogenated Glyceryl Palmate, Sodium Benzoate, DMDM Hydantoin, Citric Acid, Sodium Chloride, Yellow 5, Blue 1

Hydraterend vitamine complex

Wanneer merken het hebben over een ‘complex’ betekent dit vaak dat ze een paar ingrediënten hebben samengevoegd, zodat ze het vooral kunnen hebben over de sexy ingrediënten uit het complex (zoals de vitaminen), terwijl de ingrediënten die niet genoemd worden vaak ook nog een functie hebben. Zo bevat het hydraterende vitamine complex waarschijnlijk ook glycerine, sodium PCA, vitamine E en Panthenol (pro-vitamine B5). Van Panthenol is bekend dat het huid en haar hydrateert. Probleem is wel dat je uit de INCI-lijst niet kunt afleiden welke ingrediënten tot het complex behoren en welke niet.

Te kort

Belangrijker is dat de hydraterende ingrediënten veel te kort met je huid in aanraking komen om echt effectief te zijn. Je spoelt een body wash immers vaak alweer na enkele seconden af.

Claim zegt meer over stoffen dan over werking op de huid

Betekent dit dan dat merken – in dit geval Dial – liegen wanneer ze zeggen dat hun body wash een hydraterend vitamine complex bevat dat helpt om je huid van vocht te voorzien? Niet helemaal, aangezien het waar is dat het vitamine complex wel degelijk de huid hydrateert (althans… als je het niet af zou spoelen).

De claim is in dit geval tot stand gekomen door te kijken naar de ingrediënten zelf en niet naar de uiteindelijke toepassing van het product. Dat is weliswaar een beetje sneaky, maar deze truc wordt regelmatig toegepast in de cosmetica industrie.

Een vitamine boost?

Dit klinkt alsof Dial beweert dat je de dosis vitaminen in je huid kunt verhogen iedere keer wanneer je dit product gebruikt. Maar let op, want het woord ‘boost’ kan op verschillende manieren worden uitgelegd. Volgens het woordenboek betekent boost: “hulp of ondersteuning die leidt tot een toename of verbetering.” Eh… toename of verbetering in wat dan? Dat wordt er niet bij gezegd. De vitaminen kunnen dus zorgen voor een schonere huid, een zachtere huid, of…? Door de claim op deze manier – enigszins creatief – te verpakken, hoeft Dial niet aan te tonen dat je huid ook daadwerkelijk meer vitaminen bevat na het gebruiken van de body wash.

En dan… ‘amazing B’

Hoe kan je als merk iets wonderbaarlijks, iets amazings eigenlijk goed onderbouwen? Het antwoord is simpel… dat kan waarschijnlijk niet. De uitdrukking ‘amazing’ valt in een categorie die in de cosmetica industrie ook wel ‘opklopperij’ wordt genoemd. Bij opklopperij is een claim zo overdreven dat het wel duidelijk is dat je deze vooral niet letterlijk moet nemen.

Een voorbeeld kan dit verduidelijken. Wanneer een merk beweert dat zijn product je huid beter hydrateert dan andere populaire merken, dan zal de cosmetica industrie vragen om onderbouwende informatie. Wanneer een merk daarentegen beweert dat zijn product het lekkerst ruikende product uit het hele universum is, dan is dit zo over the top dat niemand om een onderbouwing zal vragen.

Let op overdrijving…

Nu is het echter niet zo dat merken zich kunnen beroepen op opklopperij om een claim niet te hoeven onderbouwen. Door bijvoorbeeld overal maar ‘wonderbaarlijk’ of ‘ongelofelijk’ op te zetten en dan vervolgens te beweren dat het er wel heel dik bovenop ligt. Dat de consument toch kan zien dat het een overdreven claim is? Dat zou veel te makkelijk zijn en bovendien misleidend.

Houd in gedachten dat het poneren van een claim gelijkenissen vertoont met het aanklagen van iemand voor de rechter. Je mag iedereen overal voor aanklagen, maar dat betekent nog niet dat de rechter je gelijk zal geven. Zo mag je ook elke claim poneren, maar dat betekent niet dat je er mee wegkomt wanneer het tot een zaak komt.

Gezonde huid

Tot slot de claim die betrekking heeft op een gezonde, zachte huid. Het creëren van een zachte huid is meestal geen enkel probleem voor een body wash. Ook het creëren van een huid die er gezond uitziet, is niet al te ingewikkeld. Laatstgenoemde claim wordt dan ook regelmatig toegepast in de cosmetica industrie. Let nu even goed op… Je zult over het algemeen claims die betrekking hebben op een gezonde huid vergezeld zien gaan van het woord ‘uiterlijk’ of ‘ogend’. Als het namelijk gaat om hoe de huid eruit ziet (en niet hoe de huid daadwerkelijk is), dan is het een cosmetische claim en geen medische claim. En voor een cosmetische claim bestaat veel minder wet- en regelgeving als het op onderbouwing en bewijslast aankomt.

Moet ik me door deze claims laten leiden bij het aanschaffen van een body wash?

Natuurlijk niet! Kijk alleen al naar de claims die betrekking hebben op hydratatie en voeding van de huid. Geen enkele consument zal het in zijn of haar hoofd halen om een body wash te gebruiken als de belangrijkste bron van hydratatie voor de huid. Daar heb je immers een body lotion voor. Voor de vitamine claim geldt iets soortgelijks. De meeste consumenten zullen wel begrijpen dat de hoeveelheid vitaminen in een body wash en de korte duur dat het product in contact is met de huid onvoldoende zijn om echt een verschil te maken.

Maar waarom zou ik een dergelijke body wash dan wel kopen?

Om enkele simpele redenen:

  1. Staan de kleur en de geur je aan?
  2. Staat de reiniging je aan? Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een milde reiniging of juist naar een grondige reiniging?
  3. Staat het prijskaartje je aan?

Als je deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, zal de body wash je waarschijnlijk niet teleurstellen, ongeacht hoe ‘amazing’ het product ook beweert te zijn.

Bron

Lees ook