We dromen over het paradijs

03:20 - 02:00
luistertijd 03:20 - leestijd 02:00

 

Een zongebruinde huid als schoonheidsideaal

Bij ons in Europa wordt een zongebruinde huid gezien als iets begeerlijks, een teken van goede gezondheid of rijkdom. Het is zelfs een schoonheidsideaal.

Volgens wetenschappers kunnen deze motivaties voor een zongebruinde huid van invloed zijn op de keuze tussen het gebruik van beschermende zonproducten of het blootstellen van de huid aan schadelijke UV straling.

Dr. Jay Yoo, assistent professor gezins- en consumentenwetenschap aan Baylor’s Robbins College of Health and Human Sciences, heeft recent onderzoek gedaan onder 333 studenten, waarbij hij ze via een online enquête vragen stelde over hun zongewoonten. De resultaten presenteerde hij tijdens de jaarlijkse gezins- en consumentenwetenschap conferentie in Texas.

Zonnebaden als sociale aangelegenheid

“Het onderzoek heeft aangetoond dat voor sommige individuen het plezierige en sociale karakter van zonnebaden een belangrijke motivatie is om in de zon te gaan liggen,” zegt Yoo.

In advertenties en campagnes wordt een zongebruinde huid vaak neergezet als een cultureel en maatschappelijk ideaal, aldus de professor, en daarom is het in de praktijk erg lastig om consumenten te overtuigen om blootstelling aan de zon te reduceren en het gebruik van goede (lees: beschermde) zongewoonten te stimuleren.

Consumenten kennen de risico’s van blootstelling aan de zon

Een van de gevaren van overmatige blootstelling aan de zon en UV straling is uiteraard het risico op huidkanker. En hoewel consumenten goed op de hoogte zijn van dit feit, zien we het aantal gevallen nog steeds toenemen en voeren veel organisaties nog steeds verwoed campagne om dit bewustzijn te verhogen.

Yoo is ervan overtuigd dat een deel van het probleem wordt veroorzaakt door het feit dat zonnebaden vaak wordt geassocieerd met iets paradijselijks… met schitterende foto’s van lachende mensen met een egaal bruine huid, veelal in tropische oorden of op luxe jachten. Dit kan ertoe leiden dat consumenten – juist vanwege deze associatie – vaker de zon opzoeken, met alle gevolgen van dien.

Zonnebaden wordt veelal geassocieerd met iets paradijselijke…

Een kans voor zonbeschermingsproducten… of toch niet?

Wanneer een gebruind uiterlijk de voornaamste motivatie is, dan is dit volgens Yoo een kans voor de fabrikanten van bruiningsproducten, aangezien tinted lotions en ‘fake tan’ producten in deze behoefte kunnen voorzien. Echter, voor de zonaanbidders die vooral gedreven worden door het sociale aspect, zou dit wel eens lastiger kunnen zijn. Het gaat deze groep immers vooral om de aangename vrijetijdsbesteding en minder om het gebruinde resultaat.

“Zonnebaden is een lifestyle voor deze groep,” zegt Yoo. “Daarmee willen ze de indruk wekken dat ze geld hebben en tijd om te relaxen en van het leven te genieten.”

Huidkanker? Nu even niet…

Volgens de onderzoeker dient voor deze groep zonaanbidders een nieuwe interventiestrategie te worden ontwikkeld, waarbij zonnebaden als activiteit wordt gestigmatiseerd in plaats van geïdealiseerd: “Deze mensen nemen een voorbeeld aan beroemdheden, die ook niets anders doen dan zonnebaden. Ze zeggen: ‘over huidkanker maak ik me wel zorgen als ik ouder ben, nu even niet’. Die houding zullen we echt moeten veranderen.”

Bron

Lees ook