• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zon Special » Lichaam » Zonnebaden: mooi of vooral gezellig?

Archief artikel

Archief artikel

  • Lichaam, Lichaam, Lichaam en zon, Zon Special

Archief: Zonnebaden: mooi of vooral gezellig?

  • 21 augustus 2015

geschreven door 

redactie, Corine

We dromen over het paradijs

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Dermalogica BioLumin-C Serum antioxidant serum

Dit vitamine C Serum is je perfecte schild tegen zonschade. Breng het standaard onder je crème en antizonnebrandproduct aan.
BEKIJK

 

Een zongebruinde huid als schoonheidsideaal

Bij ons in Europa wordt een zongebruinde huid gezien als iets begeerlijks, een teken van goede gezondheid of rijkdom. Het is zelfs een schoonheidsideaal.

Volgens wetenschappers kunnen deze motivaties voor een zongebruinde huid van invloed zijn op de keuze tussen het gebruik van beschermende zonproducten of het blootstellen van de huid aan schadelijke UV straling.

Dr. Jay Yoo, assistent professor gezins- en consumentenwetenschap aan Baylor’s Robbins College of Health and Human Sciences, heeft recent onderzoek gedaan onder 333 studenten, waarbij hij ze via een online enquête vragen stelde over hun zongewoonten. De resultaten presenteerde hij tijdens de jaarlijkse gezins- en consumentenwetenschap conferentie in Texas.

Zonnebaden als sociale aangelegenheid

“Het onderzoek heeft aangetoond dat voor sommige individuen het plezierige en sociale karakter van zonnebaden een belangrijke motivatie is om in de zon te gaan liggen,” zegt Yoo.

In advertenties en campagnes wordt een zongebruinde huid vaak neergezet als een cultureel en maatschappelijk ideaal, aldus de professor, en daarom is het in de praktijk erg lastig om consumenten te overtuigen om blootstelling aan de zon te reduceren en het gebruik van goede (lees: beschermde) zongewoonten te stimuleren.

Consumenten kennen de risico’s van blootstelling aan de zon

Een van de gevaren van overmatige blootstelling aan de zon en UV straling is uiteraard het risico op huidkanker. En hoewel consumenten goed op de hoogte zijn van dit feit, zien we het aantal gevallen nog steeds toenemen en voeren veel organisaties nog steeds verwoed campagne om dit bewustzijn te verhogen.

Yoo is ervan overtuigd dat een deel van het probleem wordt veroorzaakt door het feit dat zonnebaden vaak wordt geassocieerd met iets paradijselijks… met schitterende foto’s van lachende mensen met een egaal bruine huid, veelal in tropische oorden of op luxe jachten. Dit kan ertoe leiden dat consumenten – juist vanwege deze associatie – vaker de zon opzoeken, met alle gevolgen van dien.

Zonnebaden wordt veelal geassocieerd met iets paradijselijke…

Een kans voor zonbeschermingsproducten… of toch niet?

Wanneer een gebruind uiterlijk de voornaamste motivatie is, dan is dit volgens Yoo een kans voor de fabrikanten van bruiningsproducten, aangezien tinted lotions en ‘fake tan’ producten in deze behoefte kunnen voorzien. Echter, voor de zonaanbidders die vooral gedreven worden door het sociale aspect, zou dit wel eens lastiger kunnen zijn. Het gaat deze groep immers vooral om de aangename vrijetijdsbesteding en minder om het gebruinde resultaat.

“Zonnebaden is een lifestyle voor deze groep,” zegt Yoo. “Daarmee willen ze de indruk wekken dat ze geld hebben en tijd om te relaxen en van het leven te genieten.”

Huidkanker? Nu even niet…

Volgens de onderzoeker dient voor deze groep zonaanbidders een nieuwe interventiestrategie te worden ontwikkeld, waarbij zonnebaden als activiteit wordt gestigmatiseerd in plaats van geïdealiseerd: “Deze mensen nemen een voorbeeld aan beroemdheden, die ook niets anders doen dan zonnebaden. Ze zeggen: ‘over huidkanker maak ik me wel zorgen als ik ouder ben, nu even niet’. Die houding zullen we echt moeten veranderen.”

Bron

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Een facial met sponsnaaldjes, zo gaat dat bij Pascaud

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de cr… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique
  • Zo fijn om de focus op de microbioom terug te lezen! Mijn eczeemgevoelige… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Claudia

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen