+ video interview met trendwatcher Tony Bosma, door Monique

03:38 - 02:11
luistertijd 03:38 - leestijd 02:11

Vlak voor de opening van de Huishoudbeurs introduceerde het Nederlandse cosmeticabedrijf Remark uit Drenthe (o.a. Vergulde Hand, Therme, Vogue) een gloednieuw ecomodel voor verpakkingen: busjes gevuld met luchtdruk, in plaats van gas. Remark werkte hiervoor samen met verpakkingsontwikkelaar Airopack. Directeur Jan Wouda spreekt van een bijzondere innovatie.

Voor Jan Wouda was de tijd rijp om iets terug te gaan doen voor de wereld, voor het milieu, ons milieu en besloot samen met Airopack twee jaar te gaan sleutelen aan een model op basis van samengeperste lucht, waar geen drijfgas meer aan te pas komt.

Aangepaste recepturen

De recepturen van Remarks beroemde merken werden ook speciaal aangepast voor deze bussen. Ze bestaan nu naast de oude, bekende verpakkingen. De klant heeft keuze: milieuvriendelijk of….nu ja, we horen je denken…of de goedkope, oude variant?

Niet duurder, want meer inhoud

De nieuwe bussen zijn niet duurder, verklaart Wouda, er zit namelijk meer in, en je kunt nu ook zien hoeveel je er uit haalt. Volgens Wouda wordt met deze duurzame verpakkingen 74% CO2 bespaard en 42% energie. De verpakkingen zijn recyclebaar.

Vult zich automatisch ‘ uit’

Het systeem is erop gebaseerd dat wanneer je er iets uithaalt, de zuiger in de bus automatisch omhoog komt, en daarbij product meeneemt. De constante luchtdruk van 2 Bar zorgt altijd voor voldoende ‘spuit’ kracht. Bovendien kun je al deze producten ook ondersteboven gebruiken. Hmm…ideaal ook voor zonnebrandcreme, denken wij dan meteen!

De Pressure Control Device is nu wereldwijd gepatenteerd. Airopack hoopt er natuurlijk ook internationaal furore mee te gaan maken. Nou, we gunnen het ze! En we vinden het een aanmoediging dat Remark deze stap gemaakt heeft. We zijn ook heel benieuwd wat consumenten van de nieuwe verpakkingen vinden. Persoonlijk moeten wij nog even aan de esthetiek van de nieuwe look wennen.

De consument is aan zet

Nu maar hopen dat de consument er net zo over denkt. Want eerlijk gezegd, hebben wij nog een beetje hard hoofd in de groene mindset van de gemiddelde consument, zo hebben we ook uit onze eigen groene special van oktober vorig jaar geleerd. Wij, in de eerste wereld, leven in overdaad, bij ons is de nood niet aan de man om open te staan voor verandering.

Tony Bosman: recyclen en delen….wordt het nieuwe statussymbool

Maar alle kleine beetjes helpen, wij van BeautyJournaal, producenten als Remark, trendwatchers als Tony Bosma die erin gelooft dat ‘delen’  het nieuwe statussymbool zal worden. Maar hoe je daar geld mee gaat verdienen? Hmmm…die businessmodellen zijn nog klein en prematuur, maar wel leuk! Bekijk mijn gesprek met hem hieronder:

 

Nu bleef er bij mij nog een vraag hangen. De verpakkingen zijn bijna de helft groter door het pompsysteem, dat kost meer schapruimte en meer logistieke vervoersruimte. Weegt dat dan toch nog op tegen de besparing op de andere milieuzaken? Bianca Felius, woordvoerder, laat ons weten: ‘De deo spray 50ml gaat net zo lang mee als de 200ml deospray die veel groter is. Dus is het product wat wij hebben kleiner en niet groter en neemt het minder schapruimte en vervoersruimte in. De 200ml foam bus is zelfde formaat als een shower op drijfgas (bijvoorbeeld van Rituals) en dan is de verpakking van PET ipv aluminium dus beter voor milieu.’

 

Lees ook