Gemengde gevoelens, als ik deze campagne van Vivienne Westwood bekijk, en dat is precies wat deze modeontwerpster die als punkontwerpster in de jaren ’70 en ’80 furore maakte, nu precies wil bewerkstelligen.
Westwood is geen mode-modeontwerpster. Geen trendvolger, maar wel een trendsetter in de politieke zin van mode. Haar mode heeft een boodschap, een sociaal maatschappelijke – meestal. En dat wordt met deze campagne wel heel duidelijk. Een ode aan het ouder worden, expressief ouder worden, eigenzinnig, overdadig, maar toch ook weer ingetogen en krachtig.
Die letters sex aan het oor van het model – het vrijwel onopgemaakte gezicht, het naturelle haar, met grijze draadjes en hier en daar wat vettig ogend. Huid zoals huid is, met rimpels en pigmentvlekken.
Wat wil Westwood hiermee uitdrukken? Een ode aan viriliteit op elke leeftijd? Of gewoon keihard tegen de stroom ingaan en de wakker schudden, omdat wat je ziet niet mooi is vanuit een fashion esthetisch oogpunt? Het klopt niet wat we zien, vanuit ons gebrainwashte brein….
In de credits zie ik de de naam van de fotograaf staan: Juergen Teiler, en de zin ‘ Leonard Peltier is innocent.’ Ah…politiek statement. De ontwerpster zet zich al jaren in voor gevangenen, en voor de native Amerikaan Peltier van wie hele volkstammen geloven dat hij al life time onschuldig vast zit.
Nee, er is geen link, tussen het model en dat statement…hoewel ‘ strijd voor de vrijheid’ ……