Er is onlangs een zesde flanker (variant op een thema) verschenen van de beroemde Flower by Kenzo uit 2000: Flower In the Air. Dit parfum is volgens Kenzo een droom van complete vrijheid. Een droom van een vliegende klaproos die tot bloei komt in de lucht.
Oké… Hoe ruikt een klaproos eigenlijk? Niet. Maar dat mag de pret niet drukken. Kenzo kan er wat van als het gaat om bijzondere uitingen: flacons, verpakkingen, commercials (zie onder) allemaal even kunstzinnig en smaakvol.
De sfeer in de commercial van In the Air is vrolijk en jong. Parijs is de setting. En overal zie je de bekende klaproos door de lucht vliegen. “De klaproos nodigt ons uit om te lachen en van het leven te genieten. In the Air is gemaakt voor een lichtere wereld en meer licht in de wereld”, aldus Kenzo.
De verpakking is in stijl met wat we gewend zijn van de eerste Flower, met op de doos een grote afbeelding van de klaproos op een witte achtergrond. De flacon is bijzonder van vorm: het lijkt rond, maar is dat niet. En bovenop de dop prijkt een grote klaproos. Erg mooi.
Hoe ruikt In the Air?
Modern, bloemig en schoon. In the Air bevat onder meer roos, framboos, roze peper, gardenia, magnolia en musk. Daar waar de oorspronkelijke Flower by Kenzo zich kenmerkt door een sfeer van poederigheid en bijna verlegenheid, is Flower In the Air alert en wakker.
In the Air is weliswaar qua geur verwant met en afgeleid van de eerste Flower; je ruikt nog enige familietrekjes. Maar zoals de naam ook al doet vermoeden, is In the Air meer airy: lichter en wateriger. Flower uit 2000 heeft een duidelijk eigen karakter; het ruikt wat mij betreft authentieker en heeft mysterieuze kanten.
In the Air is vooral helder, roze en bloemig: een echte Clean Floral. Dus voor liefhebbers van geuren als Boss Femme, Romance, Guess Girl: probeer In the Air eens uit. De echte Flower by Kenzo fans zullen vermoedelijk liever bij het origineel blijven.
Nog even over Kenzo
Takado Kenzo (1939) is een Japanse modeontwerper. Hij breekt in 1970 in Parijs door met zijn collectie en valt steevast op door levendige, exotische kleur- en patrooncombinaties. In de jaren ‘80 start hij met parfums.
Flower by Kenzo uit 2000 is verreweg het grootste succes op geurgebied. Het is de flagship geur van het concern en staat vandaag de dag nog hoog in de geurenhitlijsten. Het aantal uitgebrachte Kenzo geuren sinds 1988 is meer dan 50, waarvan zo’n 20 limited editions of reeds uit de productie gehaald.
Flower In the Air van Kenzo is weliswaar gehuld in dezelfde dromerige sfeer als Flower by Kenzo, maar is toch wezenlijk anders van aard. In the Air is een schone, heldere, niet verkeerde Clean Floral. Geschikt voor dames die van dat genre houden. Kenzo Flower in the Air is verkrijgbaar als eau de parfum in 30 ml, 50 ml en 100 ml.