Claims Gezicht Gezicht Groene Special Lichaam Marketingtrends Natuurlijk 100% Psychologie Reviews

Sabine langs de groene meetlat: filosofisch groen

Sabine
Geschreven door Sabine

Het moet luxe & fun zijn, geen straf

sabineNou Sabine schaamt zich diep, als ze bij zichzelf te raden gaat, hoe groen ze is.

Ik ben dus eigenlijk helemaal niet groen, terwijl ik me er wel bewust van ben, dat wij mensen de wereld aan het stukmaken zijn.

Duurzame boodschap

Mijn groene gedrag gaat niet verder dan het scheiden van afval (plastic, glas en gewoon), bewust omgaan met water en het kiezen voor merken die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben.

Beter Leven keurmerk

En duurzaamheid is dan veel breder dan alleen maar het milieu. Ik ben vooral gevoelig voor dierenwelzijn.  Ik koop altijd vlees en eieren met het Beter Leven keurmerk. Zonder probleem leg ik daar dan ook meer geld voor neer.

Waarom cosmetica niet?

Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me dat ik een vat vol tegenstrijdigheden ben. Ik let wel op dierenwelzijn bij het kopen van vlees en eieren en vis, maar ik let er niet  specifiek op bij de aanschaf van cosmetica. Ik let bij het kopen van eten, ook op of er niet te veel “troep” in zit, des te puurder des te beter. Maar ben totaal ongevoelig voor natuurlijke cosmetica.

Kennis ontbreekt

Waarom is er zo’n groot verschil tussen mijn gedrag voor voedsel en mijn gedrag voor cosmetica? Maakt het dan zo’n groot verschil of je het in je mond stopt, of op je lijf smeert? Mijn bewustzijn ten aanzien van voedsel is sterk gegroeid de laatste twee jaar, misschien gaat dit ook groeien voor cosmetica. Aan voedsel en gezondheid wordt ook veel meer aandacht besteed in de media.

green luxury

Groene luxe graag

Maar….ik ben ook verdomd gevoelig voor het stukje beleving rondom cosmetica. Ik wil die droom, die mooie verpakking, de heerlijke geur en die esthetiek. Groene merken hebben zo de neiging om lekker “groen” te zijn en dan haak ik af. Misschien niet helemaal terecht.

Recyclen met korting

En eigenlijk kan ik ook bij de grote merken terecht als ik mijn groene voetje voor wil zetten, zonder dat ik mijzelf te kort doe op de beleving. En dan heb ik het niet per se over natuurlijke cosmetica, maar juist over alternatieve verpakkingen, zoals refills. Of ketens vragen om je oude verpakkingen weer mee terug te nemen zodat ze het kunnen recyclen (Lush). Meestal in ruil voor een korting op het nieuw aan te schaffen product. Kijk dan is groen zijn geen straf……

 

Over deze schrijver

Sabine

Sabine

Op haar 16e heeft ze plastische chirurgie gehad voor haar flaporen, ze is verslaafd aan nagellakjes, mooie verpakkingen en mooie verhalen achter de cosmetica. Ze is niet trouw aan merken maar heeft wel een goed gevoel bij bepaalde brands. Ze vindt het heerlijk om goedkope en dure merken de combineren. Hoe meer ze leest op BeautyJournaal over claims en werkzame stoffen, hoe nieuwsgieriger ze wordt naar de waarheid.

3 reacties

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.