• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Cosmeticaclaims » Monique schrijft: hoe kritisch kun je zijn als beautyjournalist?

Archief artikel

Archief artikel

  • Cosmeticaclaims, Gezicht, Haar, Lichaam, Make-up, Monique schrijft, Psychologie

Archief: Monique schrijft: hoe kritisch kun je zijn als beautyjournalist?

  • 14 juli 2013

geschreven door 

Redactie, Monique

Er bestaan vooral bedenkelijke claims

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Pascaud Collagen Booster Box

Pascaud Collagen Booster Box is het beste dat Corine ooit heeft gehad. Huid en haar werden supermooi, ook werd ze lichamelijk fitter!
BEKIJK

Twee weken geleden las ik een column in de Metro van beautyblogger Debbie Zwiers waarin ze het fenomeen aan de kaak stelt dat de cosmetica industrie er veel aangelegen is als je niet al te kritisch bent over producten. Ze zullen proberen je te beïnvloeden om er iets positievers van te maken. Debbie schreef dat ze trouw blijft aan haar visie en dat de industrie er maar iets mee moet doen: betere producten ontwikkelen. Ik geef haar geen ongelijk, maar ik zou er persoonlijk nog iets aan toegevoegd hebben: zorg voor eerlijker claims.

Goede cosmetica, slechte claims

Naar mijn mening (met 19 vliegjaren in dit vak) bestaat er tegenwoordig geen slechte cosmetica meer, wel bestaan er nog slecht geformuleerde claims (niet eerlijke claims, dan wel niet-inhoudelijke claims -waardoor je weer te weinig onderscheidend bent) en zie ik tegenwoordig inhoudelijk steeds slechtere communicatie (door groot gebrek aan diepere kennis van cosmetica). De cosmetica industrie is een marketing industrie: alles draait om de look en feel van een product, de mooie verpakking, het prachtige verhaal. Daar hoort taal bij: een beeldtaal en een geschreven taal.

Het spel der woorden

De beeldtaal is over het algemeen erg mooi, hetzij niet altijd even realistisch. Denk maar aan reclames voor mascara’s die volle wimpers beloven. Meestal draagt het model nepwimpers. In Engeland zijn al regelmatig berispingen uitgedeeld naar mascaramerken voor hun onrealistische beeldreclames. De geschreven taal is een nog veel geraffineerder onderdeel van het cosmetica umfeld. Het is een wereld waarin vooral veel geïnsinueerd wordt, of beter gezegd: je leest iets wat er eigenlijk niet staat. BeautyJournaal heeft hier in het verleden al regelmatig aandacht aan besteed. Er wordt in omfloerste zinsconstructies iets beloofd, waarbij heel direct wordt ingespeeld op de hoop en de wens. Dit kan een zinsconstructie betreffen maar ook een enkelvoudig woord, zoals bijvoorbeeld de term huiddichtheid. Je hersens registreren dit woord, maar hebben er geen referentiekader voor. Je weet eigenlijk niet wat het betekent, je associeert het met versteviging.

Eerlijk zijn

Een ludiek voorbeeld van een claim waarbij het onlangs nog mis ging, is de vergelijking die L’ Oreal Paris maakt van haar nieuwe crème Revitalift Laser X3 met een heuse laserbehandeling bij de dokter. Nadat een arts zijn misgenoegen hierover kenbaar had gemaakt bij de Reclame Code Commissie in ons land en L’Oreal met de bewijzen van haar claimonderbouwing moest komen, bleek dat er zeker vergelijkend onderzoek was gedaan met een laserbehandeling, maar alleen met 1 laserbehandeling en dan wel op de allerlaagste stand. Dat had L’ Oreal gemakshalve maar even niet gemeld aan pers en consumenten. Wie zo’n claim dus leest, denkt werkelijk het Ei van Columbus gekocht te hebben, en gaat smeren en denkt….waar blijft die gladde, heldere, verstrakte huid toch? De teleurstelling is geboren. Is het dan een slecht product? Welnee, want ik weet dat een van onze testteam vrouwen wel degelijk een fijne ervaring heeft met deze crème, gewoon qua huidgevoel, niet qua rimpelvermindering. Maar die claim, ja die claim, die is niet goed. Niet eerlijk. Eerlijk zou het zijn geweest als er een vergelijking was gemaakt met 1x laserbehandeling, uitgevoerd in de laagste stand.

Beïnvloeding 

Het is natuurlijk ook op zijn minst gezegd kinderachtig dat cosmeticabedrijven (al dan niet via ingehuurde pr-mensen via bureaus) vervolgens druk gaan uitoefenen op bloggers of journalisten om een positiever verhaal te schrijven. Het is ook blijkbaar van alle tijden. In de negentien jaar dat ik in dit vak zit heb ik het ook meerdere malen meegemaakt dat men mij geprobeerd heeft op andere gedachten te brengen. Hetzij subtiel, hetzij bruut – door mij gewoon een tijd lang te negeren en af te sluiten van persinformatie voorzieningen. Mijn credo is altijd geweest: ik ben een journalist, ik ben er om mijn lezers van goede informatie te voorzien, ik ben er niet om een verlengstuk van pr managers te zijn. Van twee begrippen wordt men in deze industrie nog altijd heel erg nerveus: de woorden kritisch en journalist. Recent kreeg ik nog een opmerking nadat er een kritisch stuk was geplaatst ‘ dat WE toch allemaal vriendinnetjes zijn met elkaar….’ Mooi geredeneerd vanuit het standpunt van deze pr-functionaris. Orgineel ook. Instinctmatig had ik altijd al gevoeld dat een dergelijke opstelling zeer gewenst is in deze industrie, maar nog niet eerder had iemand het zo openlijk uitgesproken. Chapeau daarvoor, maar voor mij geen reden om daar in mee te gaan.

Kritisch + journalist = foute boel

Toen ik in 2007 startte in de online wereld, na 14 jaar voor printmedia te hebben gewerkt, radio- en tv-werk te hebben gedaan, was het een shock voor de industrie dat iemand van beautypers zich zo openlijk uitliet over tal van zaken waarvoor je in de gevestigde printmedia als journalist nooit ruimte kreeg om te ventileren. Het was zo’n shock dat zowel leden van de vereniging waar ik lid van ben als cosmeticabedrijven in gesprek gingen met het bestuur van mijn vereniging om te bespreken wat ze met mij aan moesten. De rel eindigde als een lekke luchtballon en belandde op de grond. Toen er steeds meer bloggers kwamen die gewoon schreven wat ze vonden, dacht ik dat de industrie er wel langzaam aan gewend raakte dat niet elke cosmeticadroom gerespecteerd wordt, maar ook doorgeprikt kan worden. Er wordt nu eenmaal veel gebakken lucht verkocht, let’s face it.

Verwachtingen

Maar als ik het zo lees, blijken we toch nog niet zo ver te zijn. En sterker nog, er zijn nu zeer gevierde bloggers die voor veel geld reclames maken. Hun goed recht natuurlijk, het is maar net wat je nastreeft: ondernemer worden en goed geld verdienen, of onafhankelijk en kritisch willen blijven. Ook dat is een kwestie van claims…en welke verwachtingen je wilt etaleren.

Lees hier meer artikelen in de categorie: Monique schrijft….
like

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Met veel geduld is het echt bereikbaar

Januari
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Monique test NIVEA Cellular Luminous630 Corrigerend Serum en Dagcrème spf50 bij pigmentvlekjes

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Zo ik dacht dat deze rampspoed goed was om ook even aandacht te vragen voo… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond COSSkidsNederland
  • Hoi Jacomijn, dank voor je visie. Het is inderdaad erg belangrijk dat er me… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Redactie, Monique
  • Goed dat er aandacht blijft voor plastics in cosmetica in het belang van de… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Jacomijn Oerlemans
  • Beste Lien, de adresgegevens staan onderaan in het artikel, je kunt er op d… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Redactie, Monique
  • Hallo, ik ben op zoek naar een huisanalysetoestel en kwam terecht op observ… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Lien
  • Beste Laura, Bedankt voor je reactie en natuurlijk je keuze voor de Derm… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Annabelle
  • Oei Laura, hoe kan dat? We gaan het ook eens navragen bij Dermalogica.… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Redactie, Monique
  • Ik heb de flacon in november vorig jaar gekocht en heb er maar 3 maanden me… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Laura
  • Ik wist dit niet. Gelukkig nu wel. Ik heb geen Corona en gelukkig ook niet … Corona besmetting door make-up te delen? Noortje
  • Oh Noortje, wat zal je dat nu Ook missen? Ik kan ook niet wachten om weer … Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Redactie, monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen