• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Haar » Fijn haar » De waarheid over haargroeimiddelen, door Hans Diks

Archief artikel

Archief artikel

  • Fijn haar, Haar

Archief: De waarheid over haargroeimiddelen, door Hans Diks

  • 20 juni 2013

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

De fabels en de feiten op een rij...

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Dyson Supersonic Föhn

Dit is echt de allerbeste föhn die we ooit getest hebben, en ook al is hij al enkele jaren op de markt: hij is onovertroffen! Hij geeft een gerichtere luchtverdeling op je haar, waardoor de pluizigheid minder kans krijgt. En dat is ook echt zo. Stylingproducten worden door de uitgekiende warmte heel erg goed opgenomen. Je haar stylen was nog nooit zo easy!
BEKIJK

Je hoort het weleens: “Ik heb een Bad Hair Day”. Dat betekent meer zoals “mijn haar zit niet goed”. Het betekent ook dat je op die dag niet goed in je vel zit. Op dat gevoel speelt de markt voor haarverzorgingsproducten in én zeker de markt voor haargroeimiddelen. De markt voor haargroeimiddelen is reusachtig en het vreemde is dat haargroeimiddelen waarvan de Consumentenbond al in 2003 beweerde dat ze niet werkten nog steeds op de markt zijn..

Twee medisch bewezen middelen en een toestel

Tot nu toe zijn er maar twee middelen die geneeskundig bewezen hebben te werken, te weten: Minoxidil en Finasteride (Propecia). Het bewezen toestel is de thuislaser met de naam HairMax Lasercomb (in Nederland onder de naam HairPlus Laserkam). Daarnaast zijn er honderden producten waaronder lotions, shampoo’s, vitamines, etc. die beweren haarverlies te stoppen en splinternieuwe haren te laten toenemen.

Wat is ‘medisch bewezen’

Medisch bewezen is een product dat onafhankelijk en dubbelblind is getest met gebruikmaking van een placebo (nepmiddel).

Het probleem met medisch niet bewezen producten

Ik zal nooit stellig beweren dat medisch niet bewezen artikelen niet werken maar het probleem is dat in veel van die onbewezen middelen stoffen zitten die allerwegen te krijgen zijn en waarvoor geen recept benodigd is. Zijn al die middelen dan charlatanerie? Daar nu zit het probleem, omdat er in die middelen stoffen zitten waarop geen alleenrecht meer kan worden verkregen zal niemand de uitgaven betalen en de inspanning aanpakken om een eventuele werkzaamheid te bewijzen. Als dan bewezen wordt dat het middel wel werkt kan een ieder het direct kopiëren. Er is dan dus geen droog brood meer aan te verdienen. Een voorbeeld hiervan is Minoxidil van Upjohn. Niet veel nadat de FDA in de Verenigde staten Minoxidil erkende als een werkend middel was het patent verlopen en ging iedereen het product namaken.

Voller haar door haarverdikkende shampoo

Ook die producten zie je de laatste tijd veelvuldig in de winkels liggen. Die werking is heel simpel te verklaren. Tijdens het wassen vormt er zich een laagje (van onder andere collageen) om de haren waardoor het haar in diameter dikker wordt. Bij de navolgende wasbeurt met een normale shampoo is dat resultaat weer weg.

Shampoo en lotions met vitamine B-complex

Het klopt dat vitamine B-complex vereist is voor haar- en nagelgroei maar dan wel verkregen uit etenswaren of voedingssupplementen. Extern vitamine B-complex kan bijgevolg nooit bij de haarfollikel aankomen. Als die vitamine zo diep in de huid zou kunnen penetreren, spreken we van een medicijn en als dusdanig onderworpen aan strenge toelatingseisen.

Waar moet je op letten!

Hierbij een aantal woorden waarmee de promotie voor onbewezen producten gepaard gaat.

  • Geheim recept
  • Gevonden op de hoogste top van de Himalaya
  • Eeuwenoud recept
  • In drie maanden weer glanzend haar
  • Verbeterde doorbloeding
  • De werkzame stof weer ontdekt
  • Klinisch bewezen
  • Bewezen in een ziekenhuisomgeving
  • Dermatologisch getest
  • Bevordert splinternieuwe haargroei
  • 90% succes
  • Etc, etc….

Het verschil

In de Verenigde Staten moet je claims met betrekking tot de werkzaamheid van een product staven. Kortelings nog is een fabrikant van een haargroeimidde,l dat niet bewezen was, veroordeeld tot enkele miljoenen boete. In de negentiger jaren kregen zelfs de grote cosmeticahuizen gedonder met hun reclame-uitingen en verpakkingen. Een voorbeeld hiervan is: “Dringt krachtig door in de huid” De FDA oordeelde heel eenvoudig dat als het beweerde waar was de desbetreffende middelen onder de geneesmiddelenwet hoorden en dat het product dus aan de vereiste medische onderzoeken moest worden onderworpen.

De schoonheidsmiddelen industrie

Dat heeft de schoonheidsmiddelen industrie in die periode miljoenen gekost om alle promotie en alle verpakkingen aan te passen want ze wilden leverancier blijven van schoonheidsmiddelen en niet onderdeel worden van de geneesmiddelenindustrie. Hier in Nederland mag je echter nog steeds beweren. Ik citeer hier een promotie: “Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat na twee maanden aanwenden van (naam product) bij 90 % het haarverlies verminderde en bij 80 % de haargroei toenam”. Afgezien van het feit dat dit rekenkundig niet klopt, is dit niettemin wel een forse claim. 90% waarvan? 80% waarvan? Haarborstels, tandenborstels, muizen? Of mensen? Oh ja, het product geeft ook nog meer volume. Een bonus dus.

Bezint voor ge begint

Voordat u een product koopt, denk dan goed na over de beweringen met betrekking tot dat product. Echt, een product dat bewezen heeft te werken hoeft geen gebruik te maken van die claims. Die zie je terug in het acht uur nieuws zoals bij Minoxidil en Propecia gebeurde. Ook de dagbladen zullen er redactioneel over berichten.

Deze informatie wordt je aangeboden door Hans J.Diks, journalist en oprichter van het haarnieuwsplatform Haarproblemen.

Lees ook:

  • Laatste productnieuws in de categorie fijn en uitgedund haar
  • Expertadvies in deze categorie
  • Testreviews in deze categorie

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

De Maria Galland Hydra’Global facial voor Manous bij Sjoerd Vis

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de cr… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen