Jeff Pink van Orly bedacht het voor de film

02:36 - 01:33
luistertijd 02:36 - leestijd 01:33

Ineens was de trend er, ergens eind jaren negentig. Babyroze nagels met een frisgewassen wit nagelrandje. Prachtig. Waarom het Frans heette en waar dit oorspronkelijk vandaan is gekomen, ik heb het eigenlijk nooit precies geweten. Maar al lezende in een Amerikaans beauty-marketingvakblad wordt mij verteld dat de originator hiervan de de man achter het nagel-en handverzorgingsmerk Orly is: Jeff Pink. Ik ga op zoek op Internet naar bronnen om dit te checken, maar ik kan eigenlijk niets vinden over de origine en de uitvinder van dit nageldesign. Dus we nemen maar aan dat het Jeff Pink inderdaad is. Een leuk verhaal is het wel.

Het was 1976. Tot dan had de man een winkel in beautyproducten voor professionals in Tarzana, Californie. Een jaar eerder had hij het nagelmerk Orly in de markt gezet. Hij wilde zijn bedrijf uitbreiden en reisde stad en land af met een koffer vol spullen om maar aan te tonen dat hij echt interessante producten had. Hij toog ook naar de Hollywood filmstudio’s. Daar trof hij een filmdirector die met een nagelprobleempje zat. In die tijd moest de nagellakkleur nog matchen met de jurk en dat betekende soms dat er wel drie tot vier keer per dag van nagellak veranderd moest worden, het kostte de filmdirector teveel tijd, vond hij.

Jeff Pink had in zijn assortiment een wit potlood dat onder de nagelrand aangebracht kon worden om ze er schoner uit te laten zien. Hij bedacht dat hij ook een huidkleurige nagellak erbij moest hebben en bestelde hij liters witte lak. Zijn leverancier dacht dat hij gek was: witte lak? Maar Jeff mixte het met een roze-huidkleurige tint. Het begon als een lopend vuurtje in de filmstad rond te gaan. Hij doopte zijn look om tot de Natural Nail Look.

En toen ging hij naar Parijs, waar hij de nagels van modellen voor de catwalk deed. Terug in het vliegtuig bedacht hij dat de French Manicure veel beter klonk, zeker ook omdat alles wat uit Europa, of nog beter gezegd uit Parijs kwam, er als zoete broodjes inging bij de Amerikanen.

Toch was het volgens het blad de Amerikaanse filmindustrie die het echt een hit maakte. Barbra Streisand en Cher waren groot liefhebbers. De French Manicure heeft van Orly een  groot merk gemaakt, aldus WWD

Lees ook:

 

Lees ook