Hoewel we de afgelopen twee jaar regelmatig hoorden dat de lipgloss op haar retour is ten faveure van de lipstick, blijven merken nog steeds glosses uitbrengen - daarbij wel gefocust op nieuwe technologie of gewoon een mooi nieuw verhaal, passend bij de uitstraling van de merkhistorie.

01:44 - 01:02
luistertijd 01:44 - leestijd 01:02

Hoewel we de afgelopen twee jaar regelmatig hoorden dat de lipgloss op haar retour is ten faveure van de lipstick, blijven merken nog steeds glosses uitbrengen – daarbij wel gefocust op nieuwe technologie of gewoon een mooi nieuw verhaal, passend bij de uitstraling van de merkhistorie.

Dat laatste doet Shiseido. Het brengt acht nieuwe tinten gloss uit geïnspireerd op de Japanse lakkunst. Japan is beroemd om haar prachtige strakke lakwaren, gemaakt uit hout of papier en bedekt met een laklaag. Hiervoor kent het land ook speciale lakartiesten.

De vroegste vondsten zijn maar liefst 9000 jaar oud! Bij deze lakkunst gaat het om het verkrijgen van de perfecte balans in glans. Een van de technieken heet roiro, hierbij worden verschillende lagen lak aangebracht om een gepolijste glans te krijgen met een hoogglans die eruit ziet alsof het voorwerp nat is.

Shiseido’s glosses beloven hetzelfde, en dan wel in 1 laag verkregen. Huisvisagist Dick Page heeft acht nieuwe tinten gecreëerd in mooie bloedrode, zachtbruine, kersenroze tinten. Eyecatcher is Blaze, een vleug geeloranje.

Sisley komt Phyto-gloss waarin een pigment is verwerkt met 3D effect, eveneens voor ultraglans. In zeven nieuwe tinten. De claims omvatten niet alleen glans, maar ook volume-effect. Niet door stoffen die de huid doen opzwellen, maar puur door het pigmentgebruik dat een lichtweerkaatsing opwekt waardoor je lippen optisch voller lijken.

Sisley belooft ook een niet-plak effect, en een langdurig comfortabel huidgevoel. De zeven nieuwe tinten hebben al een rozige ondertoon: van beige-skin naar fuchsia naar een midden-donkerbruin. 37 euro per stuk.

Lees ook