Volgens het international onderzoeksbureau Euromonitor zet de haarverzorgingsmarkt momenteel vooral in op anti-aging, en daarbinnen op stimulatie van haargroei.
Aanleiding om hiermee te komen zijn een paar belangrijke nieuwe ontwikkelingen, zoals een onderzoek dat aan de universiteit van Pennsylvania gehouden is naar bepaalde eiwitten die een trigger-rol spelen bij haarverlies. Deze eiwitten (prostaglandine 2) zijn in staat om bepaalde genen aan te zetten waarna haarverlies tot kaalheid intreedt.
Shiseido richt zich op de Aziatische markt met een nieuw concept voor hoofdhuid bescherming, de Adenovital Scalp Essence. BeautyJournaal vult hierbij aan dat ook in Nederland beweging is op dit terrein. Andrelon kwam recent met een nieuwe shampoo lijn die ook de hoofdhuid moet beschermen bij het wassen. L’Oreal zal later dit jaar onder de vlag van Kérastase een lijn met speciale aandacht voor de hoofdhuid uitbrengen.
En L’Oréal introduceerde onlangs onder de vlag van Vichy Dercos aan de pers ook een nieuw product, een serum, dat in staat moet zijn ook kale plekken op het hoofd terug te dringen. Dit Neogenic waarin een 5% ‘stemoxydine’ zit zou na 3 maanden dagelijks gebruik 33% meer haarbulbussen kunnen ontwaken, waardoor de haardichtheid wordt vergroot. Uit eigen wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat er gemiddeld 1700 nieuwe haren bij kunnen komen na een kwartaal gebruik. Het product zal vanaf eind oktober te koop zijn. Meer informatie komt dan ook.
Verder wordt er in Europa gewerkt aan beter afbreekbare en minder toxische wasactieve stoffen (voor o.a. haar en huid). Het Fraunhofer instituut in Suttgart, Duitsland is hierin actief. Men probeert nieuwe stoffen te maken met behulp van schimmels en bacteriën in een biotechnologische omgeving. Lees hier meer over dat onderzoek.
Lees ook:
- over haaruitdunning
- over gevoelige hoofdhuid
- over je haar wassen