shop Dermasence BarrioPro gezichtsemulsie De favoriet van onze skincare pro Gerti! Deze crème is geschikt voor alle huidtypen en herstelt de huidbarrière. Je kunt hem twee keer per dag of naar behoefte gebruiken. Hij trekt lekker snel in en is ideaal na een retinol serum en aha’s of bha’s.  Je weet wel: serums met zuren. […]

02:29 - 01:29
luistertijd 02:29 - leestijd 01:29

Farmaceut Leo Pharma, dat producten ontwikkelt voor dermatologische aandoeningen, heeft een consumentensite in het leven geroepen die je informeert over zonneschade en de gevolgen daarvan. Het is een vervolg op de app ‘Huidmonitor’ die al eerder dit jaar werd gelanceerd, zo stelt de persdame in haar bericht. Maar die Huidmonitor is van de stichting Melanoom. Het wordt niet direct zo gesteld, maar wij vermoeden dat Leo Pharma ook de stichting Melanoom heeft.

Zonneschade, interessant onderwerp natuurlijk, dankbaar ook, dus wij snelden met gezinde spoed naar de website. Op de website vind je informatie, filmpjes (vooral uit Amerika), voorbeelden van (soms al lang afgelopen) campagnes en verwijzingen naar meer bronnen over de verschillende vormen van zonneschade.

De vormgeving van de site is werkelijk om van te grienen zo verschrikkelijk oubollig en lineair opgezet. Een staaltje vormgeving dat je in 1996 nog aantrof toen de eerste lefgozers besloten websites te gaan bouwen. Maar goed, we zetten door en wandelen wat door de pagina’s heen, om uiteindelijk vooral te blijven hangen bij foto’s van huidkankers. Kijk, daar heb je wat aan. In het persbericht wordt nog veel gesproken over de eerste signalen van huidkanker: actinische keratose, er wordt zelfs een pdf meegestuurd met de laatste cijfers over actinische keratose toename onder 40+, maar gek genoeg kunnen we daar op de website niet een apart hoofdstuk over terugvinden. Communiceren is een vak apart.

Uiteindelijk stuiten we op een film via YouTube waarin een expert wordt gepresenteerd, dokter Dolf, ofwel de 100 seconden dokter, die wat algemeenheden over huidverbranding vertelt. Experts zijn altijd fijn, informatieoverdracht juichen we toe. Maar wie is doelgroep van Leo Pharma en haar zonneschade site? De gemiddelde bejaardentehuis-bewoner? Is dat ook de gemiddelde leeftijd van de werknemer bij Leo Pharma?

Moderne vrouwen pak je niet in met deze communicatie-uitingen. Die nemen nog maar eens een drankje, doen wat extra lipstick op, trekken hun bikinibroekje recht en strekken hun poezelige lijfjes nog maar eens fijn uit op een designerbedje aan het strand van Saint-Tropez. Ach jee….

www.zonneschade.nl  – wat een treurnis.

Lees ook:

[media id=126 width=620 height=350]

Lees ook