Nieuwe zomer, nieuwe geuren. In de meeste gevallen betekent dat voor de parfumindustrie dat er nieuwe, frisse varianten op bestaande succesvolle geuren worden uitgebracht. Calvin Klein Beroemd zijn de flankerversies van Calvin Klein, de meester van de frisse lifestyle geuren brengt deze zomer zowel binnen het cK One segment als binnen Eternity nieuwtjes. cK One […]

07:46 - 04:39
luistertijd 07:46 - leestijd 04:39

Nieuwe zomer, nieuwe geuren. In de meeste gevallen betekent dat voor de parfumindustrie dat er nieuwe, frisse varianten op bestaande succesvolle geuren worden uitgebracht.

Calvin Klein

Beroemd zijn de flankerversies van Calvin Klein, de meester van de frisse lifestyle geuren brengt deze zomer zowel binnen het cK One segment als binnen Eternity nieuwtjes. cK One summer, de geur van 2012 voor dit merk is een uniseks verfrissing zoals het merk het zelf noemt. Het tropische beeld dat ermee vergezeld gaat is om te smullen. Typisch Caribisch met de kleurstellingen azuurblauw, mangogroen en grapefruit geel. De intentie is om vooral een koele geur uit te stralen. De geuropbouw noemt CK verfrissend met komkommer, waterlotus en drijfhout. Hoe dat laatste ruikt, dat weet ik echt niet, hier in de Nederlanden hebben wij niet zoveel ervaring met drijfhout en de geur ervan. Maar het is meer een duiding voor de fantasie (denk verlaten tropisch eiland a la Blue Lagoon). De topnoot geeft munt met komkommer vrij met een limoen twist. Rozemarijn en groene appels maken het iets kruidiger, de basis komt in hout en mos met een snuf rum – offcourse! We hopen maar dat het verhaal klopt, omdat we niet in de gelegenheid zijn gesteld de geuren te ruiken. Een royale eau de toilette van 100 ml kost €43,-.

Eternity Summer

Eternity Summer is een setje: voor haar en hem. Het is doel een romantisch maar ook sereen moment te creëren. Fris, bloemig, fruitig, de welbekende genregroepen, met in de top o.a. oranjebloesem, bergamot en peer, in het hart gardenia en oa. hyacint, in de basis een muskus, romige tonkaboon en aards zoete heliotroop. Sounds good to us! Het parfum voor hem is stoerder met kamille in de top in combi met jeneverbessen, viool en ceder in het hart met mimosa en hout, amber, patchoeli en muskus in de basis. Veel mannen zijn dol op Eternity, en niet alleen op de oorspronkelijke mannen versie maar vooral ook de vrouwenvariant. Wij raden je dan, man en vrouw, ook aan om ze allebei te ruiken en je vooral niet te storen aan de traditionele seksescheiding in marketingdenken. 100 ml voor haar kost €63,-, voor hem €53,-. Niet fair, eigenlijk. Maar het argument zal wel zijn dat er in de vrouwenversie duurdere ingrediënten zijn gebruikt…raden wij zo. Ook hier geldt dat we hopen dat het verhaal klopt, omdat we de geuren niet op de redactie hebben ontvangen.

Marc Jacobs

Lovely Marc Jacobs, hij brengt al enkele seizoenen zulke leuke, lieve, spontane geuren uit. Jacobs heeft een duidelijke visie als het op receptuur aankomt, zowel qua verpakking als qua geurconcept. Laat het maar aan de modeontwerper over. Onlangs ontmoette ik de topparfumeur Ann Gottlieb in Parijs en ze vertelde mij het geweldig te vinden om met Jacobs te werken. Zij heeft zijn Daisy fragrances ontworpen, een ervaring, juist omdat hij zo goed weet wat hij wil en dat zo prachtig kan visualiseren. Ann hoeft dan alleen nog maar haar onmetelijke expertiselade open te trekken om een succesgeur voor hem te maken. Voila! Ook de flankers voor Daisy volgen elkaar in rap tempo op. Voor zomer 2012 staat er geen geurvariant in de schappen, maar wel een leuke, draagbare verpakking: Daisy Petite Flowers on the Go. Bloemen die in hun ronde glazen bolletje de geur herbergen, en die makkelijk in je tasje mee kunnen. How cute! Er is een variant met witte en met roze bloemblaadjes. Ze kosten 35 euro per stuk. Hoeveel ml erin zit? Dat vermeldt het persbericht nou net weer niet.

Cacharel

Cacharel, wie kent het niet. Het parfumeurs blijft zich zelf al vele decennia opnieuw uitvinden en dankzij een grootscheepse democratisering van parfum waardoor het nu ook bij discounters te vinden is, blijft ook dit parfumeurs alive and kicking. Alle geuriconen, LouLou (1987), Anais Anais (1978), Amor Amor (2003), Noa (1998) en Scarlett (2009) komen dit seizoen in vrolijke paradijselijke flesuitvoeringen die Le Paradis Cacharel zijn genoemd. Ze komen in tasuitvoeringen van 25 ml voor het merkwaardige bedrag van 25 euro en 1 cent. Pittig aan de prijs overigens.

L’Occitane

L’ Occitane, het van origine Franse skincare merk heeft ooit een prachtige rozengeur uitgebracht die zeer geliefd is onder parfumliefhebbers. Deze zomer kun je genieten van ongecompliceerde reukwaters om jezelf te verfrissen onder de naam Eaux de Provence. Drie royale geuren die allen verwijzen naar het geurboeket van de Provence. Helaas blinkt het persbericht niet uit in het geven van echt inhoudelijke informatie, een gemiste kans. Alle drie geuren worden omschreven als een citrus geur waarbij Eau Ravissante als vrouwelijk wordt bestempeld, Eau Universelle als een androgyne geur en Eau Captive als meest mannelijk. Eerlijk gezegd kunnen wij met onze neus nauwelijks onderscheid maken tussen de ene en andere geur. Het superfrisse eau de cologne gevoel overheerst bij allemaal. Mocht je bij een verkooppunt zijn, ruik dan zelf even. Want hoe dan ook: frisse plasjes zijn altijd heerlijk in de zomer. 50 ml kost €27,-, 300 ml kost €48,-. Let wel: het zijn eaux de cologne.

Serge Lutens

is een vervolg op l’Eau dat Lutens in 2010 uitbracht. Een ultrafrisse eau de toilette, heel fris, crisp en clean. Het paste toen in de tendens van wat wij bij BeautyJournaal als ‘ Nu Green’  hebben genoemd: groene geuren met een cripsy ondertoon, als van wasgoed dat gedroogd is in de wind en in het zonnetje. We hebben er toen ook nog een film over gemaakt met parfumdeskundige Tanja Deurloo. L’ Eau Froide impliceert nu een heel koele, koude variant daaraan. Een gevoel van menthol en frisheid. Het bevat 4 typen muskus, wierook, waterige noten en een houtachtige noot die samen een langdurige frisheid moeten garanderen. En geloof ons: hij is heerlijk. Een mooie mix van mint, zachte kruiden en een heel klein beetje romige warmte. Fantastisch androgyn – I love it. De minimalistische verpakking met inspiraties uit de Art Deco zijn prachtig. 50 ml kost €69,-.

Gucci

In het vervolg op Flora, het mooie bloemenparfum dat Gucci recent uitbracht is er nu een hoogzomerse variant: Flora Garden. Een serie van maar liefst vijf parfums. Het was Frida Giannini’s wens de vrouw in al haar facetten te kunnen verbeelden in geur: haar schoonheid, de gratie en de glamour, haar generositeit en haar glorie. De ‘ Flora’ is qua dessin ook een designklassieker van het modehuis, speciaal in 1966 ontworpen voor prinses Gracia van Monaco. Prinses Caroline van Monaco schijnt ook een blouse te hebben met deze print erop. In 1996 werd het ontwerp nieuw leven ingeblazen met andere kleuren en abstractere vormen, voor printjurken in jaren veertig stijl. Vijf bloemen uit de print komen nu terug in de parfums: gardenia (fris bloemig), tuberoos (fris bloemig groen), magnolia (bloemig candyachtig zoet), violet, mandarijn. De laatste twee geuren hebben wij niet geroken. In elk van de geuren wordt de single noot verbeeld door een scala van geurnoten. Elke flacon heeft ook een andere kleur. Een edt is er vanaf 30 ml voor €55,-. Generous Violet en Glorious Mandarin zijn exclusief bij Gucci stores te koop.

Lees ook:

Lees ook