Marketingtrends Parfum Psychologie Vrouwen

Chanel’s Coco Mademoiselle als Suddenly nu bij Lidl

‘Ik had er vorig jaar van gehoord, maar ik had toen geen zin om er voor naar Duitsland of Engeland (daar alleen te koop in eerste instantie) te gaan en wou, gezien de prijs, daar bekenden niet mee lastig te vallen:Suddenly van Madame Glamour – wat een bezopen jaren midprice-jaren-vijfig-naam – te koop bij supermarktketen Lidl. Ik liep gisteren (23 februari 2012) een Brusselse vestiging binnen, en daar stond de geur hoog opgestapeld: € 3,49 voor 50ml van een geur die naar wordt beweerd sterk naar Coco Mademoiselle ruikt.

Volgens parfumjournalist Erik Zwaga zijn er momenteel veel copycats van Chanel’s – inmiddels al tot klassieker uitgegroeide – parfum te koop, ‘Alleen die zorgen er wel voor dat hun variaties nét iets anders ruiken. Maar alle nieuwe chypres met fruitige opening en een basis van ‘heldere’ patchoeli, vanille en witte musk zijn Coco Mademoiselle in feite schatplichtig.’

Volgens Zwaga ruikt Suddenly écht naar Coco Mademoiselle. ‘Dat hebben inmiddels twee blinde consumentenpanels – georganiseerd door Lidl en waaraan 50 vrouwen deelnamen – uitgevoerd door de Perfumer’s Guild, duidelijk gemaakt,’ zo schrijft hij op zijn parfumblog. ‘Ik heb ter vergelijking alleen het parfumextract van Coco Mademoiselle bij de hand en dat ruikt vanzelfsprekend voller, rijker en gelaagder. Maar toch….

Gevleid door een kopie?

‘Chanel zei ooit over haar werk dat gekopieerd worden de mooiste vorm van vleierij is. Maar het wordt volgens mij anders wanneer vleierij overgaat in ‘stelerij’. Suddenly roept trouwens een andere vraag op: is de contrabande-industrie even snel geëvolueerd als de ‘officiële’ parfumindustrie? Hadden tot voor kort de ‘ruikt-net-als’-geuren, voornamelijk te koop op de markt, alleen de topnoot van populaire parfums gemeen (die vervolgens heel snel verdween), nu slaagt men er ook in hart en basis overtuigend ‘natuurgetrouw’ te kopiëren.

Chanel voor € 3,49 wie wil dat?

Nee, ik ga het niet hebben over de geijkte ‘told-you-so’-gedachte: dat op parfums heel veel winst wordt gemaakt, dat je ‘alleen maar’ betaalt voor de naam. Ik zeg: je betaalt juist voor de naam! Chanel voor € 3,49 wie wil dat? En ik zou me ernstig zorgen maken als je van je partner, goede vriend, goede vriendin, zus, broer, vader, moeder Suddenly als ‘serieus’ cadeau krijgt.

Wat ruik ik?

Eerst een licht-fruitige opening die direct fluweelzacht wordt door een perziknoot.Dan, zoals zoveel nieuwe chypres bestemd voor de mass market (worden denigrerend ook wel ‘fruiticholis’ genoemd; een ‘collision’ van fruit en patchoeli) een zeer diffuus bloemenhart. Moeilijk te determineren, ik vermoed een boeket van jasmijn- en roosmoleculen (niet echte jasmijn en niet echte roos) met op de achtergrond een bescheiden bloeiend lelietje-van-dalen.

Dan de main attraction van Suddenly… een toch wel elegant, het moet gezegd, samentreffen van een ‘waterige’, suikerachtige vanille, een heldere patchoeli en veel witte musk. Dat laatste zorgt niet voor een crispy en schoongewassen gevoel, maar eerder voor een zacht katoenpluis-effect. Let wel: Suddenly gedraagt zich ten opzichte van Coco Mademoiselle als een cologne ten opzichte van een eau de parfum.

Chanel houdt zich stil

Ik heb me er eigenlijk nog nooit in verdiept, maar bestaat er wel intellectueel eigendom wat parfumformules betreft? Opvallend is, dat voor zover bekend, Chanel zich niet heeft uitgelaten over Suddenly. Maar goed ook; diegene die zich de echte kan veroorloven, gaat niet op zoek naar een goedkoop surrogaat. Zelfs niet in tijden van crisis, lijkt me.

Maar toch lijkt me het belangrijk dat de ‘echte’ parfumindustrie deze ontwikkeling juridisch eens gaat onderzoeken (misschien heeft die het al gedaan). Voor je het weet gaat Madame Glamour grossieren in verkoopsuccessen van de ketenparfumerie. Ben benieuwd welke namen ‘ze’ dan verzint voor Thierry Muglers Angel (1992), J’Adore van Dior (1999) en bijvoorbeeld Dolce & Gabbana’s Light Blue (2001)’

Lees hieronder meer artikelen van Erik Zwaga.

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

12 reacties

  • Niets mis mee, de geur blijft iets minder lang hangen
    Daar is de prijs ook naar….!
    ……Ik betaalde in Portugal 4,95 per flesje, in Nederland 3,95

  • I just love those lidl perfumes – they smell good. Don’t think that i cant afford the original bcoz i already have it but i prefer the lidl one. Besides -to me the smell is more important that the name. Well done lidl, keep them coming.

  • Geweldig dit artikel! Ben het met Debby eens, het is zo ‘fout’dat het weer leuk is! Geweldig nieuws voor mijn puberella’s. Ik ben bijna geneigd om morgen naar de Lidl te rennen.

  • Ik vind de naam en de verpakking zooo KITSCH dat het gewoon weer leuk wordt. Heb zelf de betreffende geur van Chanel ook en draag deze bijna nooit meer. De geur is zooo veel nagemaakt dat het gewoon jammer is. Trouwens, ik zou voor de grap best een keer Suddenly kopen, lekker handig voor in de tas ofzo en altijd leuk om mijn nichtje van 13 cadeau te doen:).

  • @Gerti, Dat weet ik hoor, het is ook geen geur voor mij. Het was een voorbeeld. En je bent het toch met me eens dat -als de geur hetzelfde zou zijn- en die voor 3, 95 te koop zou zijn, de kans dat je dezelfde geur overal tegenkomt vele malen groter is dan de originele -lees duurdere- variant.
    Overigens ben ik de laatste tijd, en met veel plezier, in de niche hoek bezig. Voorlopig nog niet uitgeroken…

  • Rona, er zijn veel vrouwen die Coco Mademoiselle gebruiken. Dus ook met een high end geur ben je niet verzekerd van exclusiviteit. Dan zul je naar het niche segment moeten. Wat overigens een leuk avontuur is.

  • Ik zag hem hier afgelopen week ook staan. Prominent uitgestald ja. Zo prominent dat ik er toch even aan snuffelde:-) Wat de verpakking en de naam etc betreft, ziet het er typisch uit als een Lidl en Aldi product. Maar Gerti heeft volkomen gelijk, een heel andere doelgroep. En wat maakt het verder uit, als zo iemand er blij mee is. Wat me wél stoort is dat de exclusiviteit te grabbel wordt gegooid. Als het écht hetzelfde ruikt (en volgens Erik lijkt dat wel zo in eerste instantie) zou ik minder snel de neiging hebben om de originele geur te dragen. Ik wil zeker geen geur die ik overal tegenkom omdat die zo goedkoop is dat iedereen hem kan kopen.

  • Zo’n geur heeft gewoon een andere doelgroep. Degenen die Chanel willen, kopen echt geen parfum bij de Lidl. Degenen doe dromen van Chanel maar het niet kunnen betalen, meisjes van 13, misschien wel. En daar is niks mis mee :).

  • Nooit zou ik gaan voor een copycat. Het plezier van het uitzoeken (of cadeau krijgen) van een heerlijk luxe parfum. Het mooie flesje. En zelfs al zou het parfum van de Lidl erop lijken, de duur van de geur haalt het vast bij lange na niet in vergelijking met mijn eau de parfum flesje. Stel -even
    science fiction- dat ik Suddenly zou kopen. Dan zou ik het geurtje in het toilet zetten. Prima vervanger voor de ambi pur’s onder ons. Nee ik ben van mening dat je als parfumliefhebber (ik heb gemiddeld zo’n 8 parfums staan, om af te wisselen) dat je nooit zult gaan voor een cheap-versie met een cheap naam.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.