• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » De cijfers » Kan een klein cosmeticabedrijf succesvol zijn?

Archief artikel

Archief artikel

  • De cijfers, Marketingtrends, Zakenpraat

Archief: Kan een klein cosmeticabedrijf succesvol zijn?

  • 17 februari 2012

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

NARS Climax Extreme Mascara

Harriet is fan! ‘Een diepzwarte kleur, en met 1 streek heb je al waanzinnig volume. Deze mascara scheelt je tijd!’
BEKIJK

Ze duiken als paddenstoelen uit de grond: kleine, zelfstandige cosmeticabedrijfjes. Vaak gerund door mensen met een ideaal en een droom, mensen die verstand hebben van de huid en veel weten van werkzame stoffen. Maar is dat voldoende? Is kennis, een droom en een visie voldoende om het te redden in de cosmeticawereld? Of is daar meer voor nodig? En kun je concureren met de bekende topmerken? Beautyjournaal zet alles op een rijtje.

Geld

De grote cosmeticagiganten, zoals Coty-Lancaster en Estée Lauder beschikken over veel geld, waardoor ze veel kunnen uitgeven aan ontwikkeling, onderzoek, tests, marketing en verpakkingen. Ze hebben ook een sterkere onderhandelingspositie ten opzichte van winkelketens en handelaren in grondstoffen.

Goedkopere producten

Grote bedrijven kunnen goedkoper produceren. Als een klein bedrijfje precies hetzelfde product maakt als een gigant, dan valt zo’n product voor een klein bedrijf twee à drie keer zo duur uit. Dat betekent dus ook dat een groot bedrijf zo’n product voor een lagere prijs kan aanbieden. Een klein bedrijfje kan zich dat niet permitteren.

Meer wetenschappers

Een groot bedrijf kan veel meer wetenschappers en scheikundigen inhuren. Dat betekent in de regel dat ze betere formules kunnen ontwikkelen en die ook optimaal kunnen testen en verfijnen. Een klein bedrijfje redt dat niet.

Meer advertenties

Meer geld betekent meer marketingbudget. Een cosmeticagigant kan tv-reclames, radiocommercials en tijdschriftadvertenties kopen. Ze kunnen grote evenementen organiseren voor beautyjournalisten. Ze kunnen pr-bureau’s inhuren en supermodellen inschakelen als gezichten voor hun producten. Een klein bedrijfje kan dat allemaal niet doen.

Betere distributie

Door hun omvang en hun financiële middelen is het voor een groot bedrijf makkelijker om hun producten in de winkels te krijgen. Ze zijn op meer lokatie’s te koop en hebben een betere, prominentere plek in het schap. Een klein bedrijf lukt het haast nooit om een plekje te veroveren in drogisterijenketens en de rest van het mass market circuit.

Zijn de grote bedrijven niet te verslaan?

Het lijkt er wel op, maar toch is het niet zo. Kleine cosmetciabedrijfjes kunnen wel degelijk levensvatbaar zijn. Denk aan bijvoorbeeld Aveda, dat ook ooit begon als een klein, eigenzinnig bedrijfje. Kleine bedrijven hebben namelijk ook hun voordelen.

Kleine markten

Grote bedrijven willen veel winst maken. Als een merk niet minstens honderd miljoen winst kan maken, met de mogelijkheid om uit te groeien tot een miljard, dan begint zo’n megaconcern er niet eens aan. Producten die slechts twee miljoen per jaar opleveren worden zonder pardon uit het assortiment gehaald. Voor een klein bedrijf is twee miljoen een fortuin. Voor kleine bedrijfjes zijn de kleine markten interessant, vooral omdat de giganten die links laten liggen.

Nichemarkten

Grote bedrijven maken alleen producten waarvan ze zeker weten dat ze enorme groepen mensen aanspreken. Nichemarkten zijn voor hen niet interessant. Kleine bedrijven kunne het zich permitteren om producten te maken voor kleine groepen mensen die speciale wensen hebben. Daar zit juist hun kracht.

Experimenteren

Grote bedrijven hebben succesvolle producten nodig. Ze moeten aan hun aandeelhouders duidelijk kunnen maken waarom ze een bepaald product lanceren en hebben cijfers nodig die dat ondersteunen. Dit betekent in de regel dat hun nieuwe producten erg lijken op eerdere succesvolle producten. Totaal nieuwe, innovatieve producten zijn riskant en floppen meestal, en dat kunnen de giganten zich niet permitteren. Daarom is er de laatste drie decennia nauwelijks iets veranderd in de cosmeticaindustrie – men blijft in feite dezelfde producten steeds weer opnieuw lanceren. Kleine bedrijfjes kunnen meer experimenteren. De meeste echte innovaties zijn dan ook geboren in kleine bedrijfjes.

Snelheid

Bij grote bedrijven duurt het proces van idee tot verkoopbaar product minstens anderhalf jaar. Kline bedrijven kunnen veel sneller werken. Zij kunnen een goed idee in zes maanden als product inde winkel hebben.

Online distributie

Het internet biedt heel veel kansen aan kleine bedrijven. De grote merken zijn eenvoudigweg niet goed in online verkoop. Ze zitten in de regel vast aan distributiedeals met winkelketens en warenhuizen en nemen daardoor niet veel risico met nieuwe distributiekanalen. Kleine bedrijven kunnen optimaal gebruik maken van het internet en de sociale media. Daar liggen hun kansen en als ze die goed benutten kunnen ze zeer succesvol zijn.

Heeft het zin om zelf een cosmeticabedrijf te starten?

Het is altijd een risico. Er is geen garantie dat je bedrijf succesvol zal zijn. De kans dat je zo groot wordt als Aveda is zelfs praktisch nihil. Afgezien daarvan is het niet onoverkomelijk duur om je eigen cosmeticalijn op te starten. Het is ook niet heel moeilijk om producten te maken die net zo goed zijn als die van de grote merken en het is ook goed te doen om een merk op te bouwen waar je comfortabel van kunt leven. Heb je verstand van cosmetica en heb je een echt goed, onderscheidend idee, staar je dan niet blind op de grote merken. Duik er in, leer zoveel mogelijk over de cosmeticawereld en waag het er op! Het zou zo maar eens kunnen lukken!

De senior journalisten van BeautyJournaal weet waar de kansen liggen.

Lees ook:

  • BeautyJournaal’s favoriete vrouwelijke cosmetica-ontwikkelaars

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

1 minuut met dokter Frodo: heb je wallen onder je ogen? Neem dan geen Botox.

Wat heeft Mardge goede producten ontwikkeld om je brein te ontspannen!

Augustus
Mardge Pascaud, beauty innovator

Mardge Pascaud, beauty innovator

Video! Mardge Pascaud vertelt Monique op het strand over de Circadian ontspan je mooi-lijn + WIN!

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Gerti, het is Feeling GoodS (met een S op het eind): https://www.feelinggoo… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • @Marianne, elke huid is verschillend en deze lijn zal zeker niet voor ieder… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • Beste Freyer, Dank je voor de correctie. Je hebt deels gelijk betreffend… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Hans van Montfort
  • Minoxidil heeft totaal geen invloed op DHT, minoxidil kan zelfs haar op lic… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Freyer
  • Ik denk dat deze producten nog wel goed zouden kunnen zijn voor jonge huidj… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Ik zie het nu steeds meer dat meerdere zuren met elkaar in een complex zitt… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Redactie, Monique
  • Hallo Marianne, dank voor je reactie. Ja, 5 zuren in een een product lijkt … Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • No-nonsense.. en dan vijf zuren in één product? De enige 'meerwaarde' van… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Goed om te horen Albert, dat er zo natuurlijk uitziet. Begrijp je standpunt… Spreekuur met dr. Frank Niessen: kun je je kin opvullen met lichaamseigen vet, wordt dat mooi? Redactie, Monique
  • Hoi Nina, in deze producten zitten toegevoegde geen UV-filters. Weet je zo … TheraVine introduceert Ice Crystal Technology superbescherming tegen huidveroudering   Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen