shop Pascaud minerale foundation in poeder Pascaud make-upproducten bestaan uit 100% zuivere pure mineralen van farmaceutische kwaliteit. De foundationpoeder is in maar liefst 7 tinten verkrijgbaar. Bekijken Ze duiken als paddenstoelen uit de grond: kleine, zelfstandige cosmeticabedrijfjes. Vaak gerund door mensen met een ideaal en een droom, mensen die verstand hebben van de huid en […]

05:33 - 03:20
luistertijd 05:33 - leestijd 03:20

Ze duiken als paddenstoelen uit de grond: kleine, zelfstandige cosmeticabedrijfjes. Vaak gerund door mensen met een ideaal en een droom, mensen die verstand hebben van de huid en veel weten van werkzame stoffen. Maar is dat voldoende? Is kennis, een droom en een visie voldoende om het te redden in de cosmeticawereld? Of is daar meer voor nodig? En kun je concureren met de bekende topmerken? Beautyjournaal zet alles op een rijtje.

Geld

De grote cosmeticagiganten, zoals Coty-Lancaster en Estée Lauder beschikken over veel geld, waardoor ze veel kunnen uitgeven aan ontwikkeling, onderzoek, tests, marketing en verpakkingen. Ze hebben ook een sterkere onderhandelingspositie ten opzichte van winkelketens en handelaren in grondstoffen.

Goedkopere producten

Grote bedrijven kunnen goedkoper produceren. Als een klein bedrijfje precies hetzelfde product maakt als een gigant, dan valt zo’n product voor een klein bedrijf twee à drie keer zo duur uit. Dat betekent dus ook dat een groot bedrijf zo’n product voor een lagere prijs kan aanbieden. Een klein bedrijfje kan zich dat niet permitteren.

Meer wetenschappers

Een groot bedrijf kan veel meer wetenschappers en scheikundigen inhuren. Dat betekent in de regel dat ze betere formules kunnen ontwikkelen en die ook optimaal kunnen testen en verfijnen. Een klein bedrijfje redt dat niet.

Meer advertenties

Meer geld betekent meer marketingbudget. Een cosmeticagigant kan tv-reclames, radiocommercials en tijdschriftadvertenties kopen. Ze kunnen grote evenementen organiseren voor beautyjournalisten. Ze kunnen pr-bureau’s inhuren en supermodellen inschakelen als gezichten voor hun producten. Een klein bedrijfje kan dat allemaal niet doen.

Betere distributie

Door hun omvang en hun financiële middelen is het voor een groot bedrijf makkelijker om hun producten in de winkels te krijgen. Ze zijn op meer lokatie’s te koop en hebben een betere, prominentere plek in het schap. Een klein bedrijf lukt het haast nooit om een plekje te veroveren in drogisterijenketens en de rest van het mass market circuit.

Zijn de grote bedrijven niet te verslaan?

Het lijkt er wel op, maar toch is het niet zo. Kleine cosmetciabedrijfjes kunnen wel degelijk levensvatbaar zijn. Denk aan bijvoorbeeld Aveda, dat ook ooit begon als een klein, eigenzinnig bedrijfje. Kleine bedrijven hebben namelijk ook hun voordelen.

Kleine markten

Grote bedrijven willen veel winst maken. Als een merk niet minstens honderd miljoen winst kan maken, met de mogelijkheid om uit te groeien tot een miljard, dan begint zo’n megaconcern er niet eens aan. Producten die slechts twee miljoen per jaar opleveren worden zonder pardon uit het assortiment gehaald. Voor een klein bedrijf is twee miljoen een fortuin. Voor kleine bedrijfjes zijn de kleine markten interessant, vooral omdat de giganten die links laten liggen.

Nichemarkten

Grote bedrijven maken alleen producten waarvan ze zeker weten dat ze enorme groepen mensen aanspreken. Nichemarkten zijn voor hen niet interessant. Kleine bedrijven kunne het zich permitteren om producten te maken voor kleine groepen mensen die speciale wensen hebben. Daar zit juist hun kracht.

Experimenteren

Grote bedrijven hebben succesvolle producten nodig. Ze moeten aan hun aandeelhouders duidelijk kunnen maken waarom ze een bepaald product lanceren en hebben cijfers nodig die dat ondersteunen. Dit betekent in de regel dat hun nieuwe producten erg lijken op eerdere succesvolle producten. Totaal nieuwe, innovatieve producten zijn riskant en floppen meestal, en dat kunnen de giganten zich niet permitteren. Daarom is er de laatste drie decennia nauwelijks iets veranderd in de cosmeticaindustrie – men blijft in feite dezelfde producten steeds weer opnieuw lanceren. Kleine bedrijfjes kunnen meer experimenteren. De meeste echte innovaties zijn dan ook geboren in kleine bedrijfjes.

Snelheid

Bij grote bedrijven duurt het proces van idee tot verkoopbaar product minstens anderhalf jaar. Kline bedrijven kunnen veel sneller werken. Zij kunnen een goed idee in zes maanden als product inde winkel hebben.

Online distributie

Het internet biedt heel veel kansen aan kleine bedrijven. De grote merken zijn eenvoudigweg niet goed in online verkoop. Ze zitten in de regel vast aan distributiedeals met winkelketens en warenhuizen en nemen daardoor niet veel risico met nieuwe distributiekanalen. Kleine bedrijven kunnen optimaal gebruik maken van het internet en de sociale media. Daar liggen hun kansen en als ze die goed benutten kunnen ze zeer succesvol zijn.

Heeft het zin om zelf een cosmeticabedrijf te starten?

Het is altijd een risico. Er is geen garantie dat je bedrijf succesvol zal zijn. De kans dat je zo groot wordt als Aveda is zelfs praktisch nihil. Afgezien daarvan is het niet onoverkomelijk duur om je eigen cosmeticalijn op te starten. Het is ook niet heel moeilijk om producten te maken die net zo goed zijn als die van de grote merken en het is ook goed te doen om een merk op te bouwen waar je comfortabel van kunt leven. Heb je verstand van cosmetica en heb je een echt goed, onderscheidend idee, staar je dan niet blind op de grote merken. Duik er in, leer zoveel mogelijk over de cosmeticawereld en waag het er op! Het zou zo maar eens kunnen lukken!

De senior journalisten van BeautyJournaal weet waar de kansen liggen.

Lees ook:

Lees ook