shop Eucerin Sun Photoaging Control Fluid SPF50+ Eucerin Sun Fluid Anti-Age SPF 50+ beschermt tegen verbranden, ouderdomsvlekjes en droogtelijntjes Bekijken Onlangs werd er op een businessplatform voor de industrie de interessante vraag gesteld hoeveel stoffen de gemiddelde chemicus in een crème verwerkt. Het antwoord kwam uit op vijftien. Maar hoe wordt dit bepaald? Natuurlijk staat […]

03:04 - 01:50
luistertijd 03:04 - leestijd 01:50

Onlangs werd er op een businessplatform voor de industrie de interessante vraag gesteld hoeveel stoffen de gemiddelde chemicus in een crème verwerkt. Het antwoord kwam uit op vijftien. Maar hoe wordt dit bepaald?

Natuurlijk staat het te behalen doel van een crème voorop, maar er spelen nog een aantal andere variabelen een rol, zoals bij welk bedrijf je werkt, hoe het product gepositioneerd moet worden, welk budget er is. Hoe meer stoffen erin zitten hoe luxer het product kan lijken, hoe minder erin zitten, hoe voordeliger het product ook kan zijn, en hoe puur de formule kan zijn. Maar in dit artikel gaat het erom hoeveel stoffen je nodig hebt om de prestaties van de crème te kunnen bewerkstelligen.

De crème is opgebouwd uit een aantal stoffen die er echt in moeten zitten, vervolgens met stoffen die niet per se nodig zijn en dan nog stoffen die het vooral goed doen in de arena van de beloften. Uit het onderzoek bleek dat iets minder dan 45% een succesvolle crème kon maken met ca. 10 stoffen. Bijna 30% gaf aan 15 ingrediënten nodig te hebben. Helaas werd uit het onderzoek niet duidelijk of dat dan vooral, maar ook om hoeveel conserveringsmiddelen het ging – gemiddeld genomen worden er drie tot vier conserveringsgroepen in een crème gebruikt, het is vrijwel altijd een mix -. Het is mogelijk, zo blijkt uit het stuk, om met geïsoleerde stoffen te werken die vooral bijdragen aan de performance van de crème alleen en niet bijdragen aan de totale formule van het product. Hoe minder ingrediënten gebruikt worden, hoe hoger de percentages kunnen zijn en hoe beter de werkzaamheid kan zijn, zo luidt de stelling in het artikel.

‘Simple is always better but some consumers may think that they are not getting their money’s worth if they see very few ingredients on the product’s label. But these products are usually inexpensive and quite affordable while having extremely elegant properties. That’s good formulating skills at work.’

Uit het onderzoek blijkt (aantal respondenten is niet weergegeven) dat maar weinig chemici met 25 of meer ingrediënten werken. Ongeveer 10% doet dat wel, ongeveer 6% werkt met meer dan 30 stoffen. De onderzoeker vermoedt dat deze chemici vooral uit de multinationals afkomstig zijn, waar dat meer gemeengoed is. Hoe meer stoffen erin zitten, hoe kleiner de percentages per stof. De onderzoeker is van mening dat veel consumenten nog altijd denken dat veel stoffen betekent dat de crème beter werkzaam is. ‘And some consumers even understand that this is what makes the cost of some products so high. You have to pay for prestige and luxury.’

Bron: Specialchem.

Lees ook