Diverse merken zijn gesommeerd te stoppen met het gebruik van de term ‘organic’ voor producten die niet of nauwelijks biologische ingrediënten hebben en volgens een standaard daartoe geproduceerd zijn. De Organic Production Act (COPA) in de staat Californië heeft hiertoe een belangrijke stap kunnen nemen.
Het Center for Environmental Health (CEH) afgelopen week aangekondigd dat er juridische afspraken zijn gemaakt met elf producenten van cosmeticamerken. Het is het resultaat van een aantal rechtszaken die gevoerd zijn de afgelopen tijd.
Eerder dit jaar kocht de CEH “biologisch” gelabelde cosmeticaproducten bij ketens als Target, Walgreens, CVS, Rite Aid, Whole Foods en andere winkels. Hieruit volgde in juni 2011 meer dan 24 bedrijven een rechtszaak, omdat de Californische wet eist dat wie ‘biologisch’ claimt, ook echt voor 70% ingrediënten van biologische teelt in de producten moet verwerken. De bedrijven zijn nu gesommeerd of het percentage te verhogen of de claim te veranderen, bovendien moet de dossiers ter beschikking worden gesteld aan de CEH. Californië heeft een zeer omvangrijke markt voor natural cosmetics en men verwacht dat de uitspraak zeker een nationaal brede impact kan gaan hebben.
De bedrijven waarmee nu afspraken zijn gemaakt, zijn:
- Boots (Boots eigen merk)
- Kiss My Face, E.T. Brown (Olive Oil Formula Palmer’s, Pacifica
- At Last Naturals (Lucky Tiger, Himalaya (Organique), RenPure
- Suki (Sukiface), Stearns (derma e), Cosway (Head Organics)
- Colomer (Crème of Nature).
Bedrijven die zich nog niet conformeren aan de wettelijke regels, zijn de volgende:
- Vogue International met haarverzorgingsmerk “Organix”. Het bedrijf gebruikt de term “biologisch”, alsmede de merknaam “Organix” in grote letters op de verpakkingen, terwijl er weinig of geen biologische ingrediënten gebruikt worden.
- Namaste Laboratoria met “Organic Root Stimulator” haarverzorging, terwijl er niets biologisch inzit.
- Global “Elasta QP” claimt biologische stoffen en die zitten er niet in
In sommige gevallen is er sprake van ‘organisch’ gelabelde producten terwijl daar synthetische stoffen in zitten die ook mogelijk gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken, zoals Organic Root Stimulator Olive Oil Girls No-Lye Conditioning Relaxer System, een product dat verkocht wordt voor jonge kinderen, maar waarvan de stoffen ook in verband worden gebracht met hormoonveranderingen en huidallergieën.
Lijst van 23 bedrijven waartegen nog een aanklacht loopt:
- Advantage Research Laboratories, Inc./Murray’s Worldwide, Inc. (Parnevu® brand)
- All Natural Distributors Inc. (Tints of Nature brand)
- Aubrey Organics, Inc.
- Beauty Without Cruelty/Lotus Brands, Inc.
- California Inside & Out, Inc. (Out of Africa® brand)
- Curls LLC
- Episencial LLC
- Hain Inc (Jason brand)
- Herb UK Limited (Tints of Nature brand)
- House of Cheatham, Inc. (Organics by Africa’s Best brand)
- International Trade Routes of New York, Inc/Laboratorios Phergal, S.A. (Naturtint® brand)
- Jean Pierre Inc. (Blum® Naturals brand)
- Kinky-Curly Hair Care, LLC
- Lafe’s Natural BodyCare, Inc/Lafe T. Larson, Inc.
- Lamas, Inc. (Peter Lamas brand)
- Morrocco Method, Inc.
- Namasté Laboratories, L.L.C. (Organic Root Stimulator brand)
- Nature’s Baby Products, Inc.
- Nubian Heritage Group LLC/Sundial Brands LLC (SheaMoisture and Nubian Heritage brands)
- Nutrition Resource, Inc. dba NutriBiotic (NutriBiotic® brand)
- Rainbow Research Corporation (Rainbow Baby Oh Baby® brand)
- Strength of Nature Global, LLC (Elasta QP® brand)
- Todd Christopher International, Inc. dba Vogue International (Organix brand)