shop Iconic Elements Spotless Day! Pigmentserum Spotless Day is de perfecte combinatie tegen pigmentvlekken door de zon! Van huidarts Francis Wu. Clean beauty ten voeten uit. Vol niacinamide!   Bekijken Het is geen beste tijd voor de oprechte parfumliefhebber. Eens zelfstandige en eerbiedwaardige parfumhuizen zijn opgekocht door commerciële cosmeticagiganten die mooie, klassieke parfums tot de […]

07:16 - 04:21
luistertijd 07:16 - leestijd 04:21

Het is geen beste tijd voor de oprechte parfumliefhebber. Eens zelfstandige en eerbiedwaardige parfumhuizen zijn opgekocht door commerciële cosmeticagiganten die mooie, klassieke parfums tot de laatste druppel uitwringen door eindeloos flankers, afgeleiden en andere overbodige varianten te lanceren, waardoor er van iedere beroemde geur nu wel een ‘La Nuit’, ‘Extreme’, ‘L’Eau’, ‘Light’, ‘Noir’ en ‘Black’ versie is. We leven in een tijd waarin ieder goedkoop zangeresje ongeveer een kwartier na de lancering van haar eerste nummer ook haar eerste parfum de markt opsmijt, om dat vervolgens met het onderlijf communicerend aan de man te brengen. Een tijd waarin daardoor de smerige parfums van Paris Hilton, Beyoncé, Kim Kardashian, Rihanna en andere tweestuiverberoemdheden schreeuwend over elkaar heen buitelen. Een tijd waarin een hele generatie opgroeit met de goedkope, snelgemaakte, vlakke Big-Mac-geuren die voor parfums door moeten gaan. Een tijd waarin verpakking, marketing, campagne en model het belangrijkst zijn en de geur zelf slechts een verwaarloosbare bijkomstigheid is. Een hoop parfums zijn niet meer dan agressieve, smakeloze fastfoodgeurtjes die je genadeloos in je gezicht slaan en een seizoen later terecht weer vergeten zijn.  Nee, het is een barre tijd voor de echte parfumliefhebber.

Maar gelukkig zijn er ook nog steeds, als je heel goed zoekt,  échte parfums te vinden. Kleine, zelfstandige parfumhuizen – ze zijn er nog steeds en het lijkt er zelfs op dat er steeds meer van komen.  Ze maken met veel liefde en talent verrukkelijke parfums die niets te maken hebben met het massale lopende band assortiment dat de planken van de doorsnee parfumerie vult. Geen makkelijke confectiegeurtjes, maar Haute Parfumerie.

Frazer Perfumes

Een van de schitterendste voorbeelden van hedendaagse Haute Parfumerie is de collectie van Frazer Perfumes, het parfumhuis van de Zuid-Afrikaanse Tammy Frazer. Frazer, wier opa Graham Wulff in 1953 de legendarische Oil of Olay uitvond, groeide op in de wereld van de chemie. Haar vader werkte voor Givaudan, de Zwitserse fabrikant van geur- en smaakstoffen, en haar oom en tante stonden aan de voet van de Zuid-Afrikaanse homeopathie. Zelf ging ze communicatie studeren, maar in 2008 begon ze met Frazer Perfumes. Frazer reist de hele wereld over om zoveel mogelijk te leren over parfums en natuurlijke ingrediënten.

Ze bezocht de Osmotèque in Versailles, waar alle belangrijke oude en nieuwe parfums bewaard worden. Ze bezocht tegelijkertijd hoopvol het nabijgelegen ISIPCA (Institut Supérieur International du Parfum, de la Cosmétique et de l’Aromatique Alimentaire), de beroemde hogeschool voor parfumeurs. Ze verliet die opleiding teleurgesteld, toen bleek dat alle studenten PR-dame bij L’Oréal wilden worden en eigenlijk niemand geïnteresseerd was in Haute Parfumerie. Meer leerde ze in Grasse, waar ze bewonderend stond te genieten van een prachtig veld lavendel. De kweker sprak haar aan, nam haar mee naar huis en leerde haar veel over bloemen en hun gebruik in parfums. Hij was slechts één van de vele vakmensen die haar alles leerde wat ze nu over parfums weet. En ze weet veel, heel veel. Parfums zijn haar lust, haar leven, haar bloed.

Frazer haalt haar inspiratie uit haar reizen. Ze slaat het allemaal op: de geuren van een land, een stad, een bos, een berg, een meer. Van bloemen, kruiden, planten, mensen en dieren. Alles gaat in de grote privé-osmotèque in haar hoofd. Thuis, in Kaapstad, gaat ze aan de slag met deze geuren om er met alleen natuurlijke ingrediënten schitterende parfums van te maken. Basis voor elk parfum is één geurherinnering. Daaromheen bouwt ze de geur op, tot ze tevreden is. Haar grootste probleem, zo zegt ze zelf, is wanneer te stoppen, op precies het juiste moment te bepalen dat de geur ‘af’ is. 

Chapters

Ze maakte een serie van negen parfums, die ze Chapters noemde. Acht Chapters zijn vooral voor vrouwen gemaakt, één Chapter is een mannenparfum. De negen Chapters hebben ieder een eigen, uitgesproken karakter. Om het rijtje af te gaan: Chapter 1 bestaat uit nootmuskaat en jasmijn, Chapter 2 uit ylang ylang en narcis, Chapter 3 uit koffie en sinaasappelbloesem. Chapter 4 is een eerbetoon aan Corsica en Chapter 5 een ode aan de Zwitserse bergen. Chapter 6 bestaat uit munt en patchoeli en Chapter 7  is een bedwelmend lekkere combinatie van roos en tuberoos waar ondergetekende meteen verliefd op werd. Chapter 8 is de mannengeur, op basis van eikenmos en vioolblad  en Chapter 9 is een combinatie van rode grapefruit en wierook. De kristallen flacons werden door Frazer zelf ontworpen. Alle Chapters zijn eveneens verkrijgbaar als ‘solid’, een oude techniek waarin het parfum wordt gevangen in biologische bijenwas. De ‘solids’ zijn verpakt in handgesneden doosjes van het zwarte hout van de M’Pingo boom. Frazer overziet alles zelf en zorgt dat alle producten van Frazer Parfumes gemaakt worden door plaatselijke ambachtlieden, met respect voor mens en  milieu.

Toen Frazer haar eerste parfums had gemaakt, moest ze ze natuurlijk nog zien te verkopen. Ze ging naar Londen, waar ze probeerde een afspraak te maken met Roja Dove, de parfumgoeroe van Harrods. Ze wist hem te ontmoeten, maar toen hij merkte dat ze geen parfum wilde kopen maar parfum wilde verkopen, kapte hij haar beleefd af. Toch rook hij even – en kocht meteen haar hele collectie op. Haar Chapters waren voortaan te koop in het Sanctum Sanctorum van Harrods, de privéruimte van Dove op de vijfde verdieping van het warenhuis, waar de mooiste parfums ter wereld alleen op afspraak geroken kunnen worden. Inmiddels zijn haar Chapters ook te koop bij Colette in Parijs en bij Annindriya Perfume Lounge in Amsterdam.

Bespoke

Frazer maakt ook ‘Bespoke’, persoonlijke privéparfums die geheel op maat worden gemaakt. Het is een langdurig en kostbaar proces, waarin Frazer langdurig met de klant praat en overlegt. Na de gesprekken gaat ze op reis, om de diverse ingrediënten uit te zoeken en vervolgens in haar laboratorium een uniek parfum samen te stellen. Daarnaast is ze alweer bezig met een nieuwe collectie, waarvoor ze een oude Duitse meesterporseleinmaker aan de haak wist te slaan. Samen met hem werkt ze aan een collectie flacons die haar parfums moet gaan omhullen. Ze wilde er nog niet veel over vertellen. Alleen dat het een ‘single note’ collectie wordt, een serie geuren die steeds is opgebouwd rond één dominante basisnoot. Eén van de parfums zal opgebouwd zijn rond de iris, meer wil ze niet loslaten. Wel beloofde ze om weer naar Amsterdam te komen als de collectie klaar is.  En daar kijk ik nu al naar uit.

De Chapters van Frazer Perfumes zijn te koop als parfum en solid bij Annindriya Perfume Lounge in Amsterdam. Een solid kost € 59,-. De parfums kosten tussen € 255,- en € 460,-.

Lees ook