shop Dermalogica Invisible Physical Defense SPF30 Mooie, goed beschermende zonnecrème met mineraal filter + antioxidanten. Bekijken Da’s het fijne van het najaar: in de aanloop naar de feestdagen worden tal van mooie, nieuwe parfums gelanceerd. Niet alleen de grote merken brengen hun nieuwste geuren in de winkel, maar ook de wat kleinere en wellicht onbekendere […]

03:24 - 02:02
luistertijd 03:24 - leestijd 02:02

Da’s het fijne van het najaar: in de aanloop naar de feestdagen worden tal van mooie, nieuwe parfums gelanceerd. Niet alleen de grote merken brengen hun nieuwste geuren in de winkel, maar ook de wat kleinere en wellicht onbekendere nichemerken laten van zich horen met bijzondere parfums. We vonden opvallende nouveauté’s van Atelier Cologne, Ys Uzac en Diptyque.

Vanille uit Madagaskar

Het Frans-Amerikaanse Atelier Cologne maakt eaux de cologne, maar dan wel hele bijzondere. Het merk is bekend om z’n serie Cologne Absolue, eaux de cologne met een geurconcentratie van 15%, wat bijna gelijk staat aan een eau de parfum. Basis van de geuren van Atelier Cologne zijn de klassieke ingrediënten van eau de cologne, zoals frisse citrus en verse kruiden. Aan de nieuwe cologne absolue die Vanille Intensée heet, is vanille uit Madagascar toegevoegd, hetgeen hem een subtiele, zoete toets geeft. Overige ingrediënten zijn jasmijn, eikenmos, limoen en koriander.  Deze mooie eau de cologne is, evenals de andere geuren van het merk, geschikt voor zowel mannen als vrouwen. Behalve twee formaten cologne absolue (€ 42,- voor 30 ml. en € 115,- voor 200 ml.), is er een geurkaars (€ 40,-) en een zeep (€ 15,-).

Meer dan 90% natuurlijk

Het Zwitserse Ys Uzac maakt eaux de parfum die voor meer dan 90% bestaan uit natuurlijke  ingrediënten. De Chronochromie – Colors of Time collectie van het merk bestaat uit 4 geuren.  De eerste, Monodie – Trangression (€ 135,- voor 100 ml.) is opgebouwd uit onder meer Eau de Vie Mirabelle, rabarber, pruim, fresia, roos en caramel. Pohadka – Ainsi la Nuit (€ 160,- voor 100 ml.) heeft als hoofdingrediënten shiso bladeren, vernal gras, jasmijn, salie en vanille. In Métaboles (€ 145,- voor 100 ml.) zit tomatenblad, klimop, drop, zwarte peper, mint en kruidnagel. Lale – Dominante Blanche (€ 145,- voor 100 ml.), tenslotte, bevat onder meer saffraan, roze peper, madarijn en abrikoos.

Limitees van Diptique

Diptyque, vooral bekend om z’n schitterende geurkaarsen, bestaat 50 jaar en viert dat met de creatie van een capsule collectie die bestaat uit drie kunstwerkjes: een kaars en twee eau de toilettes. Diptyque noemt deze collectie Les Invités de Trente-Quatre, genoemd naar het adres van het merk – 34 Boulevard Saint Germain in Parijs.

De kaars, Curiosités genaamd, werd gecreëerd door Olivia Giacobetti en bevat Alaska cipres, rozen, gedroogde engelwortel, kruidnagelbladeren, styrax gom en amber. Hij kost  € 60,-.  Eau Mage werd gemaakt door Fabrice Pellegrin. De geur is houtachtig, sensueel en opvallend door toevoeging van komijn, een ingrediënt dat maar zelden wordt gebruikt in parfums. Pellegrin combineerde het met mandarijn, rozen, cypriol en ambroxan. De geur kost € 82,- voor 50 ml. Olivier Pescheux gaf met de creatie van Eau Particulière een nieuwe interpetatie aan de Diptyque klassieker Vinaigre de Toilette uit 1975. Bijzonder is dat Eau Particulière te gebruiken is als persoonlijk parfum, maar ook om je huis te parfumeren. Hij kan op je hals, je polsen, je lakens of je kleding. De geur bevat mint, Turkse roos, patchouli en muskus en kost € 105,- voor 240 ml.

Alle in dit artikel genoemde producten zijn te koop bij de vestigingen van Skins. Diptyque is daarnaast ook verkrijgbaar bij de Bijenkorf.

Lees ook