Toen ik halverwege 2008 in een split second bedacht dat ik een eigen beauty nieuws platform moest opzetten, wist ik ook dat ik dat zou moeten aanvullen met een team van topexperts.

04:34 - 02:44
luistertijd 04:34 - leestijd 02:44

Toen ik halverwege 2008 in een split second bedacht dat ik een eigen beauty nieuws platform moest opzetten, wist ik ook dat ik dat zou moeten aanvullen met een team van topexperts. Ik had al de nodige blogervaring opgedaan en wist dat ik niet moest pretenderen alles te weten. Ik wilde dat ook niet, ik ben een journalist, een generalist – binnen mijn vakgebied, en geen specialist.

Chemie was voor mij de aanleiding om ooit vanuit de modejournalistiek een switch naar beauty te maken. Ik wilde achter de marketingfaçades kunnen kruipen, weten wat er nou werkelijk schuilt in zo’n pot crème. Informatie die nauwelijks in Nederland voor handen was en nog altijd zeer spaarzaam te vinden is. Cosmetisch chemici moet je hier met een lantaarntje zoeken, al was het maar omdat de beautybedrijven hier vooral marketingorganisaties zijn, er wordt hier nauwelijks geproduceerd. En wie wel produceert, houdt haar chemici angstvallig uit de media. Waarom? Omdat er een hoop gebakken lucht verkocht wordt. De droom moet ten koste van veel intact gehouden worden, en daar heb je legers vol marketeers en nog grotere legers vol pr-mensen voor nodig.

Maar een echte chemicus zou het onderscheid gaan maken voor BeautyJournaal. Bij toeval stuitte ik op de naam Johann Wiechers, als auteur van een artikel in het Amerikaanse vakblad Cosmetics & Toiletries. Ik vond zijn e-mailadres, ik vermoedde namelijk dat het een Nederlander was. En ja hoor, schot in de roos. Deze professor, doctor was niet alleen een Hollander, die op eigen bodem tot mijn grote verbazing nauwelijks bekendheid genoot, maar op het wereldtoneel enorm veel (!), hij bleek het zeer amusant te vinden dat een beautyjournaliste uit Holland hem vroeg zitting te nemen in haar expertteam. Hij was dan wel eendruk bezet man, woonde zo ongeveer permanent in het vliegtuig, zo leerde ik de afgelopen jaren, en ontbrak op bijna geen enkel internationaal congres, debat, of workshop, hij wilde wel tijd vrijmaken om te helpen een brug te slaan tussen de meestal onbegrijpelijke marketingtaal en de feitelijke formuleringstechnologie, om feiten en fabels (mijn stokpaardje met BeautyJournaal) uit elkaar te halen.

Dankzij Johann is er de afgelopen jaren niet alleen voor mij, maar ook voor onze talloze lezers een nieuwe wereld opengegaan. Een wereld die de feiten blootlegt. Johann was als geen ander in staat om op waanzinnig humoristische wijze ingewikkelde zaken zoals over genetische beïnvloeding, huiddoorlaatbaarheid, de kracht van werkstofconcentraties, de fabels rond minerale olie en natuurlijke cosmetica, de heikele debatten rond nanotechnologie, uit te leggen. En dan ook nog eens op een goed begrijpelijk middelbare schoolniveau, zodat zelfs de ergste leken onder ons het nog konden snappen. We genoten intens van de visie van Johann op al deze zaken.

Johann was als cosmetisch wetenschapper zeer erudiet, humorvol, behulpzaam. Hij was geliefd bij ons team, bij onze lezers, hij was geliefd in de internationale wereld van de cosmetische wetenschap. Meer dan 450 publicaties heeft hij op zijn naam staan. Hij had twee doctoraten bij internationale universiteiten. In 2010 werd hij nog samen met drie collega’s internationaal genomineerd voor een Lifetime Achievement Award in zijn vakgebied.

Johann Wiechers is 5 november 2011 op 52-jarige leeftijd overleden, tijdens een werkbezoek in Kuala Lumpur aan de gevolgen van een acute longontsteking. Zijn overlijden heeft mij en mijn collega’s van BeautyJournaal diep geraakt.

Johann sprak, als hij ons moeilijke materie moest uitleggen, graag over vergelijkingen met voetbal en strategische opstellingen van een team. Ons team is niet meer compleet zonder Johann. We missen een collega die voor ons van onschatbare waarde was en een zeer aimabele persoon.

Lieve Johann, we hadden nog zo graag een wens van je willen uit laten komen: dat je een fijn pleidooi kon houden over een actueel cosmetisch onderwerp, aan tafel bij Pauw & Witteman. Dat stukje erkenning voor je boeiende vak…..ook op je eigen geboortegrond. Maar we zijn te laat.

Dag Johann, we hebben van je genoten. Het was een voorrecht om je te mogen leren kennen. You were one of a kind….

Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw en kinderen.

 

Monique Lindeboom

Uitgever van BeautyJournaal

 

Lees ook:

Lees ook