shop B.R.U.S.H de beste stylingtool ever voor volume in je haar STOP! Zoek niet verder! Wij zijn superfan van B.R.U.S.H, een warmtetool die je pluizige haar prachtig en langdurig glad maakt, en ook mooi volume met een slag erin kan maken. In dik haar, maar ook in kwetsbaar fijn haar. Zowel Monique als Lydia zijn […]

05:17 - 03:10
luistertijd 05:17 - leestijd 03:10

In de Boardroom op de hoogste verdieping van de Rembrandt Tower in Amsterdam gaf Ahava onlangs een perspresentatie ter gelegenheid van een nieuwe crème-lijn voor de rijpere huid. Een doorbraak in het antirimpel segment, aldus Ahava.  

Ahava heeft de lijn Extreme gedoopt, en het verwijst naar de extremiteiten die Ahava’s vice president productontwikkeling dr Zeévi Maor tegenkwam tijdens zijn trektocht door Nepal in 2004. Maor was in Amsterdam aanwezig en deed zijn verhaal.

Tijdens de barre tocht door de Himalaya viel het hem op dat mensen op deze hoogten met dezelfde huidproblemen te kampen hebben als bewoners van de plattere delen der Aarde. Het inspireerde hem om zijn bevindingen van grote hoogte en van grote diepte (de Dode Zee waaruit Ahava van oudsher haar mineralen betrekt) te verwerken in een nieuwe cosmetische formule (dagcreme en nachtserum, resp. € 62,95 en € 64,95), gericht op rimpelvermindering door externe invloeden als klimatologische omstandigheden. De Extreme producten maken deel uit van de Time to Revitalize lijn, waarvan Ahava in haar persbericht zegt dat deze lijn het hoogste intensiteitsniveau heeft. Wat hiermee bedoeld wordt? Wij weten het niet. Hij is in ieder geval bedoeld voor de rijpere huid.

Wat zit erin?

Maar wat zit er dan in zijn magische formule? Een overzicht, uit de persinformatie:

Ingrediënten uit de Himalaya:

Ingrediënten van de Dode Zee:

De eerlijkheid gebied ons te zeggen dat kijkend naar de formule waarin een mix van anti-oxidanten, hydratanten en huidverzachters wordt gebruikt, niet vernieuwend is. Dat je een reis naar grote hoogten moet maken om geïnspireerd te worden, kan, maar je kunt de inspiratie voor dergelijke stoffen ook opdoen op een van de vele cosmeticagrondstofbeurzen die wereldwijd gehouden worden en inkopen bij een leverancier. Niet erg creatief, dat niet nee. We bedoelen eigenlijk te zeggen dat dr. Maor deze stofjes vast ook zonder te reizen via zijn zakelijk circuit zou hebben gevonden. Neem zoiets als de goji-bes, het is een trendy stofje momenteel in cosmetica. Natuurlijk is het boeiend om ideeën uit te wisselen met artsen uit andere landen en gebruiken en rituelen van oude volkeren onder de loep te nemen en je te laten inspireren – want voor het verhaal doet het inderdaad wonderen. Laten we niet te hard oordelen: er zijn nog steeds (en wellicht zelfs steeds vaker….) mensen die zelf graag het wiel uit willen vinden en ambachtelijk te werk willen gaan.

De verpakking

Hierop is ook duidelijk de verpakking geïnspireerd. Rond de gebruikelijke groen-beige doosjes zit een extra kartonnen band met prachtige foto’s van de Dode Zee en het Himalaya gebergte vergezeld van teksten als ‘from the lowest point on earth’ en ‘to the highest peak on the planet’.  Eyecatching en wie het achterliggende verhaal kent, zal dit zeker waarderen. Maar veronderstel je het verhaal niet kent? Wat roept zo’n verpakking dan op? Dat het om exclusieve theetjes gaat uit verre windstreken? Geurskaarsjes, een roomspray? Of verfrissende pepermuntjes, of iets voor je wintersport? Een crème tegen bevriezing? Wij zijn in verwarring…

Hoe voelt het?

De dagcrème is een stevige balm in het potje maar smeert dun uit. Op de huid blijft een rijk, romig gevoel achter. De crème ruikt licht kruidig tot poederachtig. De structuur is fijn als je een heel vochtarme tot droge huid hebt. Het serum is een dikke gelly-achtige substantie die ongelofelijk glad aanvoelt dankzij een flinke hoeveelheid siliconen. Je moet het echt goed in laten trekken om plakkerigheid te voorkomen. Is het eenmaal ingetrokken voelt het aangenaam licht en zijdeachtig aan. Gebruik niet meer dan twee druppels per keer op je gezicht.

Wat vrouwen ervan vinden?

Dit zijn de testresultaten die Ahava ons doorgeeft:

Extreme Day Cream, van de deelnemende vrouwen

Extreme Night Treatment, van de deelnemende vrouwen

 * De testen zijn uitgevoerd tijdens een periode van vier weken bij 47 vrijwilligers door een onafhankelijk instituut, onder supervisie van een hoogleraar dermatologie.

Ahava is bij de apotheek te verkrijgen en bij de betere schoonheidssalon.

Nog een laatste nieuwtje: Ahava komt in 2012 uit met een mannenlijn.

(Monique Lindeboom/Sanne Cheret)

Lees ook