We zijn druk, druk, druk en we willen eeuwig jong blijven. Make-up producten die ook nog iets ‘doen’ zijn daardoor razend populair aan het worden. We zijn allemaal aan het multitasken en verwachten dat onze make-up dat ook doet. Gemak, resultaat en kleur in 1 product Onze cultuur is geobsedeerd door jeugd. We willen eeuwig […]

05:02 - 03:01
luistertijd 05:02 - leestijd 03:01

We zijn druk, druk, druk en we willen eeuwig jong blijven. Make-up producten die ook nog iets ‘doen’ zijn daardoor razend populair aan het worden. We zijn allemaal aan het multitasken en verwachten dat onze make-up dat ook doet.

Gemak, resultaat en kleur in 1 product

Onze cultuur is geobsedeerd door jeugd. We willen eeuwig jong blijven en er vooral eeuwig jong uitzien. Daarnaast zijn we ook graag efficiënt. We willen alles doen, het liefst alles tegelijk en als het even kan ook allemaal zo eenvoudig en snel mogelijk. Geen wonder dus dat we ook op cosmeticagebied naar producten grijpen waarmee we ons op kunnen maken en die meteen ook iets zinnigs voor onze huid doen. Er is uiteraard onderzoek naar gedaan – ook zo’n ding waar onze cultuur dol op is – en wat bleek? Maar liefst 86% van de make-up gebruikers heeft het afgelopen jaar een product gebruikt dat ook verzorgende capaciteiten heeft, zo meldt CosmeticsDesign.com. Gemak, kleur en resultaat – allemaal in één product. Poeder dat matteert en meteen een UV-filter bevat, primers met anti-aging ingrediënten, getinte dagcrèmes: we zijn er dol op met z’n allen.

Casi Morris, eigenaar van Amerikaans bedrijf dat diverse cosmeticaproducten ontwikkelt stelt dat de huidige economische crisis ook bijdraagt aan deze ontwikkeling. Mensen hebben wat minder te besteden en gaan zorgvuldiger om met hun geld.

Een product dat twee of meer dingen tegelijk doet is  voor veel mensen momenteel een aantrekkelijke keuze.

De trend begon zo’n tien jaar geleden, toen de nadruk in cosmetica steeds meer op anti-aging begon te liggen. Crèmes en serums kregen een steeds groter aandeel van de markt in handen en dit ging ten koste van het marktaandeel van make-up. Geen wonder dat make-up terugslaat en een stukje van die markt probeert terug te winnen. En dat doet men door de voordelen van de crèmes en serums in hun producten te verwerken. Cristina Bartolucci, oprichtster van het Amerikaanse DuWop Cosmetics vindt het goede ontwikkeling, mits het gaat om make-up producten waarbij huidverzorgende elementen daadwerkelijk zin hebben, zoals in foundations en lipsticks.

Voor wangen, ogen, lippen

Foundations met toegevoegde waarde zijn in ieder geval een doorslaand succes. Crisis of geen crisis – de verkoopcijfers van de nieuwe generatie verzorgende foundations zijn gigantisch. Dit zijn duidelijk producten waar de consument behoefte aan heeft. Deze producten, die waar voor je geld bieden en aardig wat tijd besparen zijn interessant voor zowel de consumenten als de producenten.

Nu foundations en lipsticks zo’n succes volgen uiteraard andere make-up producten. Oogschaduw lijkt nu ook deze weg op te gaan. Oogschaduw met anti-aging ingrediënten worden door steeds meer grote producenten opgenomen in hun gamma en met onderzoeken en klinische tests ondersteund.

Wat is de stand van zaken? Wat is er inmiddels allemaal verkrijgbaar? Om te beginnen natuurlijk de lipsticks met een beschermingsfactor en anti-aging eigenschappen. Ze bevatten ook vaak peptiden die hydrateren, verzorgen, beschermen en fijne lijntjes verminderen of minder zichtbaar maken. Oogschaduw is wat lastiger, zeker oogschaduw op poederbasis. Daar is nauwelijks iets verzorgends aan toe te voegen. Dit verklaart ook de hernieuwde aandacht voor crème-achtige oogschaduw. Daar is eenvoudig een anti-aging cocktail van ingrediënten aan toe te voegen. Eyeliners met retinol pakken lijntjes aan (….) en de huidige generatie concealers camoufleert lijntjes, wallen en kringen niet alleen maar belooft ze ook te verminderen. Het is een ideale oplossing en dus een doorslaand succes.

Primer+

Primers doen tegenwoordig ook veel meer dan alleen een mooie, egale en matte basis voor je foundation vormen. Een beetje primer bevat tegenwoordig hyaluronzuur en verschillende peptiden, zodat hij je huid verzorgt en hydrateert. Een echt goede primer bevat tevens anti-oxidanten en ontstekingsremmende ingrediënten, zodat hij je huid kalmeert en puistjes tegengaat. De tijd dat make-up je huid verstopte ligt echt ver achter ons. De nieuwste ontwikkelingen vind je in blushers en rouge. Er is al een begin gemaakt met blushers die stofjes bevatten die je huid verzorgen en wat voller maken, zodat je blos nog mooier en frisser wordt.

Innovatie, gemak, multi-tasking. Het zijn de toverwoorden van dit moment. Waar het allemaal naar toe gaat? Naar nog betere producten? Naar producten met nog meer functies? Waarschijnlijk. Het houdt de wereld van de cosmetica spannend. En het geeft ons, op Beautyjournaal, elke dag weer iets leuks en nieuws om over te berichten…

Dit vindt BeautyJournaal multitasking producten:

 

Lees ook