Sommige merken hebben een cultstatus. Aussie is zo’n merk. De shampoos en conditioners van Aussie zijn bij degenen die het kennen zó gewild dat ze er voor naar ’t buitenland gaan, of vrienden die op vakantie gaan vragen om er wat van mee te nemen. Voor degenen die het merk niet kennen: Aussie werd in 1979 bedacht door Tom Redmond, een Amerikaanse topkapper. De legende wil dat hij tijdens een reis door Australië onder de indruk raakte van de planten, vruchten en olie die door Australiërs als huismiddeltjes in hun haar werden gebruikt – eucalyptus, munt, avocado, quandong en perzikpit-olie. Redmond zag mogelijkheden. Hij ging aan de slag en na een hoop mengen, roeren, proeven en proberen had hij iets goeds in handen. Iets heel goeds zelfs. Het product won in twee jaar tijd negen belangrijke prijzen en zelfs de Engelse Vogue stond te juichen.
The Aussie 3 Minute Miracle Reconstructor werd een gigantische culthit en is dat altijd gebleven. Niet geheel onterecht: 3 Minute Miracle is een heel intensieve conditioner die zelfs het meest dorre, droge haar meteen een enorme oppepper geeft. Inmiddels heeft Aussie een uitgebreid gamma aan verzorgings- en stylingproducten, voor elke haarsoort en elk probleem. En wat ook heel fijn is: het producten zijn heel betaalbaar.
Ooit was Aussie heel even in Nederland te koop. Echt maar heel even. Tegen de tijd dat het doordrong bij de fans was het alweer verdwenen. Maar goed nieuws: vanaf oktober is Aussie weer te koop. Gewoon, bij Etos. Dat zal de cultstatus niet ten goede komen, maar afgezien daarvan is het goed nieuws – iedereen kan voortaan de haren verzorgen met de echt heel goede producten van Aussie.
Wellicht heb je al iets opgevangen over de komende her-lancering. Aussie is al een paar weken bezig met festiviteiten en acties door heel Nederland. Op zaterdag 9 juli begon met merk met de zoektocht naar de ultieme Aussie-look. Vier gespierde lifeguards zochten in het centrum van Amsterdam en Hilversum vanaf hoge uitkijkstoelen naar de meest geschikte ‘Aussie Angels’: vrouwen tussen de 18 en 35 jaar met een trendy, natural look die past bij het relxte imago van Aussie. In totaal werden 30 Aussie Angels door deze beachboys ge-‘Aussiefied’, oftewel gespot als één van de gezichten die passen bij Aussie. Hun foto is terug te vinden op een speciale Aussie pagina. In de tweede helft van juli werd zoektocht voort in Rotterdam en Den Haag. Er hangt een prijs aan: de winnares won een reis naar Australië.
Kortom: deze keer wordt Aussie écht gelanceerd in Nederland. Geen onzichtbaar komen en gaan, maar voortaan gewoon overal te koop. En cultstaus of niet, da’s best goed nieuws.
Meer info vind je op: www.aussiehair.com. Het merk zit in de portefeuille van Procter & Gamble.