Visagist Hildo Groen, o.a bekent van Hollands Next Topmodel en als ambassadeur van Maybelline, heeft in Den Helder een studio geopend voor verhuur aan creatieve vaklui, zo schrijft onze Debby van der Himst.

03:24 - 02:02
luistertijd 03:24 - leestijd 02:02

Visagist Hildo Groen, o.a bekent van Hollands Next Topmodel en als ambassadeur van Maybelline, heeft in Den Helder een studio geopend voor verhuur aan creatieve vaklui, zo schrijft onze Debby van der Himst.

Onder de zelfstandige naam Oord 50 dat los staat van zijn andere bedrijf Dreamwork Hildo, is hij samen met fotograaf Bertil van Beek een eigen studio begonnen. Het is bedoeling dat dit dé plek in Den Helder wordt waar allerlei soorten creatieve mensen hun werk kunnen uitvoeren en klanten kunnen ontvangen. Zelf zullen Bertil en Hildo 2 dagen in de week vanuit deze studio werken. 

Waarom Den Helder?

Hildo is een geboren en getogen Heldenaar en was het zat dat Den Helder altijd in een slecht daglicht werd gezet. Hij is ervan overtuigd dat in Den helder (net als elke andere stad) veel creatieve mensen wonen, alleen Den Helder heeft geen musea en expositieruimte. Hij wil daar verandering in brengen door middel van de oprichting van Oord 50. Hildo vindt dan ook dat alle creatieve dingen die plaats vinden in grote steden, op kleinere schaal ook in kleinere steden kunnen plaatsvinden.

Oord 50

Volgens Hildo hebben freelancers de toekomst en in zijn omgeving waren veel freelancers die af en toe een plek nodig hadden om vanuit te werken. Zo is het idee van Oord 50 geboren. Het pand waar Oord 50 gevestigd is, was begin vorige eeuw een wasplaats voor dokwerkers. Het karakteristieke pand is omgetoverd tot een moderne werkplek van 120 m2 met een haar- en make-upstudio, een fotostudio en een zeer ruime ontvangstruimte. Alles wat een freelancer nodig heeft om professioneel voor de dag te komen.

Nautisch karakter?

Bij de gemeente Den Helder was niet iedereen onverdeeld positief over dit concept. De verantwoordelijk wethouder wilde niet persoonlijk aan de telefoon komen voor een toelichting en reactie op dit initiatief. Hij liet via een medewerker weten dat hij liever alleen nautische retail op het terrein had gezien. Hildo laat ons hierop nog weten dat hij de verhalen wel kent. ‘Het gebied wordt een jachthaven en de gemeente wil er een toeristische trekpleister van maken met horeca en snuisterijenverkoop. De terreinbeheerders zagen dit anders. In plaats van louter scheepjes in flesjes te kunnen aanbieden, wilden zij juist verscheidenheid. Natuurlijk, Den Helder is een marinestad, maar het idee om iets te bieden waar iedereen wat aan heeft, dus ook de lokale bevolking, sprak de beheerders veel meer aan.’

Half juli vond de opening van Oord 50 plaats en er waren niets dan positieve reacties vanuit de middenstand van Den Helder. Het is de bedoeling dat tussen Oord 50 en de middenstand van Den Helder vele samenwerkingen zullen plaats vinden. Het moet een plek worden waar de middenstand haar producten en talenten kan tonen en klanten kan ontvangen. Een plek waar creatieve mensen zonder concurrentiestrijd hun werk kunnen uitvoeren. Oord 50 zorgt ervoor dat Hildo met een been in Den Helder kan blijven (en met het andere been in Amsterdam en omstreken waar hij zijn productiestudio DreamWork heeft) terwijl hij ook de creatieve industrie van Den Helder stimuleert. Meer informatie over Oord 50 is te vinden op www.oord50.nl

Lees ook