shop La Roche-Posay Cicaplast handcrème Crème voor handen die droog en ruw zijn geworden door het vele reinigen en wassen. Bekijken Het is eigenlijk een beetje suf om een stukje te wijden aan een campagne, en zeker op Beautyjournaal.  Campagnes zijn mooi of ze zijn niet mooi, ze zijn effectief of niet effectief, maar ze […]

02:34 - 01:32
luistertijd 02:34 - leestijd 01:32

Het is eigenlijk een beetje suf om een stukje te wijden aan een campagne, en zeker op Beautyjournaal.  Campagnes zijn mooi of ze zijn niet mooi, ze zijn effectief of niet effectief, maar ze zeggen in feite niets over de kwaliteit van het aangeprezen product. BeautyJournaal meldt niet zo snel dat die en die acteur of actrice ambassadeur van een merk is geworden. We gaan we meestal minder in op imago en meer op inhoudelijke productkwaliteit. Toch maken we graag een uitzondering voor de nieuwe campagne van A*Men, de klassieke mannengeur van Thierry Mugler uit 1996. Lees maar waarom.

Voor de nieuwe campagne van A*Men, die vanaf nu wereldwijd loopt, huurde Thierry Mugler namelijk de Zuid-Afrikaanse paralympische kampioen Oscar Pistorius (1986) in. Pistorius staat bekend als ‘Blade Runner’ en als de snelste man ter wereld zonder benen.

Hij werd geboren met een genetisch defect, waardoor hij geen kuitbenen had en aan elke voet slechts twee misvormde tenen. Hij was nog geen jaar oud toen zijn onderbenen werden geamputeerd. Hij rent op protheses van koolstofvezel, gemaakt door het IJslandse biotechnische bedrijf Össur. Deze spectaculaire protheses worden ook wel de ‘Cheetah Flex-Foot’ genoemd en geven hem enorme kracht en snelheid. Hierdoor breekt Pistorius alle records op hardloopgebied. Pistorius is zó snel dat er enorme discussies zijn over zijn protheses, die hem een oneerlijke voorsprong zouden geven op athleten die het met hun eigen benen moeten doen.  

Mugler is met het inhuren van Pistorius het eerste grote modemerk dat iemand met een lichamelijke handicap inzet als boegbeeld voor een grote marketingcampagne. Dat is een vermelding waard!

Ook het beeld is geweldig. Pistorius is op een verrukkelijk kitscherige jaren tachtig manier neergezet als een soort half robot, half mens, als een soort futuristische discoversie van de bionische man. Zijn ‘Cheetah Flex-Feet’, zijn gespierde torso en billen, zijn zilveren glans – het maakt hem tot een zeer begeerlijke, post-humane superheld die exact past in het bekende Mugler imago.

De campagne zal het lekkere A*Men ongetwijfeld weer net dát zetje geven dat een klassieke geur eens in de zeveel jaar nodig heeft om hem weer onder de aandacht van weer een nieuwe generatie te brengen.

Overigens krijgt Angel, de damesklassieker van Mugler, in september ook een nieuw gezicht. Sensuele Latina Eva Mendes zal dan blondine Naomi Watts opvolgen.  Maar dat terzijde.

Lees ook