Marketingtrends Psychologie Zakenpraat

Gehandicapte sporter Oscar Pistorius nieuwe model voor Mugler campagne A*Men

Het is eigenlijk een beetje suf om een stukje te wijden aan een campagne, en zeker op Beautyjournaal.  Campagnes zijn mooi of ze zijn niet mooi, ze zijn effectief of niet effectief, maar ze zeggen in feite niets over de kwaliteit van het aangeprezen product. BeautyJournaal meldt niet zo snel dat die en die acteur of actrice ambassadeur van een merk is geworden. We gaan we meestal minder in op imago en meer op inhoudelijke productkwaliteit. Toch maken we graag een uitzondering voor de nieuwe campagne van A*Men, de klassieke mannengeur van Thierry Mugler uit 1996. Lees maar waarom.

Voor de nieuwe campagne van A*Men, die vanaf nu wereldwijd loopt, huurde Thierry Mugler namelijk de Zuid-Afrikaanse paralympische kampioen Oscar Pistorius (1986) in. Pistorius staat bekend als ‘Blade Runner’ en als de snelste man ter wereld zonder benen.

Hij werd geboren met een genetisch defect, waardoor hij geen kuitbenen had en aan elke voet slechts twee misvormde tenen. Hij was nog geen jaar oud toen zijn onderbenen werden geamputeerd. Hij rent op protheses van koolstofvezel, gemaakt door het IJslandse biotechnische bedrijf Össur. Deze spectaculaire protheses worden ook wel de ‘Cheetah Flex-Foot’ genoemd en geven hem enorme kracht en snelheid. Hierdoor breekt Pistorius alle records op hardloopgebied. Pistorius is zó snel dat er enorme discussies zijn over zijn protheses, die hem een oneerlijke voorsprong zouden geven op athleten die het met hun eigen benen moeten doen.  

Mugler is met het inhuren van Pistorius het eerste grote modemerk dat iemand met een lichamelijke handicap inzet als boegbeeld voor een grote marketingcampagne. Dat is een vermelding waard!

Ook het beeld is geweldig. Pistorius is op een verrukkelijk kitscherige jaren tachtig manier neergezet als een soort half robot, half mens, als een soort futuristische discoversie van de bionische man. Zijn ‘Cheetah Flex-Feet’, zijn gespierde torso en billen, zijn zilveren glans – het maakt hem tot een zeer begeerlijke, post-humane superheld die exact past in het bekende Mugler imago.

De campagne zal het lekkere A*Men ongetwijfeld weer net dát zetje geven dat een klassieke geur eens in de zeveel jaar nodig heeft om hem weer onder de aandacht van weer een nieuwe generatie te brengen.

Overigens krijgt Angel, de damesklassieker van Mugler, in september ook een nieuw gezicht. Sensuele Latina Eva Mendes zal dan blondine Naomi Watts opvolgen.  Maar dat terzijde.

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

1 reactie

  • Leuk inderdaad. Het doet me helemaal denken aan de mooie futuristische weergave van bewegingen van Umberto Boccioni. Zou toch net iets minder kitsch geweest zijn, haha 🙂 Maar desalniettemin, props voor de realisatie dat ook een sportman met handicap een boegbeeld kan zijn!

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.