• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Parfum » Mannen » Vintage Verrukkingen, volgens parfumjournalist Erik Zwaga

Archief artikel

Archief artikel

  • Mannen, Parfum, Vrouwen

Archief: Vintage Verrukkingen, volgens parfumjournalist Erik Zwaga

  • 2 mei 2011

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Coola Daydream Mineral Primer SPF30

Coola Daydream SPF 30 Mineral Primer geeft een frisse glow. Bevat geen parfum en conserveermiddelen. Watervast.
BEKIJK

Niet elk parfum groeit uit tot een tijdloze klassieker. Toch zijn er talloze meesterwerken gecreëerd die, hoewel ‘vastgeklonken aan hun tijd’, nog steeds de moeite waard zijn. Deze vergeten geuren beleven nu onder de vlag van vintage een tweede leven én het geeft parfumhuizen de kans hun marketing driven-imago wat op te poetsen. Journalist Erik Zwaga onthult de strategieën van succesvolle vintage parfums.

Een grote verrassing voor veel mensen: Chanel presenteerde in 1989 een parfumkwartet dat, om het exclusieve karakter ervan te onderstrepen, alleen werd verkocht in de Chanelboetieks. Geen nieuwe geuren, maar herlanceringen van ‘vergeten klassiekers’, uit de tijd dat Coco met haar kleding en haar persoon de ene na de andere revolutie ontketende. Met N° 22 (1922), Cuir de Russie (1924), Gardénia (1925) en Bois des Iles (1926) gaf het couturehuis aan dat vakmanschap op het gebied van parfum onlosmakelijk met Chanel verbonden was én is.

Terugkijkend, kun je deze lancering markeren als de geboorte van vintage-parfums. Vintage staat in mode- en goede smaak-kringen voor producten uit de twintigste eeuw die eigenzinnig de essentie van een bepaalde stijlperiode vertegenwoordigen. Ze zijn eigenlijk zo autonoom dat ze hun tijdperk als het ware ontstijgen en, in welk ‘decor’ ook geplaatst, nooit uit de toon vallen. Hoewel het begrip inmiddels behoorlijk is gedevalueerd, is het een etiket dat inmiddels ook andere parfum- en cosmeticahuizen plakken op geuren die ooit populair waren.

Maar deze vintage-geuren dienen ook een ander, hoewel commercieel te verwaarlozen, doel. Ze moeten voorkomen dat ‘vaste’ klanten, teleurgesteld door de niet aflatende stroom geuren van die dezelfde merken, overlopen naar de steeds populair wordende nichehuizen.

Nichehuizen doen namelijk wat de ‘oude geurengarde’ volgens hen steeds meer uit het oog heeft verloren: inspiratie als uitgangspunt nemen voor geuren en kwaliteit boven marketing stellen.

Niet het gezicht, de compositie telt

De ‘vaste’ klanten zullen verbaasd zijn over de understated klasse van deze ‘golden oldies’. En over het feit dat het bij deze retro-geuren niet draait om de keuze van een wereldberoemd ambassadrice of dito filmregisseur zoals tegenwoordig, maar zuiver om de compositie.

Om deze wedergeboorte wereldkundig te maken, worden verschillende van deze ‘verloren’ geuren gebundeld en voorzien van een treffende naam die autoriteit en een ‘rijke erfenis’ verraadt. Dus bedacht Nina Ricci Collection Prestige, Givenchy geloofde in Les Mythiques. Christian Dior pakt breed uit met Les Créations de Monsieur Dior.

Maar deze ‘gebundelde krachten’ bieden ook een ander voordeel. Het geeft huizen de mogelijkheid de oorspronkelijke samenstelling van deze geuren aan te passen. Sommige ingrediënten zijn inmiddels zo schaars en dientengevolge zo schrikbarend duur geworden, waardoor commerciële toepassing onprofijtelijk wordt. Andere ingrediënten mogen vanwege vermeende kans op huidirritatie niet meer gebruikt worden, of hun hoeveelheid tot een minimum beperkt.

 Deze inhoudelijke verandering kan niet iedereen bekoren. Er zijn voldoende woedende fans die op parfumblogs hun gebroken hart ventileren. Ze snappen niet waarom huizen hun reputatie zo onnodig geweld aan doen. Sommige huizen trekken zich deze kritiek indirect aan.

Zoals Dior. Rondom de millenniumwisseling was de parfumafdeling in de ban van het optimaliseren van de winst. Het gevolg hiervan is dat er niet alleen discutabele tussendoorgeurtjes uitkwamen, nee, zelfs een klassieker moest het ontgelden: Diorissimo. Het beroemde lelietje-van-dalen-parfum verscheen in een – zoals dat eufemistisch zo mooi heet – ‘aangepaste versie in overeenstemming met de smaak van de tijd’. Nu was die smaak rondom de eeuwisseling wel behoorlijk pover, eendimensionaal en plat – waardoor ook alle finesse, zo kenmerkend voor Diorissimo, was verdwenen.

Weloverwogen of uit snel winstbejag?

Gelukkig kon het huis zich revancheren met de introductie van Les Créations de Monsieur Dior (2008). Het vloeide voort uit een in 2004 in gang gezette kwaliteitsverbetering door het aanstellen van François Demachy als ‘hoofdneus’. Diorissimo werd ‘teruggeformuleerd’ naar de vertrouwde versie; verscheen zelfs in twee versies: eau de toilette en eau de parfum. Demachy kreeg alom lof. Niet alleen voor Diorissimo maar ook voor andere geuren uit Les Créations de Monsieur Dior. Met name Eau Fraîche uit 1953, de eerste naoorlogse uniseks-cologne.

Lancôme gelooft eveneens in de pr-kracht van zijn oude parfums en presenteerde begin jaren negentig La Collection: Magie (1950), Climat (1967), Sikkim (1971) en Sagamore (1985) die werden uit gebreid met twee verdwenen parfums: Cuir uit 1936 en Peut-Etre uit 1937. En dat je het etiket vintage ook heel snel kunt opplakken, blijkt uit Mille et Une Roses uit 2007. Dit parfum was jong, want uitgebracht door Lancôme in 1999 onder de naam 2000 et une Rose, ter gelegenheid van de millenniumwissel…….

Oude geuren in nieuw jasje

Guerlain ziet ook graag om in verwondering. Het duikt regelmatig een ‘parfum perdu’ uit het archief op om in zijn oude luister te herstellen. Deze versies zijn qua presentatie bijna niet te onderscheiden van zijn voorgangers. Zo zagen Après L’Ondée (1905), Parfum des Champs-Elysées (1912) en Vega (1936) al het licht. Maar aangezien het hier limited editions betrof (oplage ‘slechts’ 1000 stuks), ontwikkelde het parfumhuis in 2004 een nieuw concept: Les Parisiennes voor de vrouw en Les Parisiens voor de man. Het zijn creaties van meer recente datum (Chamade 1969), limited editions (Chamade pour Homme uit 1999, Philtre d’Amour uit 2000) waar klanten naar bleven vragen of groots gelanceerde geuren die niet massaal omarmd werden. Zoals Coriolan (1998) en Mahora (2000) die zich na naamsverandering (respectievelijk L’Ame d’un Héros en Mayotte) zich nu een echte ‘Parisien’ en ‘Parisienne’ voelen.

Hoe mooi ook gepresenteerd, het ware vintage-gevoel wordt niet helemaal beleefd omdat alle huizen kiezen voor een standaardflacon. Wat je mist, wordt duidelijk als je oude reclamecampagnes bekijkt. Bij Lancôme’s Magie voel je als het ware de stijve, conservatieve chic van het na-oorlogs Europa, bij Diors Diorella (1972) hoor je de hippiemuziek op de achtergrond. De enige die hier niets van wil weten is Nina Ricci: haar Coeur-Joie (1946), L’Air du Temps (1948) Fille d’Eve (1952), Capricci (1961) en Farouche (1974) blijven in de originele flacons.

Van vintage geuren naar vintage huizen

Er zijn niet alleen vintage-geuren, maar ook vintagehuizen: tot voor kort in de schaduw opererende huizen die door populariteit van de vintage- en nichetrend een tweede jeugd zijn begonnen. Hoe ouder de oprichtingsdatum, hoe meer nieuwe fans lijkt het wel. Creed (anno 1760) deed nog nooit zoveel goede zaken en dat geldt ook voor Santa Maria di Novella (anno 1602). Het is zelfs interessant voor investeerders de deuren weer te openen van lang geleden gesloten huizen. Dat heeft overigens alleen kans van slagen als je de geschiedenis en filosofie van het huis serieus neemt.  

Hoe zoiets moet, toont de reanimatie van Acqua di Parma uit 1916. Deze cultcologne, populair bij Hollywoodsterren van vlak voor en vlak na de oorlog, verdween in de jaren zestig stilletjes van de markt. In 1996 werd het nieuw leven ingeblazen en het is inmiddels een heus lifestyle-merk met nieuwe geuren en allerhande onweerstaanbare accessoires. Ook het reanimeren van de parfums van Robert Piguet kan een geslaagd vintage-offensief worden genoemd. Volgens kenners die nog het origineel van Bandit (1945) en Fracas (1948) hebben geroken, kunnen de nieuwe versies de vergelijking met glans doorstaan.

Hoed voor je namaak

En de markt voor vintage verrukkingen blijkt onverzadigbaar, in hoog tempo worden bij het grote publiek vergeten huizen gerestaureerd – Molinard (1849) – of een reeds doodgewaand maison du parfum heropent vol trots zijn deuren: Lubin (1798) en Téo Cabanel (1893). Maar hoed je wel voor namaak. Wat nu onder de naam Lucien Lelong en Vionnet wordt geherlanceerd, heeft niets te maken met de parfums die deze couturiers voor de Tweede Oorlog lanceerden. 

Lees hier meer artikelen van Erik Zwaga.

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique krijgt de Maria Galland Paris Soin Activ’Age facial bij Sjoerd Vis

Wat heeft Mardge goede producten ontwikkeld om je brein te ontspannen!

Augustus
Mardge Pascaud, beauty innovator

Mardge Pascaud, beauty innovator

Video! Mardge Pascaud vertelt Monique op het strand over de Circadian ontspan je mooi-lijn + WIN!

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • @Marianne, elke huid is verschillend en deze lijn zal zeker niet voor ieder… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • Beste Freyer, Dank je voor de correctie. Je hebt deels gelijk betreffend… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Hans van Montfort
  • Minoxidil heeft totaal geen invloed op DHT, minoxidil kan zelfs haar op lic… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Freyer
  • Ik denk dat deze producten nog wel goed zouden kunnen zijn voor jonge huidj… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Ik zie het nu steeds meer dat meerdere zuren met elkaar in een complex zitt… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Redactie, Monique
  • Hallo Marianne, dank voor je reactie. Ja, 5 zuren in een een product lijkt … Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Gerti
  • No-nonsense.. en dan vijf zuren in één product? De enige 'meerwaarde' van… Gerti test de Sali Hughes x Revolution no-nonsense huidverzorgingsproducten Marianne H.
  • Goed om te horen Albert, dat er zo natuurlijk uitziet. Begrijp je standpunt… Spreekuur met dr. Frank Niessen: kun je je kin opvullen met lichaamseigen vet, wordt dat mooi? Redactie, Monique
  • Hoi Nina, in deze producten zitten toegevoegde geen UV-filters. Weet je zo … TheraVine introduceert Ice Crystal Technology superbescherming tegen huidveroudering   Redactie, Monique
  • ik wil enkel weten of dit produkt een spf bescherming bied en zo ja welke ,… TheraVine introduceert Ice Crystal Technology superbescherming tegen huidveroudering   nina

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen