Couponwebsites, zoals Groupon en Lifebooker (in de V.S.) zijn helemaal hot op dit moment. Ze maken het mogelijk voor bedrijven om op hun veelbezochte site reclame te maken in ruil voor hoge kortingen. Op deze manier komen bezoekers sneller in aanraking met talloze lifestyleproducten – waaronder ook in het beautysegment. BeautyJournaal nam een kijkje.
We kenden de couponaanbiedingen al voor goedkope maaltijden in restaurants, maar de laatste tijd neemt ook het aanbod van goederen toe. Mode, maar nu ook beauty. Volgens Yipit, een Amerikaanse couponsite, is het aantal sites met beautygerelateerde diensten bijna vervijfvoudigd in het afgelopen jaar naar 341 sites. De verkoop van deze diensten (zoals spa-behandelingen, tandenbleken en kappersbonnen) bereikte dit jaar in de periode van januari tot maart, de 78 miljoen dollar en de oprichters zijn van plan om de 312 miljoen dollar te halen in 2011. Dit komt neer op een percentage van 31 procent van de dagelijkse verkoopdeals. Nee, dit is niet in Nederland, dit meldde The New York Times onlangs.
Maar in Nederland zijn er ook paar partijen druk aan de slag gegaan. De twee belangrijke couponwebsites bij ons zijn Groupon en GroupDeal. Met 70 miljoen (!) leden is Groupon de grootste van deze twee door overname van het Duitse MyCityDeal. Het idee komt oorspronkelijk uit de VS (Groupon.com). Binnen een half jaar werd het idee winstgevend en inmiddels is het bedrijf al 280 miljoen dollar waard. Momenteel zit de Nederlandse Groupon al op een aantal van meer dan 20 miljoen bezoekers per maand.
GroupDeal bezit momenteel een ledenaantal van 400.000. Dit zijn de mensen die lid zijn van de nieuwsbrief en dagelijks de deals uit hun eigen stad ontvangen. Begin dit jaar ging GroupDeal in zee met TMG Media Group. TMG bezit 40 procent van hun aandelen. In beauty-gerelateerde aanbiedingen doen beide couponsites het erg goed, zo laten hun respectievelijke woordvoerders ons weten.
Dit zijn vooral de sauna- en wellness arrangementen maar ook de manicure- en pedicurebehandelingen doen het goed. Er wordt niet veel gewerkt met beautyproducten; het zijn vooral de belevenissen die goed verkopen bij de klant.
Bij Groupon staan beauty-gerelateerde aanbiedingen hoog in de ranglijst, net zoals restaurantaanbiedingen. Exacte cijfers wilde Groupon helaas niet geven. Ook bij GroupDeal wordt er veel met beautyondernemers gewerkt. Bijna een derde deel van de dagelijkse aanbiedingen zijn beauty-gerelateerd. Dit zijn vooral de sauna- en wellness arrangementen maar ook de manicure- en pedicurebehandelingen doen het goed. Er wordt niet veel gewerkt met beautyproducten; het zijn vooral de belevenissen die goed verkopen bij de klant.
Hoe werkt het?
In een aantal grote steden worden lokale ondernemers gevraagd mee te werken aan deze deals. Die ondernemers presenteren iedere dag een andere deal voor hun eigen regio. De deals worden aangeboden via social media, banners en e-mail. Omdat meerdere consumenten tegelijkertijd van de aanbieding gebruik maken, kan er een flinke korting worden gegeven voor een deal. Als het minimaal aantal deelnemers wordt bereikt, krijgen alle kopers een tegoedbon met korting thuisgestuurd. Deze tegoedbon is geldig voor een langere periode en hoef je dus niet direct te gebruiken. Groupon heeft deals tot 70 procent korting. GroupDeal doet hier nog een schep bovenop en komt met deals van 50 tot 90 procent korting.
Hebben jullie al eens beautybehandelingen ondergaan via een coupon-deal? En?