Hoewel cosmetica een massaproduct is en het overal te koop is, blijkt toch niet s zo moeilijk voor consumenten als het vinden van het juiste verzorgingsregime en voor huidexperts het adviseren daarvan.
De Amerikaanse topdermatologe Zoë Draelos geeft op ModernMedicine wat tips aan artsen om te helpen bij het adviseren aan patiënten. Let wel: in Amerika ga je niet alleen naar een dermatoloog voor huidziekten maar ook voor cosmetische adviezen. In Europa bezoek je daarvoor de schoonheidsspecialiste.
De belangrijkste redenen die ze aankaart waarom het vinden en adviseren van goede producten zo moeilijk is, is omdat dat er a. zo ontiegelijk veel verkrijgbaar is, b. je goed moet vragen waar de patiënt nu al shopt, en c. het belangrijk is om in elke categorie 2 favoriete producten aan te bevelen: 1 voor de droge huid en 1 voor alle huidtypen.
Draelos begint haar verhaal dat ze gefascineerd blijft door het feit dat dagelijks vrouwen in haar praktijk komen met internetknipsels en tijdschriftadvertenties over producten die hen aanspreken. Ze weet dat de impact van de marketing enorm is, maar ze adviseert serieuze experts zich verre van de marketingverhalen te houden omdat ze nauwelijks in relatie staan tot de medische feiten.
Kraak vooral cosmetica in het algemeen niet af, met loze kreten van ‘ach, het werkt toch allemaal niet, dus ga maar lekker door,’ benadrukt ze.
Per definitie hebben cosmeticaproducten niet de veiligheidsstudies ondergaan die medicijnen wel moeten ondergaan en ze zijn zeker vrijwel nooit volgens de wetenschappelijke standaarden bestudeerd op veiligheid en werkzaamheid.
Voor een huidexpert is het belangrijk altijd meteen te vragen wat de patiënt nu gebruikt. Is zij tevreden en zijn er geen huidirritaties in het spel, dan adviseert ze vooral om gewoon lekker door te gaan ermee. Kraak vooral cosmetica in het algemeen niet af, met loze kreten van ‘ach, het werkt toch allemaal niet, dus ga maar lekker door,’ benadrukt ze.
Ze is van mening dat het zeer moeilijk is om de beste moisturizer uit te zoeken voor een patiënt, juist omdat het aanbod wereldwijd zo enorm is.
Het is oppassen geblazen met patiënten die op zoek zijn naar de wondercrème en ook verwachten die te vinden. Ze adviseert om ook terughoudend te zijn met het aanprijzen van producten uit de eigen monsterkast van de arts die er fijn en mooi uitzien, of een medewerkster aan de verkoopbalie in de praktijk een verkoopverhaal te laten houden over de laatste innovatie. Hiermee voed je als arts namelijk het gevoel dat verpakking het gevoel van werkzaamheid en hoop kan versterken. Een te opvallend verkooppraatje over je nieuwste product kan je reputatie als arts ongeloofwaardig maken.
Ze is van mening dat het zeer moeilijk is om de beste moisturizer uit te zoeken voor een patiënt, juist omdat het aanbod wereldwijd zo enorm is. Als er ook echt enkele producten in de markt met vlag en wimpel boven de rest zouden uitsteken, zou de rest ook overbodig zijn geworden, vertelt ze. Het bewijst, vindt Draelos, dat eigenlijk alle producten wel een beetje, maar dan ook alleen een beetje werken.
Adviezen van Draelos:
• Vraag waar je patiënt het liefst haar producten koopt – dan krijg je meteen een beeld van hoeveel zij gewend is uit te geven, dan wel uit wil geven en ook of geur en verpakking een belangrijke rol spelen.
• Adviseer binnen haar categorie 1 of 2 favoriete producten, een geschikt voor de droge huid en een geschikt voor elk huidtype. Zo kan er geswitcht en gecombineerd worden, afhankelijk van de behoefte op dat moment – en als moisturizer fungeren alle producten toch wel.
Draelos besluit dat de markt enorm in ontwikkeling is en er elk half jaar nieuwe producten bijkomen en verdwijnen. Het is belangrijk om je staf de ontwikkelingen te laten volgen, zodat je altijd up to date bent. Ze geeft toe dat haar advies hierboven basaal is, maar wel een goede start. De werkzaamheid van de producten wordt geleidelijk aan steeds beter, maar de hope in a jar en de boodschap die verkondigd wordt, noemt ze nog altijd een krachtige ongrijpbare factor die doorslaggevend is.