De Zweedse producent van de hyaluronzuur injectables Restylane en Macrolane die midden in een overname zit, heeft aangekondigd dat door de toenemende concurrentie de winst beïnvloed gaat worden omdat de marketinginspanningen omhoog moeten.
Het bedrijf heeft zichzelf in de etalage gezet. Er zijn gesprekken gaande met L’Oreal-Nestle joint-venture Galderma (onder meer producent van het botuline toxine middel Azzalure en de net geïntroduceerde hyaluronzuur injectable Emervel). Q-MED ziet synergetische voordelen in een overname door Galderma. Het relatief kleine bedrijf leidt momenteel onder de toenemene toenemende concurrentie in de grootste afzetgebieden Latijns-Amerika en Europa. Waardoor het genoodzaakt wordt de marketinginspanningen te verhogen wat de winst zal drukken.
Q-Med moet er alles doen om marktaandeel te behouden, zo meldt de vaksite Cosmetics Design.com. Overname door Galderma zou gunstig zijn voor het bedrijf omdat het dan kan profitering van meer synergie als gevolg van schaalvergroting. Er zou een bod liggen van 700 miljoen euro.
Afgelopen jaar bracht het bedrijf ook een cosmeticalijn uit met hyaluronzuur als basis. De compacte lijn is stilletjes in de markt gezet, in Nederland is het alleen bij enkele injectables artsen te koop. In Nederland werd recent ook aangekondigd dat commercieel directeur Tjeerd van Capelle is vertrokken, marketingmanager Boris Hoen heeft zijn functie als General Manager Benelux overgenomen.
Hoen bevestigt aan BeautyJournaal dat er een overnamebod ligt en dat de aandeelhouders van Q Med nu moeten belissen. De sluitingstermijn is 7 februari aanstaande. Hij kent het artikel waarnaar wij verwijzen en waarin deze feiten kenbaar gemaakt worden niet, maar hij kan zich voorstellen dat overname voordelen heeft. ‘De toekomst ligt toch bij een gecombineerd aanbod van zowel een ‘botox’ product met hyaluronzuur omdat dat de beste resultaten geeft in het gezicht. Q-Med heeft nu alleen Restylane. Allergan biedt ook beiden aan.’
Waarom Q-Med nu naarbuiten komt met het verhaal over een drukkende winstverwachting in overnametijd is alleen maar speculeren, zegt Hoen. ‘Het kan zijn dat het bedrijf een signaal wil afgeven van ‘we gaan sterker worden en blijven zelfstandig’ of ‘we laten hiermee zien dat we hulp nodig hebben.’
BeautyJournaal vermoedt dat de timing van het naarbuiten brengen van de verklaring wel doordacht is nu er nog maar een week te gaan is tot de sluitingstermijn op het bod.Volgens de verklaring heeft 47,5% van de aandeelhouders nu ‘ja’ tegen de overname gezegd.