Zoals alle make-up liefhebbers weten komt MAC elk jaar met een aantal trendcollecties. Er komt nu wel een heel speciale aan: MAC is een samenwerking met DC Comics aangegaan, om de super heldin Wonder Woman een make-upperig leven in te blazen!
Wonder Woman is in 1941 gecreëerd door psycholoog William Morton Marston. Een Amerikaan die een fascinatie had met vrouwelijke amazones (Griekse mythologie). Hij creëerde Wonder Woman om te dienen als feministisch rolmodel die waarden als liefde, vrede en seksuele gelijkheid moest brengen naar een wereld die geleid wordt door mannen en verscheurd wordt door haat. Wonder Woman is super sterk, super snel, ze heeft super uithoudingsvermogen, ze is super lenig en kan heel goed vechten. Haar wapens zijn een lasso genaamd ‘lasso of truth’ die mensen dwingt de waarheid te spreken, een paar onbreekbare armbanden, een tiara en een onzichtbaar vliegtuig.
Wonder Woman is iconische superheld en ook een van de populairste die ooit gecreeerd is. Wonder Woman wordt gezien als een feministisch rolmodel en is door Empire magazine uitgeroepen als een van de 20 ‘greatist iconic comic book characters’. Een leuk feitje is dat William Morton Marston een van de grondleggers is van de leugendetector. Tijdens zijn gesprekken met vrouwen kwam hij erachter dat ze veel betrouwbaarder en eerlijker zijn dan mannen. Daarnaast zijn ze ook in staat veel efficiënter te werken dan mannen. Marston begon bij DC Comics als ‘educational adviseur’ omdat hij een artikel had gepubliceerd over de educatieve waarden van ‘comic book’.
Nu is het natuurlijk helemaal niet gek dat MAC een collectie creëert rondom Wonder Woman. Mac is een van de merken die zich sterk maakt voor rechten van vrouwen over de gehele wereld en daarom is Wonder Woman een goede match. De collectie bestaat uit een aantal ‘super-size ’ producten om de super macht van Wonder Woman te tonen.
Nu is er op internet een hevige discussie ontstaan over de verpakkingen. Heel wat fans vinden ze namelijk kinderachtig en begrijpen de keuze van MAC hiervoor niet. De fans hebben wellicht niet goed door dat het puur ‘iconische’ verpakkingen zijn, netzoals het karakter Wonder Woman zelf. De klassieke rode en blauwe kleuren staan voor Amerika en de gouden details zijn een verwijzing naar haar wapens en kracht. Wellicht moet je een comics-liefhebber zijn om het te waarderen. Pikant detail: in de ‘comic book ’ wereld is er ook een shock wave gaande omdat DC comics de kleding van Wonder Woman heeft geüpdated.
Links is Wonder Woman te zien zoals ze altijd getekend werd en rechts is haar vernieuwde kleding. De bedoeling was dat Wonder Woman een modernere uitstraling kreeg en dat haar kleding haar een stoerdere uitstraling gaf. De make-over is niet helemaal goed ontvangen door de fans en de tijd zal uitwijzen of Wonder Woman dit uiterlijk houdt.
De MAC Wonder Woman collectie is vanaf maart verkrijgbaar bij alle MAC verkooppunten.