Marketingtrends Zakenpraat

Blogreview verkoopt 2x beter dan printadvertentie

Uit recent onderzoek van het Amerikaanse pr bureau DeVries PR in opdracht van de grootste Amerikaanse vrouwenblog community BlogHer Inc. zou blijken dat blogs consumenten 2x sneller dan tijdschriften aan zetten tot aankoop van beautyproducten. Ook blijkt dat vrouwen liever naar een winkel gaan dan online kopen, als het om beautyproducten gaat.

De resultaten van het onderzoek, naar winkelgedrag van vrouwen en de invloed van media op de aankoop van beauty- en verzorgingsproducten, zijn vorige week bekend gemaakt door BlogHer inc en DeVries PR. BlogHer inc is een belangrijke online nieuwsportaal en netwerk voor vrouwen en DeVries PR vertegenwoordigt de belangrijkste spelers in de Amerikaanse beautymarkt.

Het onderzoek geeft een inzicht in de verzorgingsindustrie van de VS, die een waarde heeft van $7 miljard. Vooral op het gebied van online vs. offline kopen geeft het veel inzicht. Daarnaast bekijkt het onderzoek de invloed van traditionele media vs. de invloed die blogs hebben op het aankoopproces en merkenvoorkeur van vrouwen.

Belangrijkste inzichten:

  • Blogs inspireren consumenten 2x sneller (63%) tot een aankoop van een beautyproduct dan tijdschriften (26%) in een periode van 6 maanden.
  • Vrouwen hebben even veel vertrouwen in blogs die gaan over ouderschap(43%), gezondheid(42%) en lifestyle(37%) als in blogs die gaan over beauty en mode (43%).
  • Vrouwen vertrouwen de voor hen bekende bloggers meer dan de website van de winkel, sociale netwerken of forums tijdens het zoeken naar beauty-productinformatie.
  • Vrouwen kopen beautyproducten 4x sneller offline dan online. Vrouwen onderzoeken online en kopen offline.

“Wij bij DeVries hebben lang geloofd dat blogs net zo veel invloed hebben op het aankoopproces als traditionele media. We hadden alleen de data niet om te bevestigen wat onze intuïtie al aangaf”, zegt Stephanie Smirnov (president van DeVries PR). “ Ons onderzoekspartnerschap met BlogHer inc is tot stand gekomen om onze hypothese over de invloed van blogger bij de aankoop van beautyproducten te bevestigen”.

“BlogHer’s onderzoek onder vrouwen naar het gebruik van social media en de invloed die het heeft op het aankoopproces heeft onze ogen geopend hoe ‘mainstream’ de impact van social media is geworden”, zegt Elisa Camahort Page (mede-oprichter van BlogHer inc). “Door dieper te kijken naar het beautysegment werd zelfs onthuld dat ‘online’ een grote virale invloed heeft, ondanks er toch graag in een fysieke winkel gekocht wordt uiteindelijk.”

Het onderzoek “Beauty is in the Eye of the Blog Holder” is als volgt tot stand gekomen: 

  • BlogHer inc heeft i.s.m. DeVries PR een enquête van 25 vragen onder 25 miljoen BlogHer netwerk gebruikers verspreid. Vervolgens zijn er steekproefgewijs 1074 vrouwen geselecteerd, verspreidt over de VS.
  • De foutmarge is +/- 2.9%.
  • Het onderzoek is oktober 2010 uitgevoerd.

 De volledige resultaten van het onderzoek “Beauty is in the Eye of the Blog Holder” zijn hier te vinden http://www.blogher.com/beauty-eye-blog-holder-0 .

Belangrijke note van BeautyJournaal: wij kunnen niet garanderen dat dit onderzoek onafhankelijk tot stand is gekomen, gezien het feit dat betrokken partijen allebei een belang hebben bij een positieve uitkomst. Wij zullen binnenkort een artikel publiceren waarbij de Nederlandse situatie in kaart is gebracht.

 

 

 

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

4 reacties

  • hoi sanne, dank voor je reactie. toch is een blogreview altijd een persoonlijk verhaal: van iemand met een bepaalde voorkeur voor een bepaald merk, een bepaalde smeerbaarheid en geur van een parfum en nog veel belangrijker: een bepaald huidtype. het is dus maar een momentopname van 1 persoon. hoe kan het dan toch zo sterk beinvloedend zijn in je meningvorming en aankoopgedrag?

  • Ja een blogreview heeft bij mij zoveel meer invloed dan een print-ad. Sommige producten kende ik voorheen nog niet, tot er een blogreview over werd geschreven. Door print-ads of reclame op tv wordt ik bijna nooit beinvloed. Als je blogreviews leest, weet je bijna helemaal zeker wat het voor je kan doen en waar je op kunt letten met het gebruik van het product. Vooral vind ik het fijn dat er nu steeds meer duidelijkheid komt over de ingrediënten. Dat het offline kopen van een product aantrekkelijker is dan het online, verbaast me ook niet. Het is heerlijk om naar de winkel te gaan, het product uitgebreid te zien, voelen, ruiken, te testen (enz.) voordat je het koopt.

  • hoi ann, maar stimuleert een blogreview jou dan ook eerder dan een print-ad tot aankoop van het product? of kan ook een review op een beauty pagina in een tijdschrift je dezelfde aankoop impuls geven?

  • Ik lees een blogreview anders dan een gewone advertentie. Bij blogs heb je ook meer details die nuttig zijn zoals huidtypes, tips etc.

Reageren