Fijne geur voor jonge golddiggers

05:18 - 03:11
luistertijd 05:18 - leestijd 03:11

fan di fendiHet Italiaanse modehuis Fendi maakt alle fans blij met de nieuwe damesgeur Fan, en nodigt hen uit om te dansen “op de muziek van de 21e eeuw… op blote voeten of op killer heels”. It’s party time, aldus Fendi. Maar wat vindt onze parfumrecensent eigenlijk van het sexy parfum?

De nieuwe geur is het resultaat van de samenwerking tussen François Demachy, senior vice-president of Olfactory Development for Perfumes bij LMVH en parfumeur Lebeau-Krowiak. Het team heeft de noten van peer, zwarte bes, roze peper, roos, gele jasmijn, patchoeli en leer gecombineerd in een parfum dat Fendi geschikt acht voor sensuele, sexy en speelse meiden. Die dol zijn op het leven, op luxe en alles wat mooi is (…).

De flacon is ontworpen door Fabien Baron laat een, heel karakteristiek voor Fendi, vierkante vorm zien die gedecoreerd is met een goudkleurige gesp in vorm van dubbel F (wat voor Fendi Forever staat). In de dop kunnen de trouwe fans de sluiting van de Fendi Peekaboo tas herkennen. De TV -reclame en de printcampagne zijn bedacht en gemaakt door artistiek directeur Fabien Baron in samenwerking met fotografisch directeur Darius Khondji. Hoe dat eruit ziet? Nou, als drie zelfverzekerde meiden die dansen op muziek van The Kills.

‘Als ik het feest van Fendi besluit te bezoeken, is het eerste wat bij me opkomt de vraag of al die mensen daadwerkelijk aan het project hebben meegewerkt. Ik ervaar namelijk een totale discrepantie tussen de geur, de flacon en de reclamecampagne.’

Eerst de flacon. Het glazen vierkant is zeker heel karakteristiek voor Fendi. De gouden gesp (die trouwens heel zwaar is – suggereert het puur goud?) is misschien een beetje kitscherig, maar niet zonder charme. De weerspiegeling van de gesp in de flacon zorgt voor mooie gouden effecten. Ik vroeg me al of waar dit object op zijn plaats zou zijn, en ik weet het! Het zou goed passen bij een rapper outfit – lekker op je borst laten hangen aan een dikke gouden ketting. Of inderdaad als een gesp gebruiken: voor een dikke  leren riem met slangenhuid print.

‘Ik zie drie wulpse dames met wilde blikken in hun ogen. Maar Fan ruikt helemaal niet naar opgewonden vrouwen, het is een voorjaarsgeur voor puberende meisjes!’

Dan de reclame. Ik zie drie wulpse dames met een wilde blik in de ogen, waar weinig sensualiteit van uit gaat. Het is pure lust. Op zich niets mis mee, mits het een goed beeld van de geur geeft. Ik snap het natuurlijk wel: seks verkoopt. Maar ten koste van wat? Fan van Fendi ruikt namelijk helemaal niet naar hitsige dames.

Maxim concludeert:

Fan is een geur voor de jonge meisjes, die inderdaad van het leven en van het feesten houden, maar nog fragiel zijn en een tikje naïef. Fan ruikt “fris, fruitig en niet opdringerig” – een zeer geliefd thema binnen de moderne parfumerie. In mijn beleving is het frisgroen of zelfs appeltjesgroen. Het opent met een populair combinatie akkoord van citrus en fruit  – ik ruik verkwikkend geur van citroen en limoen met een heerlijk stukje peer. Je proeft bijna letterlijk de sappig korrelige structuur van peer.

‘Je proeft bijna letterlijk de sappig korrelige structuur van peer.’

Extra opgepept met de korrels van roze peper en verzacht met zoete zwarte bes. Deze combinatie is voor mij het hoofdthema van deze geur. De bloemen in het hart zijn heel zacht en spelen hun ondersteunende rol op de achtergrond. Lelietje-van-dalen en roos zijn fragiel en bescheiden – net als de eerste boeiers, die vroegtijdig uitlopen – ze ruiken nog een beetje groen, wat een goede combinatie met de friszure citrusnoten maakt. De homeopathische hoeveelheden van leer en patchoeli komen bij mij helaas niet naar voren.

Hoe ruikt gele jasmijn eigenlijk?

Wat mij ook verbaast is de geur van de gele jasmijn. Volgens de piramide zit er wel in, maar hoe ruikt het eigenlijk? Zou het de Italiaanse gele jasmijn zijn (Jasminum revolutum)? Of zou het gewoon aan het brein van de parfumeur zijn ontschoten om het verhaal nog mooier te maken? Misschien is het wel een synthetisch bedenksel. In het lab kun je namelijk tegenwoordig de meest exotische, zeldzame of mogelijk zelfs niet bestaande geuren nabootsen. In de moderne parfumerie draait men de hand er niet voor om. Het roept vragen op, omdat er totaal geen uitleg gegeven wordt over deze vage geuren. Als ik niet weet hoe gele jasmijn ruikt, hoe kan ik het dan beleven? Dan ben ik gele- jasmijn- blind.

Laat je bij dit parfum niet verleiden door de advertenties. Houd je puberdochter of puberende nichtjes in gedachten: het is een perfecte geur voor de jonge meisjes. Ook als je van peer en groene appel houdt, is het een aanrader. De winter moet nog komen, maar met Fan van Fendi kun je het voorjaar alweer beleven.

 

Lees ook