shop We Are Paradoxx Hangover Hair Elixer Corine vertelt: ; ‘Het voelt aan als een haarolie en is vrijwel geurloos. Mijn haar slurpt het op, zonder vettig aan te voelen. De glans is prachtig!’ Bekijken Volgens het Engelse onderzoeksbureau Mintel spendeerden Franse vrouwen het meest aan cosmetica in Europa. Huidverzorging is de vrouwen met de […]

01:35 - 00:57
luistertijd 01:35 - leestijd 00:57

Volgens het Engelse onderzoeksbureau Mintel spendeerden Franse vrouwen het meest aan cosmetica in Europa. Huidverzorging is de vrouwen met de paplepel ingegoten. Ziektekostenverzekeraars in Frankrijk betalen ook cosmetische behandelingen bij de huidtherapeut.

De vijf grootverbruikende landen in Europa: Frankrijk, Spanje, Duitsland en Engeland waren in 2009 goed voor ruim 6,1 miljard euro omzet aan cosmetica, tegen 6 miljard in 2008. Onderzoeksbureau Mintel verwacht dat dit tegen 2013 opgelopen zal zijn tot 6,5 miljard euro. Dit meldt vaksite CosmeticsDesign.com afgelopen week . In Frankrijk werd voor een megabedrag van 2,2 miljard euro aan crèmes gekocht.

Ruim 62% van de Franse vrouwen zegt anti-rimpelproducten te gebruiken, tegen 49% van de Duitse vrouwen. Volgens onderzoekster Nica Lewis is het in Frankrijk wijdverbreid geaccepteerd om aan huidverzorging te doen. In Frankrijk gaan vrouwen ook regelmatig naar de dermatoloog voor cosmetisch advies. Het wordt vergoed.

De belangrijkste trend in 2009 was verzorging met het sterk vochtbindende hyaluronzuur. Dit jaar wordt volgens haar op internationale beautyblogs weer veel gesproken over producten die het collageen stimuleren in de huid. Met name producten die verharding van het collageen tegengaan. Dit proces wordt glycatie genoemd.

Nederland komt op de toplijst niet voor. In Nederland werd in 2009 voor 490 miljoen euro aan huidverzorgingsproducten totaal besteed, volgens de cijfers van de brancheorganisatie Nederlandse Cosmetica Vereniging.

Bekijk ook:

Lees ook