Deze producten kun je opgeven via de daarvoor in het leven geroepen website www.nanocontrole.nl. De stichting laat via een persbericht weten dat je dit tot eind oktober kan doen.
De stichting wil consumenten met de website bewust maken over wat nanotechnologie inhoudt, waartoe het dient en welke nadelen er volgens hen aan kleven. De stichting streeft naar veilige cosmetica. ‘Consumenten kunnen dan een zorgvuldigere keuze maken of ze producten met nanodeeltjes willen aanschaffen. De consument weet nu niet waar hij voor kiest als hij bijvoorbeeld zonnebrandcrème of sportsokken tegen zweetvoeten koopt.’
Volgens de stichting weten wetenschappers en de overheid nog onvoldoende wat mogelijke risico’s zijn van de verspreiding van nanodeeltjes in je lichaam en in de natuur en het is niet duidelijk hoe schadelijk nanodeeltjes daar zijn. Natuur en Milieu vindt dat er eerst meer inzicht moet zijn in de risico’s van nanodeeltjes, voordat je er gebruik van maakt. En op zijn minst moet de consument kunnen weten of nano verwerkt is in producten.
De sluitingsdatum van de cosmetica actie is eind oktober. Daarna zullen de 5 meest aangemelde cosmeticaproducten getest worden op de aanwezigheid van nanodeeltjes. Onder de inzenders verloten worden 100 pakketten cosmetica van Dr. Hauschka verloot.
BeautyJournaal wil hierbij aanvullen dat het vanaf 2013 verplicht wordt om op verpakkingen te vermelden of er nanodeeltjes in cosmetica zijn verwerkt.