Het van oorsprong Amerikaanse merk zal in ieder geval voor de Britse markt de advertentieclaims moeten aanpassen omdat men geen bewijs heeft kunnen overleggen dat de werkzame stoffen van biologische teelt zijn, aldus de Engelse Advertising Standards Agency (ASA). Het gaat om claims voor de haarlijn waarbij men claimde  “Naturally Organic … Simply!”, gevolgd door de tekst “The award […]

02:32 - 01:31
luistertijd 02:32 - leestijd 01:31

Het van oorsprong Amerikaanse merk zal in ieder geval voor de Britse markt de advertentieclaims moeten aanpassen omdat men geen bewijs heeft kunnen overleggen dat de werkzame stoffen van biologische teelt zijn, aldus de Engelse Advertising Standards Agency (ASA). Het gaat om claims voor de haarlijn waarbij men claimde  “Naturally Organic … Simply!”, gevolgd door de tekst “The award winning simply organic range now available in professional salons”.

Volgens ASA heeft het bedrijf wel een lijst van stoffen overlegd die van organische teelt zijn, maar er was geen documentatie waaruit opgemaakt kon worden welke van die stoffen opgenomen waren in de haarlijn. Het bedrijf overlegde tevens een certificeringsbewijs van de USDA voor een van haar producten, welke tot 2007 geldig was, tezamen met een document van een niet nadergenoemde USA certificeerder waaruit eveneens niet kon worden opgemaakt dat het om stoffen gaat die in de haarlijn verwerkt zijn. ASA heeft het bedrijf opgedragen de claims aan te passen in de magazine advertenties.

Punt is, zo stelt vaksite Cosmetics Design.com dat de cosmetische industrie vrijelijk kan claimen producten van biologische teelt te verwerken en daartoe kan men ook gebruik maken van certificeerders die dan een keurmerk verstrekken dat de claim onderbouwd. Maar dit hoeft dus niet, je mag het ook gewoon claimen. In de voedingsindustrie is dit al veel strenger geregeld: geen claims zonder certificaat dat het legitimeert.

Een ander punt waar men in het algemeen nu tegenaan loopt, is dat de merknaam op zichzelf al veinst dat alle producten organic zijn, omdat de naam Simply Organic is. Je gaat er dus als consument automatisch vanuit dat je met organic cosmetica te maken hebt. Maar het kan, zo blijkt wellicht ook, gewoon plantaardig zijn…en niet per se uit biologische teelt. Wat te doen met merknamen die in zichzelf al een (geinsinueerde) claim verborgen hebben? “Anything with a brand name that says the word organic in it would certainly mislead consumers who generally are unable to understand INCI lists well enough to make an informed judgement”, liet Judi Beerlings, het boegbeeld van de Engelse organisatie Organic Monitor weten.

Lees ook:

 

Lees ook