Een vriend voor elke man...

03:58 - 02:23
luistertijd 03:58 - leestijd 02:23

COOPER-00135Natuurlijk waren er de afgelopen jaren nog flankers als Allure Homme Eau Fraîchissante pour l’Été in 2002, Allure Homme Sport in 2004, Allure Homme Sport Cologne in 2007 en Allure Homme Edition Blanche in 2008. Maar dit zijn allemaal variaties op hetzelfde thema. In vakjargon heten het daarom  ‘flankers.’Vanaf midden augustus 2010 is er een nieuwe mannengeur op de markt – Bleu de Chanel.

Waar je bij Chanel blindelings op kan vertrouwen is de combinatie van kwaliteit met elegante eenvoud. Dat zie je terug in de verpakking: een combinatie van donkere marineblauw kleur met zilvergrijze accenten, een simpele vierkanten fles met een magnetische dop, het onmiskenbare  lettertype van Chanel.  Dit is allemaal heel stijlvol gedaan.

Het flesje zal, dus, mooi op een tafel of in de badkamer staan. Maar eigenlijk gaat het om de geur. Wat zit er verborgen in de blauwe diepte? Het is een houtig aromatisch parfum bleu de chanelgemaakt in de traditie van de frisse “sport” trend.  Het begint met de fris citrus akkoord met koele waterachtige en zelfs metaalachtige lavendel noten, die aan een zeegolf doet denken. Een vergelijkbaar effect ruik je in Cool Water van Davidoff, dat nog steeds een bestseller is.

Het effect van lauwwarm, schoon en lichtblauw water waarover een zacht briesje waait, blijft tot het eind aanwezig. Rustig, ontspannend, vrij.

Maar op het punt waar Cool Water te scherp wordt, laat Bleu de Chanel zijn zachte kanten zien. Een combinatie van lichte, waterige jasmijn met gember en kruiden doet eerder denken aan het drijven op een rustig warm water van een mooi koraalrif, dan aan het surfen op wilde zeegolven. De houtige basisnoten met accenten van amber en mos zijn heel transparant en subtiel. Het effect van lauwwarm, schoon en lichtblauw water waarover een zacht briesje waait, blijft tot het eind aanwezig. Rustig, ontspannend, vrij.

Het lijkt alsof Chanel eerst tien jaar de markt heeft geobserveerd om er vervolgens de essentie van de mannengeur uit te distilleren, met Bleu de Chanel als resultaat.

Ik moet zeggen dat deze geur heel lang blijft hangen. Ik heb het ’s middags op gedaan en kon het de volgende ochtend nog duidelijk ruiken. Het niet te sterk of opdringerig, maar wel duidelijk aanwezig. Maar wat deze geur mist is karakter, beweging, individualiteit. Het lijkt alsof Chanel eerst tien jaar de markt heeft geobserveerd om er vervolgens de essentie van de mannengeur uit te distilleren, met Bleu de Chanel als resultaat. Bij vlagen kan ik er meerdere geuren in herkennen, maar zonder hun scherpe kantjes. Zoals getemd Cool Water zonder excessen van scherpe citrus en metaal. Egoïst Platinum zonder excessen van kruiden. De zoete amber basis van Paco Rabanne’s One Million, maar veel subtieler. Toen ik voor het eerst Bleu de Chanel rook, kreeg ik het gevoel van “o ja, ik ken het – ik heb het al eerder geroken, maar ik kan het mij niet herinneren”.

 Bleu de Chanel biedt de kwintessence van de mannengeuren 2010 – fris, niet opdringerig, lekker en rustig. De tijd van macho is voorbij.

MaximBleu de Chanel is een allemansvriend en zal met gemak de top 10 bereiken. Het is een mooie oplossing voor iemand die naar een goede geur zoekt en om kwaliteit geeft, maar moeite heeft om te kiezen. Bleu de Chanel biedt de kwintessence van de mannengeuren 2010 – fris, niet opdringerig, lekker en rustig. De tijd van macho is voorbij.Deze geur is gemaakt door de parfumeur Jacques Polge. De geurpiramide van Bleu ziet als volgt uit: een top van roze peper, citrus akkoord, vetiver, het hart met grapefruit, droge noten van ceder, labdanum en een basis met wierook, gember, sandelhout.

 

Lees ook