• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
  • Video’s
  • Podcasts
  • Shop

BeautyJournaal » Groene Special » Claims » Gaan duurzaamheid en luxe verpakkingen wel samen?

  • Claims, Expertadvies, Gezicht, Groene Special, Haar, Lichaam, Make-up, Marketingtrends, Natuurlijk 100%, Psychologie, Zakenpraat

Gaan duurzaamheid en luxe verpakkingen wel samen?

  • 14 juni 2010
  • Reageren

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

sustainable cosmetics packagingWe hebben ons vaak afgevraagd of uberluxe merken als Estee Lauder en Christian Dior nog wel dezelfde look & feel zouden hebben als de producten ineens in duurzame verpakkingen zouden worden verkocht. Hoe ziet dat eruit?  Estée Lauder’s John Delfausse vertelt erover in een interview en onze packagingexpert Joost la Housse reageert erop. ‘Zorg voor een loyaliteitsprogramma dat consumenten over de streep trekt.’

In dit interview op Cosmetics Design.com gaat Delfausse van Estée Lauder in op de mogelijkheden om toch met duurzame verpakkingen te kunnen werken, en dan met name met refills bijvoorbeeld. Je laat bijvoorbeeld je flessen weer bijvullen in de winkels. Het klinkt interessant maar we zien onszelf nog niet met lege flessen naar de Douglas gaan, of toch wel?

 

 

 

Joost la Housse reageert:

 

 

 

Beschermen, informeren, emotioneren

Onze expert en brandpackaging designer Joost la Housse laat ons weten dat duurzaamheid niet meer weg is te denken uit onze samenleving. ‘Waar eerst de focus lag op de milieuaspecten ervan als groene energie en uitstoot van CO2, is duurzaamheid een gemeengoed geworden. We krijgen er allemaal mee te maken en we hebben er allemaal mee te maken.’ Ook op het gebied van verpakkingen kan heel veel gebeuren, aldus La Housse. ‘Een verpakking is niet alleen bedoeld om een product te beschermen, maar het beschrijft, informeert, verleidt en emotioneert vooral ook – zeker ook om de feelgood boodschap van cosmetica over te dragen. De verpakking is een ideaal communicatiemiddel om duurzaamheid uit te dragen. Wil dat kans van slagen hebben, moeten wel alle schakels in de keten met elkaar kloppen. Je bent immers geneigd verpakkingsmateriaal snel weg te gooien: dus van grondstof, papier en inkt, logistiek tot eindproduct en het liefst tot op de winkelvloer.’

Geloofwaardigheid

‘Ook de cosmeticaverpakking ontkomt niet aan deze duurzame processen. Juist hier waar het gaat om verleiding, fantasie, mooie materialen, geur, tast, kortom de sensory brandexperience, daar moeten de duurzame stappen geloofwaardig zijn en niet inboeten aan merkbeleving. Er zijn al materialen als glas en kunstof die aanvoelen als vanouds, maar die nu de eigenschappen hebben en aan de duurzaamheidseisen kunnen voldoen die worden gesteld. Uiteindelijk moet alles afbreekbaar kunnen zijn.

Beloon de consument

‘Het scheiden van afval kennen we al voor onze dagelijkse vuilnis, maar voor luxegoederen als cosmetica moet dit ook gewoon worden: omdozen bij het papier, helder glas bij het witte glas, of gekleurd bij de bonte afdeling, kunstofflacons en blisters in de “plastic hero” bak. Zouden we het gaan doen, komen er mogelijkheden? Ook de refills zijn terug van weggeweest, zo zegt Delfausse ook. Dit zal goed werken bij shampoo’s, gels, bodylotions, etc. Voor parfum kwam Thierry Mugler er in 2007 (de parfumfontein) mee voor het beroemde Angel. En natuurlijk zie je steeds meer navulbare tasverstuivers. Deze trend moet zeker doorzetten. Maar hang er wel een loyaliteitsprogramma aan, zodat ze terugkomen. Je laat ze mee leven in jouw visie over duurzaamheid, waardoor de kans op nog meer waardering kan groeien. Maar zet er ook een beloning tegenover: bij inlevering van de lege flacon een korting op de nieuwe fles.  Het wordt driedubbel beloond: de winkel dient als verzamelpunt voor de lege flacons, de klant krijgt een korting en de klant komt ook weer bij je in de winkel. En wat te denken van cross selling? Door aankoop van bijvoorbeeld een refill word je weer geattendeerd op een ander product dat ook deze cyclus heeft.’

Joost la Housse

  • Lees hier meer over cosmetica en duurzaamheid 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...

1 reactie

  • Yuufa schreef:
    15 juni, 2010 om 11:13

    Interessant wel, maar ik denk dat consumenten inderdaad met grote voordelen over de streep gehaald moeten worden. Zulke beslissingen worden het best ook collectief georganiseerd. Als alle luxemerken plots meer ecologisch te werk gaan, is de kans groter dat de consument sneller zal mee gaan.

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Een vollere bovenlip maken? Dat doet dr Frank Niessen zo…

Hoe zinvol is het om soms te stoppen met smeren?

maart
Mardge Pascaud, beauty innovator

Mardge Pascaud, beauty innovator

De skin detox podcast, met Mardge Pascaud!

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hi Monique., mooi resultaat. Ben benieuwd wat het kostenplaatje is van wat … Video! Jukbeen, kin, kaaklijn. Monique krijgt meer contour met fillers bij dokter Frodo! angela
  • Hoi Kitty, goede vraag, ik ga het voor je checken.… Microbioom interview met Trevor Steyn: je huid blijft gezond door de vetlaag te beschermen, niet te strippen! Redactie, Monique
  • Wat een interessant verhaal! Heeft Esse ook producten voor fe huid die na… Microbioom interview met Trevor Steyn: je huid blijft gezond door de vetlaag te beschermen, niet te strippen! Kitty
  • @Kitty Dijcks , Wanneer je een olie als afsluiter gebruikt kun je inderda… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Mardge Pascaud
  • Ik las juist ergens (weet niet meer waar) dat je olie als laatste stap moet… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Kitty dijcks
  • Hoi Esther, neem contact op met een orthodontist die met invisalign werkt, … Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Redactie, Monique
  • Beste Tonnie, je kunt hiervoor het beste contact opnemen met je verzekeraar… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Redactie, Monique
  • Wat zijn de kosten voor de sclerodermie behandeling? Word het vergoed door… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Tonnie Jansen
  • Ik zou ook graag mijn tanden wat rechter willen hebben. Vooral mijn voortan… Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Esther
  • wat weer een fijne produkten. Ik denk er over de shampoo te gaan bestellen:… BeautyJournaal testpanel favorieten februari 2023 Mary

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen