Cosmeticaclaims Marketingtrends Zakenpraat

Cosmetica wordt geloofwaardiger dankzij serieus wetenschappelijk onderzoek

cosmetic researchHet Londense Science Museum houdt komende woensdag 28 april 2010 een presentatie waarbij de nieuwste inzichten op dit terrein worden blootgelegd, zo meldt de Engelse krant Telegraph online.

De sprekers op het event zullen aantonen dat ze het stadium van hydratatie en verzachting van de huid voorbij zijn, dat er serieuze mogelijkheden zijn om allerlei functies in de huid te optimaliseren waardoor die zo verguisde verouderingsverschijnselen echt minder zichtbaar kunnen worden. Dat het kan, stimuleert grote concerns nu ook om klinische onderzoeken op te zetten zodat ze hun bewijzen kunnen staven met onderzoeksmateriaal volgens wetenschappelijk protocol. Professor Christopher Griffiths vertelt in de krant dat ‘cosmetica bedrijven altijd wel de claims moesten onderbouwen die ze maakten in advertenties, maar diepgaand wetenschappelijk onderzoek ligt daar meestal niet aan ten grondslag. Met alle nieuwe inzichten en mogelijkheden gaat dat nu dus wel gebeuren.’

Griffiths was in 2007 betrokken bij de klinische testen die werden uitgevoerd op het Boots No 7 huidserum dat collageen kan stimuleren. Dankzij de wetenschappelijke bewijzen werd het product een wereldwijde hype. Bij L’Oréal is men uitermate trots op de nieuwe inzichten rond stamcellen in de huid en haar die middels cosmetica producten geactiveerd kunnen worden waardoor het aanzien van de huid opfrist en wimperharen iets voller kunnen worden. En zowel bij L’Oréal als Procter & Gamble zijn grote onderzoeken opgezet naar vergrijzing van het haar en de mogelijkheden dit tegen te gaan. Steeds meer genen worden in kaart gebracht die bij de talloze verouderingsprocessen betrokken zijn.

Hoewel de cosmetica industrie geen medische claims op haar producten mag leggen, kunnen de nieuwe inzichten en testresultaten mogelijk wel gaan leiden tot serieuze claims die cosmetica in een grijze zone richting een farmaceutisch product kunnen gaan brengen. L’Oréal zal nog met een vernieuwend anti-cellulite product gaan komen en Procter & Gamble met een product dat verouderingsverschijnselen als gevolg van uv-straling aanpakt, aldus de krant.

Lees hier meer over cosmeticaclaims

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

Reageren