Marketingtrends Natuurlijk 100% Zakenpraat

Duurzaamheids quote van de week

Duurzaam shoppen

‘De consument is vooral geïnteresseerd in een veilig en gezond product tegen een goede prijs. Slechts een beperkt deel van de consument wil werkelijk weten hoe ze (hun voedingsproducten, red.) zijn geproduceerd. De burger daarentegen maakt zich er wel druk om. Onder die maatschappelijke druk gaan bedrijven wél bewegen.’      

Chris Dutilh, manager duurzame ontwikkeling bij Unilever in de Volkskrant zaterdag 3 april 2010 over duurzame voedingproductie.

 

Lees hier meer over duurzaamheidsontwikkelingen in de cosmetica industrie.

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

3 reacties

  • Ah – eindelijk weet ik waar de bron van mijn innerlijk conflict zit en waar het gevoel van verscheurdheid vandaan komt. Het is gewoon een spagaat tussen mijn hebzuchtige consument-rol en mijn gewetensvolle burgers-rol 🙂

    Ja – er zit wel wat in hier. Alleen vermoed ik, dat de “wetten” (eigenlijk conclusies) van marketing kan je alleen zien werken in grote groepen (eigenlijk massa’s) en niet in individuele gevallen of kleine groepen. Maar er zit zeker wat in en die grapje, waarmee ik begon – daar zit ook wat in 🙂

    Fijne Paasdagen!

  • ha gerti:-) ik vind het ook best bizar, vandaar ik het ook plaatste. de menselijke psychologie zit maar ingewikkeld in elkaar. want inderdaad als burger ben je ook consument, maar blijkbaar hou je als burger meer maatschappelijke issues in de gaten dan als consument. daarom wordt het nog een pittige klus om ook op consumentenniveau de boodschap over te brengen – als je hem al zou moeten overbrengen. want dat laatste vraag ik mij dus af.

    ik schrijf in het andere artikel (https://www.beautyjournaal.nl/betekent-duurzaam-alleen-nog-plantaardig-of-vooral-recyclebaar/) namelijk dat je het als bedrijfsleven gewoon moet doen, en er niet teveel een usp van moet maken. wellicht sterkt de ingewikkelde consumentenpsychologie deze gedachte ook wel.

  • Vreemd dat we als we in een andere rol zitten andere dingen belangrijk vinden. Als consument ben je ook burger en omgekeerd. Maar ik herken de tweespalt. In mijn ‘politieke’ mening hecht ik belang aan duurzaamheid, maar als ik in een winkel sta, let ik er veel minder op.

Reageren