Door chemici wordt nanotechnologie voor cosmetische toepassingen toch wel hoog in de rankings gezet. Momenteel neemt het een vlucht, zeker in anti-zonnebrandmiddelen. Of, en, hoe veilig het is daarover zijn de meningen nog verdeeld, maar opent wel veel nieuwe wegen naar een betere werkzaamheid van cosmetica in de breedste zin.
Groene formuleringen maken ook een enorme groei door, onder invloed van nieuw milieubewustzijn en het al dan niet door marketing gedreven aanzwengelen van de duurzaamheidsgedachte. Het is geen hype meer, maar een trend, en volgens insiders een die zal uitgroeien tot een blijvertje. Wordt er nu nog aan greenwashing gedaan, op den duur zal duurzaam produceren gewoon (moeten) worden. Voor chemici kan het een taaie klus zijn als ze niet zijn opgevoed in het werken met louter natuurlijke stoffen en dergelijke. Maar gelukkig houdt duurzaamheid meer in dan een plantencreme. Het gaat ook om synthetische, maar biologisch afbreekbare stoffen, om CO2 uitstoot en mensenrechten en eerlijke handelsrelaties, om maar wat anders te noemen.
REACH zet de wereld op zijn kop. Dit Europese initiatief zorgt ervoor dat regels omtrent het veilig gebruik van stoffen nog verder wordt aangescherpt en gedocumenteerd moeten worden. Dit kan verstrekkende gevolgen gaan hebben voor bijv. leveranciers van grondstoffen uit andere werelddelen. Als REACH hoge eisen gaat stellen (en daar zijn ze al mee bezig) kan het ertoe leiden dat meer productie naar Europa gehaald zal worden, om aan de normen te kunnen blijven voldoen. Als consument merk je er niets van, maar REACH geeft, hoe goed dan ook het is, veel kopzorgen in de industrie, bij toeleveranciers en producenten.
Nieuwe conserveringsmiddelen. De lobby is zo sterk vanuit een ondefinieerbaar groen front dat synthetische stoffen, waaronder parabenen, steeds meer op een vloek beginnen te lijken, een gruwelijk gif waaraan je vast en zeker zal overlijden, dan wel vreselijke ziekten van zal krijgen. Parabenen zijn momenteel de meest veilige antibacteriele stoffen, vanuit antibacterieel oogpunt voor cosmetica. Bovendien heel betaalbaar. De vloek erop doet chemici grijpen naar oudere, eigenlijk minder goede stoffen als phenoxyethanol of nieuwe experimenten en groene alternatieven die nog veel veiligheidsonderzoek ontberen.
Dierproeven! We zien nog wel eens vragen voorbij als; ‘hoe weet ik dat dit product dierproefvrij is’. Wel, een merk dat dat graag marketingwise wil uitbuiten, zal het op de verpakking zetten, maar verder is het zo dat dierproeven al bijna uitgebannen zijn, en vanaf 2013 is het zeker in Europa schluss met de dierproeven. Alle cosmetica die je nu gebruikt, bevat stoffen die ooit oooit op dieren zijn getest. Dus stel jezelf die vraag maar niet meer, want je zal geen 100% bevredigend antwoord krijgen. Grote concerns als L’Oreal investeren veel geld in gekweekte (mensen)huidmodellen waarmee en waarop getest kan worden.
Nieuwe zonnefilters. Ja, ze worden nog altijd hoger: 50 is tegenwoordig heel normaal en wellicht maar goed, want we smeren zo dun dat een spf 15 niet meer dan een 2 zal zijn. De komst van UV-A bescherming is een groot goed, ook in de strijd tegen huidkanker. Want uv-a blijkt ook een fikse boosdoener te zijn. Een hele generatie die vele decennia inmiddels alleen met uv-b filters hebben gesmeerd, daarmee ook fijn langer in de zon bleven zitten en dus ook aan hogere dosis uv-a werden blootgesteld, zit nu niet alleen op de blaren vanwege huidveroudering (uberhaupt), maar vanwege de epidemische vormen aannemende risico’s van huidkanker. Filters zijn ook nooit stabiel genoeg geweest, met wederom alle gevolgen van dien. Door de komst van Mexoryl (L’Oreal) en later Tinosorb (BASF) werd het al een stuk beter. Nu worden ook steeds meer natuurlijke stoffen, anti oxidanten, onderzocht op hun versterkende zonwerende (vrije radicaal vangende) reacties. Het beste blijft: niet bakken en kleren aan/petten op. En heel licht kleurtje is prima, een natuurlijke bescherming van melanine in je huid tegen uv-straling.
Gen-wetenschap. We love it! Nu ook de genen van de huid in kaart zijn gebracht, kunnen theoretisch steeds meer obstakels worden beslecht en kan de eeeuwige wens voor een rimpelloze huid dichterbij komen. Theoretisch dan. Maar het weerhoudt concerns niet om al producten ingespireerd op de wetenschap op de planken te zetten, zoals L’Oreal met Genifique en Youth Code en Dior met One Essential.