• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
  • Video’s
  • Podcasts
  • Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Wordt het tijd voor slow beauty nu consument de macht grijpt?

Archief artikel

Archief artikel

  • Marketingtrends, Monique schrijft, Natuurlijk 100%, Psychologie, Zakenpraat

Archief: Wordt het tijd voor slow beauty nu consument de macht grijpt?

  • 9 maart 2010

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Pascaud Rehydra Spray voor gezicht, lichaam en haar

Multi-inzetbaar! Onder je gezichtscrème, in of na het zonnen voor extra vocht, als primer voor make-up en voor een mooie glans aan haar en huid!
BEKIJK

Voor het eerst herschrijven de marketeers de regels, kopt het Amerikaanse businessblad BeautyBizz. De laatste 2 jaar zijn het niet meer de merken die de prijs-  en merkpositionering bepalen, het is nu andersom.  De consument  van nu geeft de nieuwe norm aan waarin de sociale media en het milieubewustzijn een belangrijke rol spelen. Er komt een nieuwe kijk op schoonheid.

 Er is niet langer een ideale schoonheid. Mensen, speciaal jongeren, zijn trots op hun diversiteit in schoonheid.  Het nieuwe doel is er uitzien als de meest mooie versie van jezelf,  er gezond uitzien en je goed voelen in je huid. Organische en natuurlijke producten zijn bezig aan een zeer sterke opmars, en nu komt ook aandacht voor de verpakkingen naar buiten.  ‘ Vroeger vroegen wij ons af,  is het goed voor de klant, nu vragen we ons af, is het goed voor de milieu. Hoe zou een stortplaats eruit zien met 17.000 van een en dezelfde beautyverpakking?’

Duurzaamheid wordt issue

Volgens experts in het artikel is het slechts een kwestie van tijd voordat de cosmetica industrie deze vragen zal moeten beantwoorden.  Het is niet anders dan  met dierproeven 10 jaar geleden: consumenten werden steeds beter geïnformeerd en vroegen om dierproefvrije cosmetica. De meeste merken zijn daarvoor gezwicht. Nu moeten we onszelf ook afvragen of het product niet schadelijk is voor het milieu. 

De onophoudelijke stroom van nieuwe producten is een van de ongezondste aspecten van de industrie, zo stelt men . ‘Er is zo’n snelle toename van producten dat mensen zich gaan afsluiten. Ze zien door de bomen het bos niet meer en blijven gewoon de producten gebruiken die ze al kennen.  ‘Slow food’ kennen we al langer. Nu hebben we het ook over ‘slow beauty’. Wanneer een merk belooft dat je huid er 10 jaar jonger uit kan zien in 2 weken, dan moet het volgende merk  beloven dat je huid er 10 jaar jonger uitziet in 1 nacht! Deze manier van marketing is onhoudbaar. We zijn op een punt dat we een stapje terug moeten.’

‘Je zult gaan zien dat merken aanvullend advies gaan geven over wat je het best kunt eten om het product aan te vullen. Schoonheid en voeding zullen steeds meer samengaan. Er is minder ruimte voor te ingewikkelde producten,  mensen zijn meer dan ooit geïnteresseerd in vereenvoudiging.’

Consument grijpt de macht

‘Facebook,  YouTube, Twitter, Blogs. Deze vormen van media zijn al net zo belangrijk geworden als print, tv en radio als het om merkbekendheid  en positionering van een product en/of merk gaat. Generatie Y (geboren tussen 1987 en 1995) oftewel ‘Millennials’, waren een aantal jaren geleden impulsieve klanten. Ze groeien op in de recessie, worden steeds slimmer en zijn goed op de hoogte van wat er speelt. De crisis heeft ze voorzichtig gemaakt. Nu gaan ze, wanneer een product hun interesse heeft gewekt, eerst online kijken wat het te bieden heeft, ze lezen beoordelingen/reviews en  checken blogs om tot een verantwoorde keuze te komen.  Maar ook de Baby Boomers krijgen steeds meer toegang tot de virtuele wereld. Sociale netwerken zijn voor hen steeds meer een betrouwbare bron van informatie geworden. De uitdaging is te controleren hoe het merk zich daar kwalificeert, hoe er over gepraat wordt.’

Internet nauwelijks bij te benen

Het klinkt überhaupt voor veel merken en hun marketeers als een uitdaging. Zo weten wij (van beautyJournaal) ook dat het merendeel van de bedrijven nog nauwelijks afgestemd is op Internetactiviteiten. ‘Waar moeten we beginnen, wie zijn al die bloggers, hoe houden we in de gaten wat ze schrijven en of ze onze merken geen schade kunnen doen, zijn veel gehoorde zorgen die we horen als journalisten met een lange staat van dienst en bekendheid binnen de markt. Daar komt nog eens bij dat niet elk (ook niet de grote bedrijven) bedrijf een internetspecialist heeft die alle online bewegingen volgt, laat staan dat iedereen vrijelijk toegang heeft tot Internet in een bedrijf. We maken het mee dat er alleen op bepaalde plekken in een kantoor een Internetconnectie kan worden opgehaald en verder moet men zich behelpen met een Intranet. Of verbindingen zijn zo traag ten kantore, dat de professionals ’s avonds thuis nog maar wat gaan surfen om hun publicaties bij te houden. Hoe kun je dan deze snel ontwikkelende wereld ontsluiten voor hen?

Internationale experts zijn ervan overtuigd dat de essentiële boodschap hetzelfde blijft. Uiteindelijk moet het merk een emotionele binding met de klant krijgen. Wat is goed is, is goed, ook in de virtuele blogwereld.

Blogger als trendwatcher?

Onlangs lazen we een ook een veelzeggende uitspraak van Suzanne en Bob Grayson (beauty marketeers in Amerika) over het feit dat de printmedia professionals nog wel eens geneigd zijn laatdunkend te doen over bloggers – maar zo stellen zij: ‘They (bloggers) do offer a cornucopia of fresh ideas- sort of like taking a trip through Macy’s in 2015. You don’t want to miss them.’ En daarmee doelen ze op het feit dat (volgens hun) de meeste bloggers over niche producten schrijven en in veel mindere mate over de grote, mainstream merken. Hiermee zijn de bloggers uitermate belangrijk geworden voor deze niche industrie die geen marketingbudget heeft voor reguliere reclame en het vooral van free publicity moet hebben en van online verkoop. Daarmee zouden bloggers wel eens een voorhoede kunnen gaan zijn voor de volgende generatie beroemde merken, omdat ze ze via het krachtige wapen van viral marketing een slinger geven. 

Eerlijk gezegd verwachten wij zelf trouwens niet dat beauty met de komst van Internet slower wordt: er komen juist steeds meer merken bij.

(Monique Lindeboom/Femke Huter)

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al meer dan 25 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Zo behandelt Rosita jouw rosacea huid

Mircobioom van je huid is net zo belangrijk als die van je darmen

maart
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Het huid microbioom: hoe ziet dat eruit en hoe houd je het gezond? Monique ging naar Zuid-Afrika, op training 

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • @Kitty Dijcks , Wanneer je een olie als afsluiter gebruikt kun je inderda… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Mardge Pascaud
  • Ik las juist ergens (weet niet meer waar) dat je olie als laatste stap moet… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Kitty dijcks
  • Hoi Esther, neem contact op met een orthodontist die met invisalign werkt, … Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Redactie, Monique
  • Beste Tonnie, je kunt hiervoor het beste contact opnemen met je verzekeraar… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Redactie, Monique
  • Wat zijn de kosten voor de sclerodermie behandeling? Word het vergoed door… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Tonnie Jansen
  • Ik zou ook graag mijn tanden wat rechter willen hebben. Vooral mijn voortan… Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Esther
  • wat weer een fijne produkten. Ik denk er over de shampoo te gaan bestellen:… BeautyJournaal testpanel favorieten februari 2023 Mary
  • Ik ben intolerant voor histamine, wat inhoudt dat je beter geen gefermentee… Wordt je risico op borstkanker groter als je zuivel eet? Een wetenschappelijk overzicht. Jeannette Pathuis
  • Dag Madeleine, De meeste gebruikers brengen Esthecin s'avonds aan en late… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Hans van Montfort
  • Moet men na het inmasseren van Esthecin iedere maal het haar wassen voorale… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? De Troch Madeleine

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen