De cijfers Fijn haar Haar Marketingtrends Zakenpraat

Wordt het tijd dat handel in mensenhaar ook fair trade wordt?

Het huidige Westerse schoonheidsideaal schrijft voor dat je zeker als vrouw een weelderige bos haar dient te hebben. Heeft de natuur je dat niet meegegeven, heb je last van haaruitdunning en lukt het met styling ook niet, dan rest niets anders dan mensenhaar in je eigen haar te laten weven. Deze markt in hair-extensions vertegenwoordigt een miljoenen business in het westen.

Het meeste haar hiervoor komt uit het Verre Oosten, en vooral uit India, waar goedgelovige Hindus hun haardos jaarlijks afscheren om met hun karma in het reine te komen. Ze geloven dat het haar nog afkomstig is van een vorige geboorte en dat ze zo hun karma kunnen helpen verschonen. Wat deze mensen niet weten is dat hun haar verzameld wordt en te koop wordt aangeboden aan haarsalons in de Westerse wereld, zo rapporteert verslaggever Tracy Bowden van de Australische nieuwszender ABC nieuws .

Groothandels in India betalen de tempels tussen de 250 en 300 Amerikaanse dollars per kilo haar. Een kilo haar brengt in het Westen al snel 2500 Amerikaanse dollar op. In een gemiddelde Nederlandse haar-extensions salon betaal je prijzen tussen de 700 en 1400 euro voor een coupe met haar-extensions. In landen als Engeland is dit zelfs het dubbele.

Hindu-gelovigen in de tempels in Zuid India hebben er geen weet van dat hun haar zoveel geld opbrengt. Vanzelfsprekend krijgen zij er niets van. David Gold, eigenaar van een van de bekendste  merken in mensenhaar, Greath Lengths, beweert in de documentaire dat deze mensen er geen eens geld voor zouden willen hebben. Toch is er ook handel in haar waar de oorspronkelijke eigenaar wel geld voor krijgt. Vrouwen kunnen ook bij straathandelaren maandelijks bosjes haar in leveren waar ze dan tot maximaal 12 dollar voor vangen. Dit haar gaat, zo stelt de reporter in de documentaire, dan vooral naar China voor bewerking tot extensions op de lokale markt daar.

Lees ook:

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.