shop Sebastian No.Breaker Hybrid Bonding & Styling Spray Herstelt vezelverbindingen en sealt het haar. Geen pluis meer, wel glans en veerkracht! Bekijken De internationale businesssite voor de cosmeticaindustrie Cosmetics Design bericht regelmatig over de onduidelijkheid over keurmerken voor natuurcosmetica. Onlangs zou nog blijken dat Franse consumenten nauwelijk weten waarin het ene keurmerk zich onderscheid van […]

02:48 - 01:41
luistertijd 02:48 - leestijd 01:41

De internationale businesssite voor de cosmeticaindustrie Cosmetics Design bericht regelmatig over de onduidelijkheid over keurmerken voor natuurcosmetica. Onlangs zou nog blijken dat Franse consumenten nauwelijk weten waarin het ene keurmerk zich onderscheid van het andere. Nu zou dit ook in Duitsland zou blijken te zijn, meldt de site, naar aanleiding van een onderzoek dat was verricht door een organisatie die zich de Consumer Organisation noemt en zich in Hamburg bevindt. Het wordt in het artikel een regionale organisatie genoemd.

De organisatie had de taak op zich genomen om nu eens uit te zoeken hoeveel van de 20 onderzochte producten zich werkelijk natuurlijk mogen noemen. Daartoe had het de standaard van NaTrue gebruikt. Uit het onderzoek kwam dat vooral merken als Henkel, Schwarzkopf en The Body Shop het wel erg bond maakten in het claimen van natuurlijkheid terwijl dat niet het geval was volgens de standaarden van NaTrue. De organisatie rept van grootschalige groenwasserij en vindt dat dit op Europees niveau aangepakt moet worden – er moet een eind aan komen.

Omdat ik, Monique, onlangs uitgebreid met allerlei kopstukken uit dit segment gesproken heb over de strijd rond keurmerken, weet ik ook hoe ambitieus NaTrue is om van het label het grootste label te maken en men hoopt zelfs dat het als leidraad voor een Europese regelgeving voor natuurcosmetica kan gaan gelden. Men lobbiet daar dan ook stevig voor.

Het schetst dus mijn verbazing dat a. deze kleine organisatie Natrue normen als uitgangspunt neemt omdat Natrue nog maar net begonnen is en hoogstens een tweehonderdtal producten heeft kunnen certificeren terwijl een groot en uitstekend label als BDIH duizenden producten heeft gecertificeerd. Het is dus bij lange na nog niets het grootste keurmerk. Dus waarom zou zo’n organisatie dat nu in zo’n prematuur stadium al als uitgangspunt nemen? B. weet ik ook dat Natrue een Europese lobby heeft en grensoverschrijdende aspiraties, het is dan ook wel zeer toevallig dat deze kleine testclub precies dat roept wat Natrue wil horen om een global spankracht te krijgen. Tot slot is het dan ook amusant om te lezen dat de secretaris van Natrue in Brussel niets wist van dit onderzoek en zeer verheugd is dat men voor de Natrue normen heeft gekozen als uitgangspunt.

Dit hele verhaal riekt wel zo ontzettend naar een handige pr actie……

Lees hier het artikel op de vaksite. Binnenkort zal ik mijn analyse publiceren op BeautyJournaal, nadat het in Estheticienne heeft gestaan.

Lees ook:

Lees ook