Welke situatie deed zich voor dat Maarleveld & Co besloot tot verkoop van een deel van het bedrijf aan Elha? Toen onze grootse leverancier Puig (bekend van merken als Paco Rabanne, Nina Ricci en Prada), eind vorig jaar aangaf hun business in Nederland te willen verzelfstandigen, hebben wij de toekomstperspectieven voor het achterblijvende deel grondig […]

05:51 - 03:30
luistertijd 05:51 - leestijd 03:30

Welke situatie deed zich voor dat Maarleveld & Co besloot tot verkoop van een deel van het bedrijf aan Elha?

Toen onze grootse leverancier Puig (bekend van merken als Paco Rabanne, Nina Ricci en Prada), eind vorig jaar aangaf hun business in Nederland te willen verzelfstandigen, hebben wij de toekomstperspectieven voor het achterblijvende deel grondig bestudeerd. Uiteindelijk kwamen Mark Teeuwisse, mijn  broer Derick en ik zelf tot de conclusie dat een samengaan met een concullega voor de belangrijkste stakeholders (ons personeel en de desbetreffende merken) op de lange termijn het beste alternatief zou zijn. Gelukkig hebben wij een overeenkomst kunnen sluiten met Leo Hertz van Elha Cosmetics dat als bedrijf het meest dicht bij onze cultuur past en toevalligerwijs slechts een kilometer of tien van Lisse verwijderd is. Ik denk dat een aantal sterke merken uit ons portfolio een goede aanvulling zullen zijn voor Elha.

Is er met veel partijen gesproken voordat de keuze op Elha viel?

In het verleden hebben wij wel eens met andere distributiebedrijven gesproken maar dat heeft echter nooit tot een serieus plan geleid.

Wat zijn de voordelen om met een bedrijf als Elha samen te gaan?

Elha is een onafhankelijk importeur van cosmetica die relatief snel op kansen in de markt kan inspringen. Maarleveld & Co was dit ook en dit wordt door onze handelspartners als heel positief ervaren.

Worden er geen problemen verwacht als zoveel merken bij een distributeur worden ondergebracht?

De keuze voor een buitenlands merk is vaak; wil ik vertegenwoordigd worden door een kleine importeur die al zijn aandacht en energie stopt in het opbouwen van dat desbetreffende merk of kies ik voor een grote(re) importeur die de belangen van alle merken goed vertegenwoordigt met behulp van verschillende disvisies met aparte marketing – en sales managers managers, trainers en vertegenwoordigers.

Daarnaast heeft een importeur met meer merken, zoals Elha, een veel sterkere positie bij de klanten door het grotere omzetbelang van die deze partij inneemt. Met name dit laatste punt speelt een zeer belangrijke rol in de keuze van een merk of zij voor een kleine of een grotere distributeur. Het is dus van groot belang om als grote speler zorg te dragen dat elk merk de aandacht krijgt die nodig is om de desbetreffende merkdoelstellingen te bewerkstelligen.  

Een bedrijf met een zeer lange staat van dienst is ter ziele gegaan, hoe voelt dat?

Aan de ene kant doet dat doet natuurlijk pijn. Aan de ander kant moet je ook niet je ogen sluiten voor de ontwikkelingen in de markt. Aan beide kanten van de distributieketen wordt de druk groter. De retail ketens worden sterker en sterker maar ook onze leveranciers stellen steeds meer eisen. Het belangrijkste is dat nagenoeg iedereen van ons bedrijf zijn baan behoudt en de merken zullen uiteindelijk ook hun weg naar de consument blijven vinden.

Wat waren de reacties uit de markt?

Tweeslachtig; aan de ene kant begrijpt iedereen dat het jammer is dat Maarleveld & Co na 50 jaar ophoudt te bestaan, maar aan de andere kant begrijpt men onze keuze om de merken onder te brengen bij Elha, om daarmee de overlevingskans op lange termijn te optimaliseren.

Wat word je positie bij Elha?

Ik zal als divisiedirecteur in dienstbetrekking verantwoordelijk worden voor  de ex-Maarleveld geuren merken binnen Elha. Wij kijken nog  hoe een en ander het meest efficiënt ingevuld kan worden.

Wat zijn de groeikansen maar ook de valkuilen momenteel in de markt?

In zijn algemeenheid is de cosmeticabranche na een jarenlange groei van 10% en meer aangeland in een situatie van afnemende groei en stagnatie. Het lijkt logisch dat als de markt niet meer groeit dit zal leiden tot heftigere concurrentie. Wij zijn in een verdringingsmarkt terecht gekomen waarbij grote spelers als Procter&Gamble en L’Oréal met hun gigantische mediabudgetten de business gemassificeerd hebben. Nationaal maar ook Internationaal zie je aan alle kanten schaalvergroting. Zowel aan retailzijde als bij de producenten, getuige overnames van Yves Saint Laurent door L’Oréal in het luxe segment, en recentelijk de overnames van Sanex en Zwitsal  door Unilever van Sara Lee in het massa segment. Als voorbeeld aan de retailkant noem ik daarbij fusie tussen DA drogisterijen en Brocacef. Om te kunnen blijven groeien zullen we nog professioneler moeten werken in alle geledingen van de distributieketen; van productie tot de bediening van de uiteindelijke consument.

Waarom ben je niet bij Puig Nederland gebleven?

Puig heeft vanaf het moment dat zij hun voornemen bekend hebben gemaakt om een eigen vestiging te willen hebben, aangegeven dat het bestaande team in aanmerking zou komen om voor Puig Nederland te werken.  Sinds een jaar of twee werkte ik zelf al niet meer op Puig merken waardoor het logisch was dat ik bij het andere deel van het bedrijf zou blijven.

Elha is straks de grootste distributeur van Nederland. Hoe zal zich dat operationeel gaan vormen? Dat is de grote uitdaging waarvoor wij nu staan. Leo Hertz heeft onlangs een professionaliseringsslag ingezet met een volwaardig managementteam waarbij hard gewerkt gaat worden om de marketing- en verkoopafdelingen naar een hoger plan te tillen. Wij zullen allemaal beter moeten worden om op lange termijn te kunnen overleven. Wij zijn aangekomen in een tijd waarbij het onontbeerlijk is om onze business en die van de concurrentie beter te analyseren en doorgronden.

Lees ook