In Nederland noemen we dit guerillla-marketing, in Engeland spreekt met van pop-up marketing. Een merk, een activiteit is op een bepaalde locatie en alleen voor een bepaalde tijd te ervaren en dat maakt een consument die daar gevoelig voor is, heel hongerig.
Cosmeticamerk RoC heeft de uitstraling van een doktersmerk maar het is gewoon cosmetica. Om dit imago verder te versterken besloot men om juist in Engeland deze guerilla activiteit op te zetten. In een speciale winkel konden consumenten een dag lang te recht voor huidadvies van een dermatoloog en een pakket producten passend bij het huidtype, zo meldt Cosmetics Business . En passant werd dan ook nog even gewezen op een nieuwe lijn met Retinol van dit merk. Volgens RoC gaan nergens in de westerse wereld zo weinig vrouwen en mannen voor cosmetisch huidadvies naar de dermatoloog als in Engeland. In grote delen van Europa en al helemaal in Amerika is dit gewoonte geworden.
Merken die het aura van een doktersmerk hebben verkopen steeds beter. Het klinische imago wekt de indruk dat de producten echt werkzaam zijn, dat er degelijk wetenschappelijk bewijs aan ten grondslag ligt. Marketeers noemen dit soort producten dan ook liever cosmeceuticals .
Lees ook: