• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Wat is cosmetica zonder luxe verpakking?

  • Expertadvies, Marketingtrends, Psychologie, Zakenpraat

Wat is cosmetica zonder luxe verpakking?

  • 17 september 2009
  • Reageren

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

Kenzo packagingDe Fransen willen een wet aannemen waarin het afgelopen moet zijn met überluxe en royale verpakkingen voor cosmeticaproducten. Maar wat blijft er dan nog over van de droom? Franse merken grossieren er bij uitstek in. Packaging Branddesigner Joost la Housse geeft antwoord.

Korte metten, als het aan de Franse overheid ligt, met die peperdure, ultraluxe verpakkingsmaterialen voor luxe goederen, en dan met name voor de cosmeticaproducten. Het zou een ramp zijn voor de Franse cosmeticamerken die per definitie uit heel veel verpakking bestaan. Maar iedereen weet ook dat de verpakking meer dan de helft van het plezier uitmaakt. Moet die droom kapot? Natuurlijk, als het om het vervoeren van de producten gaat, hoort er een adequate omdoos om te zitten, maar hoe groot en luxe moet deze zijn?

De Fransen willen dat er meer respect voor het milieu komt en ze hopen op deze manier dat het industrieen die grootverbruiker van luxe verpakkingen zijn zal dwingen om tot creatievere en milieuvriendelijkere oplossingen te komen.

Een van de mooiste oplossingen die ik hiertoe een tijd terug aantrof, waren papieren doosjes waarin zaadjes waren verwerkt. Na gebruik kon die je kartonnen doosjes in de grond stoppen en kwamen er plantjes uit. Maarja, ik zie nu niet zo snel hoe een Chanel doosjes tot parfumplant kan worden omgetoverd…hmm…of toch wel?

JoostJoost la Housse, verpakkingsdesigner, gelooft wel degelijk dat er een vertaalslag naar duurzaamheid te maken valt, zo lang je er maar voor oppast je creativiteit niet te verliezen. Hij schrijft ons: ‘Het verminderen van verpakkingsmateriaal om het milieu te ontlasten is al lang actueel in de cosmeticaindustrie. Letterlijk zorgt een verpakking ervoor dat het produkt dat erin zit wordt beschermd, bestand is tegen breuk en alles in goede staat tijdens transport aankomt. Maar belangrijker nog is de functie van branding en communicatie van en op de verpakking. Het zorgt voor onderscheid t.o.v de concurrenten. En daar speelt materiaal, vorm, kleur, geur een grote rol in. Tegelijkertijd wringt het hier ook: duurzaamheid en commercie in deze industrie; het houdt van elkaar maar vliegt elkaar ook met het grootste gemak in de haren.
Waarom voel ik me specialer, word ik eerder verleid, krijg ik een zekerder gevoel, voel ik me mooier bij het ene merk dan bij het andere? Je koopt nu eenmaal fantasie, een belofte, “dit ben ik, zo zou ik willen zijn”.  Het is het cadeautje voor jezelf, en dan vraag je je niet als eerste af of de verpakking wel milieuvriendelijk is, de inkt afbreekbaar is, het transport wel duurzaam werd gedaan. Nee, dat zou je  fantasiewereld vertroebelen, en bestaat de kans dat je je aankoop misschien wel uitstelt tot een volgende keer.

Dit is ook meteen het mooie aan mijn vak als Packaging Branddesigner. Duurzaamheid is een feit. Zorg er gewoon voor dat de verpakking aan de wetten van duurzaamheid voldoet. En laat de belofte die je verkoopt daar niet onder lijden. Je wilt blijven verleiden, niet belerend optreden. Maar sla niet door. Als zo’n wet erdoor komt gaan we richting eenheidsworst. Juist in een wereld waar identiteit een grote rol speelt waar dure, luxe producten worden verkocht, moet je je blijven onderscheiden. In materiaal, techniek, design en in detail. Doe jij dat niet, dan doet een ander dat wel. En dat heeft de consument onmiddellijk door en is het niet geloofwaardig meer. Daar sta je dan.

Vergelijk het bijv. met de wereld van foodpackaging, daar zijn de omloopsnelheden hoger, de aantallen groter, levensduur korter, dus er is ook meer afval. Ook daar zien we nu meer regels en wetten komen en de verpakkingsmaterialen steeds meer tot een eenheidsworst vervallen. Het is belangrijk je bewust te blijven van alle duurzame ontwikkelingen die ook de drukkerijen, papierleveranciers, kartonnage-, emballagebedrijven doorvoeren. Daarmee komen we al een heel eind en is het uiteindelijk ook niet meer nodig om nog zo’n wet door te voeren.’

Lees ook:

Is gekoelde cosmetica langer houdbaar?

Pop Art rules bij DKNY parfum

Sixties doen het goed in verpakkingen

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
ua-dermaclinic
ua-dermaclinic
Cosmetisch medisch Expertadvies Haar

Robin van DermaClinic: ‘Geleidelijke kaalheid los je bij mannen voor 95% op met haartransplantatie’ En bij vrouwen dan?

ua-skinuals
ua-skinuals
Expertadvies Gezicht Haar Lichaam

Onrustige darmen en onrustige huid? Skinuals Protect & Fill helpt jouw gezondheid

ua-henna
ua-henna
Expertadvies Haar

Spreekuur met haarexpert Lieke Stout: kun je grijs haar wit maken?

ua-janneke
ua-janneke
Expertadvies Gezicht Lichaam

Janneke’s dagboek over eczeem en TSW, deel 3 in Engeland: de onrust van het nomade zijn

ua-pascaud
ua-pascaud
Expertadvies Gezicht Lichaam

Hebben! De speciale Pascaud Travel Sunset!

haarkleur
haarkleur
Expertadvies Haar

Wella expertvraag: de oranje gloed blijft in mijn haar, wat nu?

2 reacties

  • Gerti schreef:
    17 september, 2009 om 19:04

    Een mooie verpakking verleidt me misschien niet direct tot aankoop, maar bij een lelijke verpakking aarzel ik wel. Zo gebruik ik geen Chanel, maar die zwart-witte potjes zou ik wel in mijn badkamer willen hebben staan :).

    Volgens mij is er afgelopen jaren al veel aan overtollige verpakking gedaan. In veel gevallen zit er al geen cellofaan maar om. Balans vinden tussen gevoel van luxe en aandacht voor milieu blijft lastig. Het openmaken van het doosje waarin mijn potje crème verpakt zit, is als het openen van een cadeautje. Het is toch minder leuk als dat wegvalt.

  • Maya schreef:
    17 september, 2009 om 07:45

    Wat betreft de leukste en liefste verpakkingen: alle producten van BeneFit.

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Een facial met sponsnaaldjes, zo gaat dat bij Pascaud

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Heel erg graag! Ben al even op zoek naar een dagcrème met hoge zonbescherm… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Christine
  • ik zou ook graag weer willen stralen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anja
  • Fijn… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jurgo
  • Heel graag maak ik kans, een mooiere huid wie wil dat nou niet?… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Miranda Mous
  • Dit zou ik heel graag winnen. Nadat ik vroeger een ongeluk heb gehad met br… WIN! De nieuwe Louis Widmer Dagcrème UV 50: hoge UV-bescherming en een stralende teint Nuray
  • Ah,dank voor de tip Gerti!… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Redactie, Monique
  • Dat Youth to the people retinal serum lijkt me erg interessant. Via cultbea… Dit is Amerikaans advies voor acne op de donkere huid! Gerti
  • Ik zou deze gave prijs willen testen… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Riaat
  • Ik doe erg graag mee met de winactie, ben erg nieuwsgierig naar het product… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Anneliese de Waal
  • Lijkt me heerlijk! Huisje krijgt steeds meer kuren, dus een beetje TLC is h… Ontdek & WIN! Maria Galland Paris Uni’Perfect: prachtig shield tegen UV-straling, vervuiling en geeft glow! Jessica

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen