Als 44-jarige frons ik mijn wenkbrauwen bij dit soort grappen en grollen, vooral omdat ik me zo bewust ben van het feit hoe vrouwen stukje bij beetje en en masse onder het juk van marketingtechnisch slim bedachte en uitgevoerde schoonheidsidealen zijn gebracht. Sinds de jaren zeventig heb ik in meer of mindere mate mogen ervaren hoe producten en reclames dicteren hoe je je hoort te kleden, te gedragen, te schminken en welk type lijf aantrekkelijk is en hoe je daarmee je voordeel kunt halen bij de andere sekse dan wel in het algemene sociale verkeer.
En nu zie je hoe de commercie mannen wil doen laten geloven dat ze absoluut geschoren moeten zijn, want anders wacht hen een minder gelukkig leven: minder kans op een leuke partner en wellicht zelfs minder zakelijk succes, en ben je daar niet gevoelig voor dan worden er nog vileinere boodschappen bij gehaald over hygiëne en de grootte van lichaamsdelen die optisch te manipuleren zijn.
Ondertussen vragen we regelmatig rond wat mannen van dit soort dwingende campagnes vinden. Was het vroeger vooral een issue onder sporters, mannelijke modellen, homoseksuele mannen en later de metroman, nu moet ook de oervogel en Piet Geluk van de hoek eraan geloven. Wil hij wel? Neemt hij het serieus? Of haalt hij zijn schouders op? En wat vinden vrouwen ervan? Zitten we er echt op te wachten? Neuh………., maar ondertussen zit menig man tegenwoordig op de wc zijn kont te scheren!
De New York Times wijdde er onlangs ook een artikel aan en verwees ernaar dat er maar heel weinig onderzoek is gedaan naar scheerbehoeften- en gedrag bij mannen van andere delen dan hun gezicht. Er wordt aan een artikel gerefereerd uit de Journal of Sex Roles uit 2005 waaruit zou blijken dat 63.3% van de 118 mannen die meededen aan het onderzoek hun overige lichaamsdelen scheerden om hygiënische en attractieve redenen, en in een nog te publiceren onderzoek aan dezelfde Uni. van Zuid Florida onder 364 mannen zegt 80% aan bodygrooming te doen (zoals het in jargon heet). Er zou ook geen verschil in scheerdrift zijn tussen homo’s en hetero’s.
Merken als Gillette, Nivea, Braun en Remington hebben onderling een ware oorlog ontketend om die man maar aan hun scheergerei te krijgen, waarbij het Gillette filmpje over je kruis scheren alle stoute verwachtingen overtreft, het is anno 3 aug 2009 al 1.4 miljoen keer bekeken op You Tube. Maar wat was er eerst: de marketing of de sociale trend? Dr. Roberto Olivardia, auteur van het boek “Adonis Complex” en clinical instructor of psychology in het McLean Hospital in Belmont, Mass. zegt: “It’s a little of both. But it leans more on the marketing being very influential in how people see themselves.”
Ook Nivea deed onderzoek en daaruit bleek dat bijna 10% van de 500 tot 700 mannen (hoezo van…tot, trouwens??) die wereldwijd ondervraagd werden, hun lichaam scheren om er fit, verzorgd en schoon uit te zien, aldus Maurer als woordvoerder in The New York Times. ‘ It’s hardly mainstream behavior, but as he said, “one in 10 is not little.” Een kleine geruststelling wellicht nog…
En dan nu natuurlijk de hoofdvraag: willen vrouwen een geschoren vent? Niet per se dus, zegt die Amerikaanse krant, maar ook wij, Hollandse journalistes in dit Amsterdamse kantoor. Vooral onthaarde oksels zijn een heikel punt en dat bevreemd de krant dus weer, want dat vinden vooral vrouwen die dus wel zelf hun armpits scheren. Marieke en ik vinden wat haar in het mannenoksel serieus sexy. Daarentegen houdt Marieke wel weer van geschoren mannenbenen (aangeleerd gedrag, omdat haar vader als fervent wielrenner dat ook altijd heeft….oops laat ze het maar niet horen). Monique vindt een beetje lichaamshaar op alle plekjes wel lekker. Gladde aaltjes zoals menig Aziatisch man van nature kan zijn, blijft onwennig voor haar (ze spreekt uit ervaring).
De NYT geeft ook nog aan dat vrouwen het niet trekken als mannen minder haar hebben dan zij zelf. Ha, wat een bak! Een vrouw wil een vent en geen wezen dat eruit ziet als een 12-jarig kind. De wereld op zijn kop huh.. Borsthaar wordt bij de oudere man ook wel cool gevonden, omdat hij daarmee een statement afgeeft dat hij tevreden is met zichzelf, waar jonge twintigers het juist nog erg belangrijk vinden om hun spierrolletjes te laten zien.
In ieder geval is de scherende natie nog in de minderheid, maar blijft dat zo?
Ohja, Bliss Spa in Amerika is heeft voor haar war on body hair ook al een gorilla in gezet.