We worden er niet alleen vrolijk van, we zitten ook graag in de zon om zo snel mogelijk bruin te worden. Terwijl we echt wel weten dat bakken niet goed is voor de huid…Uit onderzoek* van Biodermal blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders zich gezonder, mooier en zekerder voelt als ze bruin is. […]

03:18 - 01:59
luistertijd 03:18 - leestijd 01:59

We worden er niet alleen vrolijk van, we zitten ook graag in de zon om zo snel mogelijk bruin te worden. Terwijl we echt wel weten dat bakken niet goed is voor de huid…Uit onderzoek* van Biodermal blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders zich gezonder, mooier en zekerder voelt als ze bruin is. Daarnaast vindt één derde van de Nederlanders zongebruinde mensen doorgaans knapper. Zonnen is dan ook voor bijna 20% van de Nederlanders een belangrijk onderdeel van de vakantie, al is het alleen al om bij thuiskomst iedereen dat lekkere bruine kleurtje te laten zien. Zo was het dertig jaar geleden al toen de eerste toeristen op grotere schaal naar Spanje gingen, en zo is het nog steeds onder grote delen van de bevolking. Biodermal vindt het prima, zo lezen we uit het persbericht. Biodermal staat erom bekend dat het wil beschermen maar ook wil bruinen. Die combi heeft ervoor gezorgd dat het merk in de jaren tachtig  tot en met in de jaren negentig een echte hit werd in ons land.

“Bij een zonnige dag willen we bijna allemaal het liefst zo snel mogelijk naar buiten,” aldus sociaal psychologe Roos Vonk, in het onderzoek van Biodermal. “Daarbij speelt vermoedelijk ons klimaat een rol. In tegenstelling tot de Mediterrane landen, is de zon in Nederland nooit vanzelfsprekend, dus we willen er optimaal van genieten als ‘ie er is. Bovendien willen we dan snel bruin worden en net als met veel andere dingen denken we dan vooral aan de resultaten op korte termijn en niet op lange termijn.

Veel Nederlanders liggen het liefst zo lang mogelijk in de zon te ‘bakken’. Goed insmeren met een zonnebrandproduct is een must. Het zijn vooral mannen die zich niet altijd even goed insmeren (36%), zo blijkt uit het onderzoek* van Biodermal. Sociaal psychologe Roos Vonk vermoedt dat mannen vaker geen zin hebben in ‘gedoe’ en het insmeren achterwege laten uit gemakzucht. “Vrouwen zijn er meer aan gewend om ook vooruit te denken als het om hun uiterlijk gaat,” aldus Vonk. Toch gebeurt het zowel mannen als vrouwen nog wel eens dat we na een dagje zonnen op het strand als een ‘rode kreeft’ in de auto naar huis rijden. De verbrande huid voelt pijnlijk en verhit aan en het liefst stop je jezelf in de eerste de beste koelkast. Biodermal heeft nu een Intensief Verkoelende Aftersun om je die koude sensatie te geven. De Intensief Verkoelende Aftersun is de eerste aftersun die je kunt bewaren in de koelkast en biedt zo de juiste verkoeling en verzorging bij verbranding of overmatige blootstelling aan de zon.

Biodermal tipt gelijk nog even de nieuwe Intensief Verkoelende Aftersun (150 ml)van € 12,95. Voor meer informatie zie www.biodermal.nl  

 * Dit online onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van Biodermal. Aan het onderzoek namen 531 Nederlanders deel, met een representatieve spreiding over geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Lees ook:

Nog meer feiten over zongedrag thuis rond het huis en op vakantie

De zonneproducttrends van 2009

Lees ook