In de spa Lichaam Marketingtrends

Dirk Jan Meijer over de top 9 van spa trends

Steeds meer hotels ruilen de vergaderzalen in voor spa accomodaties, en dat is niet verwonderlijk zegt Dirk Jan Meijer, spa-expert en mede-eigenaar van Arteche. ‘Ontspanning en werken aan een preventieve gezondheid wordt steeds belangrijker in de hectische wereld waarin we leven, en omdat we het steeds meer prioriteit geven, is het ook aantrekkelijk om je beschikbare vierkante meters er aan te geven. We zien een tiental duidelijke trends voor behandelingen en activiteiten in de spa’s voor de komende jaren:

1. Energie wordt een belangrijk begrip, van energiegevende schoonheidsbehandelingen tot lichaamswerk met yoga-achtige elementen. De focus op het verre Oosten staat hierbij centraal. Energie staat voor het helende vermogen om het lichaam weer in balans te brengen.

2. De opkomst van medische behandelingen in de spa. Om bij te komen na een operatie of om in conditie te geraken voor een operatie. Maar ook cosmetische behandelingen aan tanden en huid, anamneses die een beeld geven van je gezondheid inclusief scans, bloedtesten en dergelijke. Gezondheidszorg en gastvrijheid omgeven met een dosis luxe en aandacht worden zo gecombineerd.

3. All things eco, vooral voor spa’s die het ontspannen als speerpunt hebben. Deze bedrijven doen alles duurzaam; van bouw tot bedrijfsvoering, het milieu krijgt veel aandacht, alle behandelingen staan heel dicht bij de natuur. Termen als ‘green’ en ‘organic’ worden officieuze keurmerken om aan je naam te plakken als spa.

4. Bijzondere services, en die kunnen uiteenlopen van het koppelen van een casino aan je spa voor extra entertainment, of net andersom: het casino heeft ook een inpandige spa, om te ontstressen na je verliezen. Deze trend is vooral toenemend in Azie. En over locaties gesproken, wat dacht je van een spa in de trein, in het vliegtuig en natuurlijk op cruiseboten. Het laatste is al ingeburgerd, maar in zeer luxe treinen en vliegtuigen (plus op vlieghavens) worden nu ook steeds vaker spabehandelingen aangeboden. Heel compact.

5. Nieuw is het concept van de mental spa, waar veel aandacht aan de conditie van het brein wordt besteed. Naast massages en gezichtsbehandelingen kun je hier terecht voor braingames, een bezoek aan de neuroloog, speciale anti-Alzheimer programma’s. Slim ingetuned op de ouder wordende mens.

6. Stressreductie, als een speciaal programma van aanpak, waarbij een combinatie van ontspannende lichaamsbehandelingen en psychologische programma’s wordt aangeboden. Het wordt steeds duidelijker dat permanente stress het immuunsysteem ondermijnt, de huid sneller veroudert dan je lief is, en chronische ziekten kan veroorzaken aan botten, maar ook suikerziekte en sommige kankers. Het gaat dan om ‘slow spa’ in optima forma…

7. Voor elk budget wat. Het aanbod en de positionering van spa’s zal zich verder verfijnen, want ook in het lagere segment hotels komen spa’s  die dan ook budgetvriendelijke behandelingen aan bieden. Het gaat dan vooral om een setting waarin je je erg welkom voelt, echt serieuze behandelingen voor huid- en ziel worden er niet gegeven. Het is een geste, en onderschat die impact natuurlijk niet als visitekaartje van het hotel.

8. Jongeren zullen ook steeds vaker hun weg naar de spa vinden en zij zijn veeleisender dan de babyboomer; zij willen een totaalpakket van ontspanning, preventie, cosmetische behandelingen, zij kennen het preventieverhaal door en door en hebben aan hun hardwerkende ouders een goed voorbeeld van welke stappen je al jong moet ondernemen om bepaalde valkuilen op latere leeftijd te voorkomen. Verwen ze ook vooral met elektronische snufjes, en een 24/7 bereikbaarheid via moderne media.

9. Branding, met een overkill aan spa’s in de wereld wordt het steeds belangrijker om je spa onderscheidend neer te zetten. Een van de manieren daartoe nu ook is het binnenhalen van grote cosmeticanamen, van Nivea tot Dove, Shiseido, maar ook Thalgo, Ella Bache en heel erg high end van merken als Prada en Dior. Zorg voor eyecatching signature behandelingen, de specials van het huis en voor absoluut hoog gekwalificeerde behandelaars. Steeds merken geven ook zelf trainen om de kwaliteit van hun merk en product in een spa te kunnen waarborgen.

Lees en bekijk ook:

BeautyJournaal TV: Breng de nutricosmetics trend in de spa met Ella Bache

Spatrends voor tienermeiden

De tien meestbelovende beautytrends

 

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren