shop Coolibar strandjurkje van UV-werende stof spf 50 Dit jurkje met 3/4 mouwtje is gemaakt van ZnO SUNTECT materiaal. Het heeft een UV-werende werking vergelijkbaar met een spf 50. Gemaakt van katoen en geïmpregneerd met zinkoxide. Bekijken Op de lijst stond namelijk een stof die in Europa geldt als een farmaceuticum en daarom bij voorbaat […]

02:32 - 01:31
luistertijd 02:32 - leestijd 01:31

Op de lijst stond namelijk een stof die in Europa geldt als een farmaceuticum en daarom bij voorbaat verboden is in cosmetica. Het betreft het verdovingsmiddel lidocaïne, dat een veelgebruikte stof is bij operaties en oppervlakkig snijwerk in de huid. De stof zat verwerkt in aftershaveproducten als huidkalmerend middel.

Bij navraag bij een deskundige van verboden en toegestane stoffen bleek inderdaad dat lidocaine in de EU verboden is in cosmetica. De distributeur schrok van dit bericht en heeft er lering uitgetrokken. De vraag komt natuurlijk op; wie had dit moeten weten voordat de transactie besloten werd en wat gebeurt er als wij in dit geval niet aan de bel hadden getrokken? Bij de NCV kregen wij antwoord: niet de producent maar wel de distributeur hoort op de hoogte te zijn van de EU-regels en stoffenkennis te hebben. In Amerika is de stof blijkbaar wel toegestaan. Dat het in Europa niet mag, is niet omdat het mogelijk een gevaarlijke stof is in cosmetica, maar simpelweg om het een medicijn is en medicijnen mogen per definitie niet in cosmetica verwerkt worden, die vallen onder de farmaceutische wet waarvoor zeer strenge regels gelden, waaronder een gebruik onder toezicht van een arts.

Wat er gebeurt zou kunnen zijn als we het niet opgemerkt hadden? Dat is natuurlijk koffie-dik kijken, maar de distributeur had het gewoon op de markt kunnen brengen en zou pas tegen de lamp zijn gelopen als de Voedsel en Warenautoriteit het op het spoor was gekomen, al dan niet door een steekproef of waarschuwing van iemand.

Zo zie je eigenlijk maar weer hoe belangrijk het is dat je zelf ook inci(ingrediënten)-lijsten checkt, zeker als het om kleine, relatief onbekende merken gaat. De grote namen in de markt gaan hier zorgvuldig mee om (voor zover bekend). De kleintjes nemen het blijkbaar minder nauw, net zoals er dus aan kennis bij distributeurs wat kan schorten. En als je weet dat momenteel vooral de niche-markt waarin al die kleine spelertjes ronddobberen sterk groeiende is, is een waarschuwing op zijn plaats.

De distributeur in kwestie heeft de boodschap ter harte genomen en het gezegd de twee producten die het betreft niet in de verkoop te zullen doen.

Lees ook:

BeautyJournaal TV was erbij toen de Bijenkorf Amsterdam de nieuwe beauty-afdeling opende

Lees ook